Rabo, Shell en Philips favoriet bij hoogopgeleiden

Martijn Hemminga Op 29 mei 2013
Gem. leestijd 2 min 2275x gelezen
Deel dit artikel:
Rabo, Shell en Philips favoriet bij hoogopgeleiden

Als favoriete werkgevers in 2013 noemen hoogopgeleiden als eerste Rabobank, Shell en Philips. Verderop in de top tien staan onder meer Unilever en KLM. Bijna vierduizend hbo+’ers tot 45 jaar deden mee aan het Intermediair Imago Onderzoek dat werd gehouden door Motivaction in opdracht van VNU Vacature Media.

Top 10 favoriete werknemers 2013

  1. Rabobank
  2. Shell
  3. Philips
  4. Unilever
  5. KLM
  6. GGZ
  7. ING
  8. ABN AMRO
  9. Ahold
  10. KPN

Opvallend blijft dat in het onderzoek de sector GGZ als een werkgever wordt gezien. Vorig jaar was hier al het nodige commentaar op omdat de GGZ bestaat uit allemaal verschillende organisaties.

Groot bedrijf

Hoe meer werkervaring hoogopgeleiden hebben, des te vaker gaat hun voorkeur uit naar een bedrijf met meer dan 500 werknemers. Slechts 13 procent van de hoogopgeleiden met nul tot vijf jaar werkervaring wil bij een groot bedrijf werken.

Arbeidsvoorwaarden

De deelnemers zeiden bij een werkgever vooral op zoek te zijn naar:

  1. Goede primaire arbeidsvoorwaarden
  2. Interessante functies
  3. Goede balans tussen werk en vrije tijd
  4. Afwisselend werk
  5. Hoge baanzekerheid

Salaris stijgt niet of nauwelijks

Het oordeel over de arbeidsmarkt lijkt op een dieptepunt aanbeland: 68 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt de huidige situatie (zeer) ongunstig. Vorig jaar was dat nog 55 procent. Door de crisis zijn werkenden honkvast, slechts vijftien procent van de hoogopgeleiden is actief op zoek naar een baan. Ook in de salarissen zie je de slechte economische omstandigheden terug: 28 procent verdient een middeninkomen tussen de 30 en de 45 duizend euro. Vorig jaar was dat nog 31 procent.

Hoogopgeleiden zoeken bij een werkgever vooral naar goede primaire #arbeidsvoorwaarden en interessante functies

Leidinggeven uit de gratie

Starters willen graag meer werken, geven ze aan in het onderzoek. Jonge hoogopgeleiden met nul tot vijf jaar werkervaring draaien drie contractuur minder dan ze eigenlijk zouden willen. De onderzoekers vinden het ook opvallend dat de ambitie om leiding te geven steeds verder afneemt. Nog maar 11 procent van de hoogopgeleiden streeft naar een leidinggevende functie, Vorig jaar was dat nog 13 procent, het jaar daarvoor 26 procent. De belangrijkste ambitie van de ondervraagden over vijf jaar is voor de meerderheid (66 procent) simpelweg: gelukkig zijn.

Bron: Intermediair Imago Onderzoek

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners