De HEMA is waarschijnlijk net zo’n bekend merk in de Nederlandse winkelmarkt als de Albert Heijn. Een icoon in het straatbeeld. De site zelf stamt voor zover te achterhalen is uit eind 2012, dus is al bijna 3 jaar oud. Ondanks dat het economisch niet goed gaat met de HEMA heeft men meer dan 250 vacatures live staan. Dus het is de moeite waar om de site eens kritisch te bekijken. Komen ze in de buurt van de Albert Heijn ervaring?
Homepage
Over de homepage ben ik niet te spreken. Veel keuze, geen duidelijke call-to-action en vooral: die enorme banner onderin is dus niet klikbaar. Werken bij de HEMA… is niet klikbaar. Andere items die meedraaien zijn: ‘word jij mijn collega?’, maar je kan er niet op klikken. Ook iets over de HEMA in Spanje en Duitsland. Maar deze vacaturesite is er puur voor Nederland. Daar is dus niet goed over nagedacht.
Bovenin de site moet je zoeken naar winkels, distributiecentrum, hoofdkantoor op bakkerij. Maar waarom HEMA? Waarom geef je mensen niet de keuze zelf te bepalen hoe ze willen zoeken? Misschien zoek ik wel gewoon een bijbaan en maakt het me niet uit of dat gebak verkopen is of caissière in de winkel.
De homepage is dus dubbel niks. Het geeft aan de ene kant geen sturing (teveel keuzes zonder een duidelijke primaire call-to-action), maar ook geen vrijheid.
Informatie
De basisinformatie die elke recruitmentsite zou moeten hebben: iets over de procedure en de arbeidsvoorwaarden. De procedure vinden we bij ‘werken bij HEMA’. Wij streven er naar om binnen twee weken een reactie te geven is hier te lezen. Ook valt te lezen dat een controle bij de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD) behoort tot de procedure. Daar valt mee te leven. Of je echt maar één gesprek krijgt kan ik niet beoordelen, dus laten we daar maar van uit gaan.
Over de arbeidsvoorwaarden kan ik niets vinden. Jammer.
Cultuurtest
Per ongeluk klikte ik op het ‘ver weg gestopte’ linkje: HEMA en ik. Veel lelijker hadden ze het niet kunnen integreren en veel verder hadden ze het niet weg kunnen stoppen, maar ze hebben een cultuurtest. Die van Companymatch / Werken bij Merken.
Ik blijf het jammer vinden dat die niet gewoon netjes in de site embed kan worden en steeds een nieuw venster opent. Vooral ook omdat je dan dus weg bent van de site en niet na de test gewoon vacatures aangeboden kan krijgen. Maar… ik ben voor dit soort testen. Het is een leuke manier om interactie met de kandidaten op te bouwen. Nu nog even een designer naar de pagina laten kijken én deze iets prominenter integreren in je site.
Vacatures zoeken
De vacatures zelf dan. Het meest essentiële onderdeel van een vacaturesite. Ik kies ervoor om niet de ingangen op de homepage te gebruiken maar op het kopje vacatures te klikken.
Hier kan ik dan op zich wel blij van worden. Links staan de facetten waarop je kan selecteren. Rechts de vacatures. Met een mooi overzicht waarbij regio en locatie volgens mij een beetje dubbelop zijn, en het gewenste opleidingsniveau en de ervaring ontbreekt.
De introductietekst bij een vacature is altijd een goed idee. Het eerste stuk van je tekst pakken als je begint met ‘over het bedrijf’ niet. Sterker nog, als je zo’n sterk merk als HEMA hebt moet je je afvragen of je dat er wel bij wil hebben staan. En als je een stukje ‘over HEMA’ in je vacature zet, dan in ieder geval onderaan!
Men is wel consequent in deze stommiteit, want eerlijk is eerlijk, elke vacature begint met een introductie over HEMA. Maar als je de HEMA niet kent, ben je dan geschikt om er te werken?
Naast een ‘bekijk vacatureknop’ zit ernaast nog een icoontje. Het blijkt, nadat ik er meerdere bekeken heb, een winkelmandje te zijn. Bij andere staat een kassa en bij sommige staan icoontjes die ik echt niet thuis kan brengen. Ontwerptechnisch niet helemaal ideaal.
De facetten waarop geselecteerd kan worden zijn ook niet altijd even goed over nagedacht. Meerdere Amsterdams dus (er is ook nog gewoon Amsterdam met 78 vacatures), maar ook meerdere spelvarianten van Alphen aan de(n) Rijn. Dat is niet kandidaat centraal gedaan.
Het zoeken naar vacatures zou een stuk handiger moeten kunnen lijkt me.
Vacatures
De vacatures zelf dan. Er staan vergelijkbare vacatures bij, maar ik ben nu in mijn woonplaats aan het kijken naar een weekendhulp in Vleuten. De andere vacature in Vleuten staat er niet bij. Ook de andere weekendhulpen (bijvoorbeeld in Amersfoort of Bussum, dat ver weg is, maar dichterbij dan Nijkerk of Maastricht) staan er niet bij. Vergelijkbare vacatures zijn goed, als je zorgt dat ze echt vergelijkbaar zijn. Deze set slaat nergens op.
Onderaan de vacature staat vervolgens human resources WINKELS met een telefoonnummer. Nu vraag ik me af, waarom enkel een telefoonnummer en geen e-mail adres? En wat kan je hier mee. Weet een weekendhulp wat ‘human resources’ is? En zou deze dame familie zijn van wielrenjournalist Edwin Winkels? Of is haar naam gewoon niet bekend? Hier word ik niet warm van.
Solliciteren
Het solliciteren dan. Een formulier dat niet extreem lang is, maar wel weer om een CV vraagt. Ik moet minimaal 16 zijn volgens de vacature vanwege de kassa werkzaamheden. Vertel me, wat voor CV wil je? Hoezo een CV? Schei toch uit, je vraagt om een weekendhulp.
HEMA heeft, als een van de weinige retailers, geen beschikbaarheidsmogelijkheden in het formulier zitten. In de tekst staat steeds dat je flexibel beschikbaar moet zijn, maar waarom ze niet vragen wanneer je dat bent is mij een raadsel.
Mobiel
De site is mobiel niet goed toegankelijk. Geen mobiele site, geen responsive site. Niets is geoptimaliseerd en ik moet ook daar een CV toevoegen.
Conclusie
Deze recruitmentsite is niet echt HEMA. In de winkels wordt je meestal netjes geholpen is mijn ervaring. Het is er overzichtelijk en doorgaans goed gestructureerd. Ook liggen de meeste producten best logisch bij elkaar in de buurt. De HEMA vraagt niet teveel van je (zowel in geld als in overige informatie) en probeert zaken efficiënt af te handelen. Zo niet deze website. De structuur is vaak ver te zoeken (meerdere locaties Amsterdam, meerdere spelvarianten Alphen), de opbouw (gerelateerde vacatures) is niet logisch en men vraag overbodige informatie (CV), maar niet de nuttige informatie (beschikbaarheid).
Ook is de HEMA de laatste jaren bezig met vernieuwing. Van nieuwe diensten tot het ophalen van 3D geprinte items. Van die innovatie is niets terug te vinden op de site, hij is niet eens mobiel toegankelijk.
Deze site is niet meer dan een 5. Het is Echt Niet HEMA.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Jolande van de Meer van Hunkemöller.