Volop inspirerende dingen doen met je werknemers. Veel bedrijven roepen het tegenwoordig. ‘Klopt, maar als je het aan hun werknemers vraagt, dan komt er opeens een heel ander verhaal naar boven’, vertelt Raymond de Looze. De auteur van boeken als DIY Goeroe en Hoe je de beste versie van jezelf wordt houdt zich met zijn zakenpartner Mariken Kooi vanuit hun in 2018 opgerichte bedrijf Double-OO al 5 jaar bezig met de ontwikkeling van mensen in organisaties. Centraal thema daarbij: hoe kan talent aangetrokken worden?
Raymond de Looze is al 5 jaar bezig met: hoe kan talent aangetrokken worden?
Als antwoord op Blue Monday (depri-maandag) kwamen ze samen al eens met een positieve tegenhanger: Yellow Tuesday. Op die dag brengen ze dan een Yellow Paper uit, rondom een stimulerende people strategy. ‘Vorig jaar was het thema: goede mensen langer vasthouden’, legt de Looze uit. ‘Daarbij presenteerden we niet alleen stellingen en lieten we verschillende experts aan het woord, maar lichtten wij ook 3 champion cases uit van bedrijven die echt inspirerende dingen doen met hun werknemers.’
Rockstars IT
Het was op die manier dat De Looze in contact kwam met Team Rockstars IT, bemiddelaar in IT’ers, die ook het werkgeluk van zijn werknemers op de eerste plaats heeft gezet. ‘Het bedrijf viel ons op, niet alleen in hun missie en visie, maar ook met hun werknemerstevredenheid. Wij publiceerden hun verhaal en aanpak in onze Yellow Paper. Die publicatie ging door het dak: 1.000 yellow papers werden gedeeld. Iedereen leek wel te willen weten wat het geheim was van Team Rockstars IT en hoe hun radicale people first-filosofie in elkaar zat. Toen zijn hun oprichter Laurens Simonse en ik bij elkaar gekomen.’
‘Wij publiceerden hun verhaal in onze Yellow Paper. Die publicatie ging door het dak.’
Wat Team Rockstars IT volgens hem zo bijzonder maakt? ‘Waar tegenwoordig veel bedrijven hun people first-filosofie als paradepaardje promoten, zie je dat op het moment dat het belang van hun eigen werknemers in strijd komt met het commercieel belang, de parade tijdelijk wordt gesloten. Team Rockstars IT is hierin wat mij betreft echt een uitzondering.’
Dag, bank!
Waar dat volgens hem uit blijkt? ‘Toen zij een grote klant hadden binnengehaald, een financiële instelling, was dat een feest. Maar toen zij even later een van hun IT’ers uitzonden naar deze klant om hun systeem te upgraden, kwam deze terug van een koude kermis. Hetzelfde gold voor de tweede en derde Rockstars die naar deze grote klant werden gestuurd. Het was even spannend, maar uiteindelijk besloot het Rockstars-managementteam dat dit partnership niet goed was op lange termijn. Ze waren namelijk van mening dat als hun IT’ers ontevreden zijn, dat niet alleen invloed heeft op hun bedrijf, maar ook op het succes bij hun klanten.’
‘Het mooie aan Team Rockstars IT is dat ze ervoor openstaan hun keuzes terug te draaien.’
En dus werd het contract met de klant opgezegd. Terecht, aldus De Looze. ‘Stel je kiest ervoor om je medewerker tegen zijn zin te overtuigen om toch een half jaar bij een klant te blijven werken. Dan is de uitkomst meestal dat zo’n opdracht niet goed verloopt voor de klant, maar ook dat je werknemer eerder zo’n organisatie verlaat. Het mooie aan Team Rockstars IT is dat ze ervoor openstaan hun keuzes terug te draaien als ze zien dat hun Rockstars niet op hun plek zitten bij hun klanten.’ Met als gevolg: een gemiddelde omzetgroei van 54% per jaar, een klanttevredenheid van 8,6 en een werknemerstevredenheid van 8,8.
Makkelijk praten
De ‘mensfocus 2.0’ levert niet alleen tevreden werknemers en klanten op, maar ook laag verloop en verzuim, en een aanwas van 200 nieuwe IT’ers in 2022. En dat in een overspannen arbeidsmarkt. ‘Je hoort wel eens: Team Rockstars IT heeft makkelijk praten als groot bedrijf, maar ze zijn vanaf het begin stellig geweest over werknemersgeluk’, weet De Looze, die hierover op woensdag 8 februari samen met Laurens Simonse in de Webinar Week een webinar verzorgde. De inspiratie daarvoor vond Simonse toen hij ooit betrokken was bij een ander bedrijf waar de samenwerking stroef verliep en de tevredenheid achter bleef.
‘Ze zijn vanaf het begin heel stellig geweest over werknemersgeluk.’
Via een vriend stuitte Simonse (foto) op het verhaal van de samenwerking tussen Olympische topatleten en hun managers. Hij raakte hierdoor geïntrigeerd, want topatleten en managers werken niet onder, maar eerder náást elkaar. Beiden willen succes, ook in financiële zin. De manager bereikt nooit een bepaald inkomen zonder zijn atleet. Maar ook andersom zijn ze van elkaar afhankelijk, in termen van bijvoorbeeld trainings- en dieetvormen of facilitaire voorzieningen. Simonse raakte hierdoor geïntrigeerd en paste dit principe toe bij Team Rockstars IT.
Datingservice
Die bemoeienis gaat zelfs tot op persoonlijk vlak. ‘Team Rockstars IT heeft bijvoorbeeld eens een datingservice opgezet voor hun rockstars, omdat ze zich ervan bewust zijn dat IT’ers vaak niet de extraverte mensen zijn die de vlag dragen op datingapps zoals Tinder en Bumble, maar wel net zoals ieder andere mens de behoefte hebben aan een romantische liefdesrelatie’, vertelt De Looze. ‘Het vertrekpunt is dat je als werkgever veel effect kunt hebben op het welzijn van je medewerkers, ook buiten kantooruren. Het gaat erom dat gelukkige mensen beter werk verrichten, wat in het belang staat van iedereen met wie ze te maken krijgen. Door deze filosofie zijn ze enorm gegroeid. Waar ze in 2016 zijn gestart met hun bedrijf, werken er nu al zo’n 600 mensen.’
‘Als werkgever kun je veel effect hebben op het welzijn van je medewerkers, ook buiten kantooruren.’
Sterker nog; ‘Ze zijn er zo druk mee dat ze regionale tribes in het leven hebben geroepen voor inhoudelijke afstemming’ benadrukt De Looze. ‘Nu maakt elke developer onderdeel uit van een tribe, zoals bijvoorbeeld een tribe voor JavaScript-ontwikkelaars en front-end ontwikkelaars. Iedere tribe heeft daarbij ook een eigen logo om hun identiteit te tonen. Vind ervan wat je wilt vinden, maar het zorgt in elk geval voor een immens gevoel van saamhorigheid en hetzelfde doel hebben. Ik wil ook benadrukken dat het MT van Team Rockstars IT zelf beaamt dat het naast alle plezier en bonding ook keihard werken is om hun bedrijfsdoelen te bereiken.’
Achterdeur dicht
Is dit volgens hem dé manier om de achterdeur van je organisatie dicht te houden? ‘Ja en nee’, antwoordt De Looze. ‘Ze zijn heel succesvol geweest in het aan boord houden van hun mensen. De grootste concurrent van Team Rockstars IT is het zzp-schap. Wat zij bijvoorbeeld doen is dat zij mensen opleiden om zzp’er te worden. Zij helpen hun werknemers qua vragen over fiscale vereisten als ze denken dat het beter voor hen is om als zzp’er verder te gaan. In die zin is de aandacht van mensen heel oprecht en kijken ze ook echt naar wat de daadwerkelijke persoonlijke belangen zijn van hun werknemers.’
‘De radicale focus op werknemers van Team Rockstars is geen blauwprint, maar eerder een drijvend vlot.’
Zouden alle bedrijven dit volgens hem kunnen of zelfs moeten doen? ‘De radicale focus op werknemers van Team Rockstars is geen blauwprint, maar eerder een drijvend vlot’, zegt hij dan. ‘Ze blijven meesurfen op de ontwikkeling van hun werknemers. Vragen zich continu af: hoe kunnen we efficiënter werken en nog betere matches vinden qua klanten? Tuurlijk, elk bedrijf heeft zo zijn uitdagingen, daarin is Team Rockstars geen uitzondering, maar ze staan open voor verbetering en begrijpen dan ook dat je zo’n filosofie niet kunt hebben door daar met één been in te staan. Je moet zo’n filosofie tot in de puntjes uitwerken en blijven uitvoeren.’
Openheid en nieuwsgierigheid
Wat maakt dit volgens De Looze zo uniek? ‘Hun bewustzijn over openheid en nieuwsgierigheid. Ze vragen zichzelf vaak af wat hun werknemers nu echt willen. Het antwoord op dat die vragen hebben zij tot in de puntjes uitgewerkt in hun organisatie. Het motto van Team Rockstars is dan ook “alles kan, tenzij het niet kan. Dan kan het niet, maar anders kan alles”. Dat is natuurlijk met een knipoog, maar ze handelen daar wel naar.’
Meer weten?
Raymond de Looze (Double-OO) en Laurens Simonse (Team Rockstars IT) verzorgden in de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy een webinar over de mensgerichte aanpak van het laatstgenoemde IT-bedrijf. Meer informatie vind je hier.