René van CSB: de goedlachse Brabantse monteur die viral gaat (inzending Komma / CSB Installatietechniek)

CSB Installatietechniek gooide het over een andere boeg. Geen gortdroge vacatureteksten, maar video’s die compleet viral gaan. Lees de hele case van Komma en CSB Installatietechniek, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 02 maart 2023
Gem. leestijd 3 min 313x gelezen
Deel dit artikel:
René van CSB: de goedlachse Brabantse monteur die viral gaat (inzending Komma / CSB Installatietechniek)

CSB Installatietechniek zoekt personeel. Mensen met werkmotivatie en goeie zin. Net als ieder ander bedrijf momenteel. Maar liever niet op een saaie manier. Geen standaard ‘bannertjes’, geen saaie vacature, geen standaard leus op de bedrijfsbussen, maar opvallend. Viral-achtig opvallend. We bedachten een employer branding-campagne om ervoor te zorgen dat mensen in de rij staan om bij CSB te mogen werken. Op basis van de kernwaarden én het profiel dat ze zoeken, bedachten we René van CSB. In een video die via alle onlinekanalen gepromoot werd, is de bal heel hard gaan rollen.

In een video die via alle onlinekanalen gepromoot werd, is de bal heel hard gaan rollen.

Met de kernwaarden verantwoordelijk, sympathiek en dynamisch in ons achterhoofd, werd er gebrainstormd. We kwamen op het idee een personage in beeld te brengen. Een rasechte Brabander, een sympathieke vakidioot met gevoel voor humor. Een soort Rob Kemps in de mix met Frank Lammers. Iemand die tonprater kan zijn en perfect door kan als boerenbruidegom. Het werd René van CSB.

Typische grappen

De acteur was gekozen en het personage werd opgebouwd. Het script werd volgestopt met typische grappen die de vakman herkent. Zowel in beeld als in tekst. Ook hielden we rekening met het neerzetten van CSB als serieus bedrijf. Zo kwam het pand naar voren, zie je nette bedrijfsbussen, degelijk gereedschap en grote installaties. Samen met CSB regelden we alles. Meerdere filmlocaties, een complete huisstijl, alle attributen en natuurlijk het inmiddels legendarische ‘Straight Outta Buul’-hemd.

LinkedIn, Facebook, TikTok en Instagram vulden zich in no time met onze sympathieke René.

Halverwege mei was het z ver. Op de social mediakanalen van René werd de video de lucht in geslingerd en via CSB gedeeld. In combinatie met een bannerset voor een Google Display-campagne en promotiebudget voor de socials, vulden LinkedIn, Facebook, TikTok en Instagram zich in no time met onze sympathieke René. Het is goed dat de acteur in werkelijkheid uit Bladel komt, want in Budel had hij niet ongestoord over straat kunnen lopen. Inmiddels zijn we al vele shoot-dagen verder en staat de teller op tientallen video’s die opgenomen zijn.

draaidag csb installatietechniek

Wat was de impact van de case?

  • 20.000+ likes op TikTok
  • 1.000.000+ organische vertoningen bij lancering eerste video
  • 1.000+ enthousiaste reacties
  • 172% meer organische bezoekers op de website
  • Opgepikt door Omroep Brabant, Installatie.nl (en Werf& natuurlijk)
  • Bij het Ledûb Volleybal Festival in Budel deed er een volleybalteam mee met ‘straight outta Buul‘ op het shirt
  • Acteur die wekelijks herkend wordt op straat
  • Heel veel reacties van mensen die vragen om een vervolg.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Reclame die niet aanvoelt als reclame is de beste reclame. En dat is René van CSB. Iedereen denkt dat René in het dagelijks leven gewoon een monteur is bij CSB, omdat zijn karakter en persoonlijkheid zo goed aansluiten bij de kernwaarden van het bedrijf. Zodra er een CSB-busje langsrijdt kijken mensen of René erin zit. Mensen zien hem als de sympathieke en grappige installatie-influencer die ze graag willen volgen en niet als de acteur van een wervingsvideo.

Dat met beperkte middelen een miljoenenpubliek bereikt is, mag zeker beloond worden.

Daarnaast is impact maken voor grote bedrijven een makkie. Ze hebben een groot budget en alles wat ze doen wordt snel opgepikt door de media. CSB daarentegen is een MKB-bedrijf uit een klein dorpje. Het feit dat er met beperkte middelen een miljoenenpubliek bereikt is, mag zeker beloond worden met een award. Beelden zeggen veel meer dan woorden, dus graag verwijs ik door naar de volgende links: komma en tiktok.

Credits

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Komma:

  • Twan Lammers
  • Lars van Gils
  • Jesse Huijers
  • Stijn Wilcke

CSB Installatietechniek

  • Fleur Versteijnen
  • Patrick van Meijl
  • Marlou van der Kampen

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners