Een bloemetje? 2 op de 3 secretaresses heeft liever een andere baan…

Joost Fortuin Op 21 april 2016
Gem. leestijd 2 min 1112x gelezen
Deel dit artikel:
Een bloemetje? 2 op de 3 secretaresses heeft liever een andere baan…

Bazen mogen vandaag wel extra aardig zijn voor hun assistente, want ruim 2 op de 3 secretaresses geeft aan open te staan of op zoek te zijn naar een andere baan.

Ook het aantal vacatures voor secretaresses neemt toe, blijkt uit onderzoek van Page Personnel in het kader van Secretaressedag (de derde donderdag van april). ‘De arbeidsmarkt voor secretaresses komt in beweging’, aldus de werving- en selectiespecialist in deze branche.

secretaressedag

Bloemetje voldoet niet meer

Volgens Joost Fortuin, managing director van Page Personnel, is er sprake van een ‘kandidaatgedreven markt’. “Dat betekent onder meer dat bedrijven die gespecialiseerde, veelgevraagde talenten aan zich willen binden, ook op de veranderende vraag moeten inspelen. Zowel op het gebied van salaris, als op het gebied van opleidingen en cursussen. Een bloemetje op secretaressedag voldoet niet meer.”

Meer vaste contracten

Met name op de grotere afdelingen werd de secretaresse de afgelopen jaren vaak als eerste wegbezuinigd. Nu het beter gaat bij veel bedrijven, is weer een sterke toename van het aantal vacatures te zien. Bovendien worden steeds meer vaste contracten aangeboden, waar het voorheen veel om tijdelijke aanstellingen ging, zegt Fortuin. “Het is een conjunctuurgevoelige functie. Dat zie je ook weerspiegeld in het onderzoek. Waar vorig jaar nog 60% actief of passief een nieuwe baan zocht, is dat nu al 68%. Als er een interessantere functie voorbij komt, dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.”

Doe maar een jurist

De taken die de secretaresses uitvoeren, zijn tegenwoordig een stuk specialistischer dan voorheen, stelt Fortuin. “We hebben inmiddels allemaal wel een smartphone, dus we kunnen zelf onze afspraken bijhouden. De secretaresse van nu krijgt meer inhoudelijke taken en wordt meer gezien als rechterhand of een sparringpartner. Er worden dan ook steeds vaker assistenten gevraagd die zijn afgestudeerd in rechten of in marketing.”

In het zonnetje

Bedrijven moeten dan ook steeds meer hun best doen om deze gespecialiseerde assistenten te werven en aan zich te binden. Fortuin: “Hoewel salaris nog altijd de grootste factor is in de werving van toptalent, doen organisaties er goed aan om meer te investeren in technische kennis en opleidingen van secretaresses. Secretaressedag werd ooit ingesteld om de secretaresses in het zonnetje te zetten, omdat we ze de rest van het jaar voor lief nemen. Ik zou willen zeggen: vergeet dat bloemetje en neem ze de rest van het jaar vooral niet voor lief. Investeer in de zaken waar ze behoefte aan hebben en die jou ook als werkgever ten goede komen. Door opleidingen en cursussen te bieden stel je niet alleen je eigen investeringen in je personeel veilig, maar ben je ook een veel aantrekkelijker werkgever voor toptalenten.”

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:

Joost Fortuin

Managing Director Nederlandbij PageGroup
Joost Fortuin is Managing Director Nederland van recruitmentspecialist PageGroup. Hij is verantwoordelijk voor Page Personnel, Michael Page en Page Executive, de drie onderdelen die samen PageGroup Nederland vormen. Fortuin begon zijn carrière binnen PageGroup in 1996 bij Michael Page. In 2002 lanceerde hij de Nederlandse tak van Page Personnel. In 2007 nam hij actief deel aan de uitbreiding van PageGroup in de Verenigde Staten en gaf hij leiding aan de Canadese tak. Sinds 2013 zet Fortuin zich weer in voor PageGroup Nederland.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners