Randstad neemt Monster Worldwide over

Martijn Hemminga Op 09 augustus 2016
Gem. leestijd 2 min 1537x gelezen
Deel dit artikel:
Randstad neemt Monster Worldwide over

Uitzendorganisatie Randstad neemt het in 40 landen actieve Monster Worldwide over, in Nederland bekend van Monsterboard. Met de overname is ongeveer 387 miljoen euro gemoeid. Monster blijft onder haar eigen naam opereren.

Sterke positie in de VS

Met de aankoop van Monster krijgt Randstad een sterkere positie in de Verenigde Staten, iets waar het concern al jaren naar streeft. De Nederlandse uitzendreus ziet vooral Monsters technologische oplossingen voor het koppelen van werkzoekenden en werkgevers als welkome aanvulling voor de eigen organisatie.

Aankopen van Randstad

Het is al de zoveelste deal van Randstad in korte tijd. Zo nam het concern in juni de freelance marktplaats Twago en zijn Japanse branchegenoot Careo Group over. En eind mei werd de aankoop van het Italiaanse uitzendbedrijf Obiettivo Lavoro gemeld. Bij elkaar leveren de deals van de laatste negen maanden Randstad naar schatting zo’n 2 miljard dollar aan extra jaaromzet op.

Voorlopig is het even gedaan met dat hoge tempo van opeenvolgende overnames en fusies, zo kondigt de uitzender aan. Komende tijd ligt de focus bij Randstad vooral op het inpassen van alle recent aangekochte bedrijven.

Overnamekandidaat

Monster werd door kenners al langer als overnamekandidaat gezien. De in de jaren negentig opgerichte internetpionier begon al in 2012 met een verkenning om zichzelf in de etalage te zetten.

Opgericht in 1994

De oprichter van Monster, Jeff Taylor, concludeerde in 1994 dat het voor bedrijven steeds lastiger zou worden om via de traditionele weg gekwalificeerde kandidaten te vinden. Hij kwam op het idee om de techniek van het internet te gebruiken voor het aanbieden van banen. Volgens Taylor was dit niet alleen een ‘groot’ idee, het was zelfs een ‘reusachtig’ idee (‘a monster idea’). Zo ontstond de naam Monster.

In de tweede helft van de jaren negentig breidde het Monster Career Network zich uit tot ver buiten de Verenigde Staten. Na Engeland was Nederland het tweede Europese land waar Monster voet aan wal zette. Op 13 januari 1998 werd in de Amsterdamse Viottastraat The Monster Board opgericht. Niet veel later werd ook deze naam gewijzigd in de naam die op dit moment bij de meeste Nederlanders bekend in de oren klinkt: Monsterboard.nl.

Monster Worldwide ontstond na de fusie van Monster Board (TMB) and Online Career Center (OCC) in 1999. Afgelopen jaren hebben concurrenten als Careerbuilder.com en Indeed.com de wind in de rug gehad. Tien jaar geleden noteerde Monster nog boven de $50 per aandeel en nu koopt Randstad het bedrijf voor $3,40 per aandeel.

Bronnen: NU.nl | FD | Monsterboard.nl

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners