Serious game activeert referral recruitment (inzending Poolmanager/MyAmbassador)

Redactie Op 14 maart 2019
Gem. leestijd 4 min 610x gelezen
Deel dit artikel:
Serious game activeert referral recruitment (inzending Poolmanager/MyAmbassador)

MyAmbassador, the game: door het spel wordt het vanzelfsprekend om je eigen collega’s aan te dragen en ben je weer bewust trots op jouw bedrijf! Lees de hele case van Poolmanager/MyAmbassador die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case Poolmanager/MyAmbassador

Omschrijving van de case

MyAmbassador geeft referral recruitment de energie, actie en conversie die het verdient.
Referral recruitment is een hot topic onder recruiters, we kennen allemaal de positieve impact op de ‘cost per hire’ en de ‘quality of hire’. De uitdaging is volgens ons: hoe activeer je referral recruitment en maak je het leuk voor jouw medewerkers? Hoe zorg je dat je op een positieve en actieve manier de aandacht van je medewerkers vasthoudt? Het antwoord: MyAmbassador, the game!

MyAmbassador is dé wervingsoplossing om gekwalificeerd personeel aan te trekken. Het spel maakt van jouw medewerkers medewervers. Via de MyAmbassador-app stellen zij snel en eenvoudig kandidaten voor. We helpen jou het spel te spelen en je bestaande personeelsbestand te activeren. Dankzij de gaming-app, de prijzen en de aandacht werf je niet alleen voldoende medewerkers, ook heb je de voordelen van referral recruitment: lagere wervingskosten, efficiënte selectie, betrokkenheid, trotse medewerkers en employer branding.

  • MyAmbassador gaat uit van de kracht van de medewerker en zijn/haar netwerk; talent kent talent. Niet alleen ‘spread the word’, maar ook een stem in de selectie van toekomstige collega’s.
  • Medewerkers krijgen het recht om kandidaten aan te dragen en een streepje voor te geven in de selectieprocedure.
  • Voor de acties rondom de aangedragen kandidaat, ontvangt de medewerker punten die hij/zij kan inzetten voor prijzen. Hoe meer punten, hoe exclusiever de prijzen.
  • In de gaming-app volgen jouw medewerkers hun positie op het leaderboard. Dit zorgt voor een gezonde competitie en call to action om recruitment leads aan te dragen.
  • De spelleider vanuit MyAmbassador begeleidt je bij de implementatie: we helpen met o.a. slimme communicatie, een effectief stappenplan en het opstellen van spelregels.
  • De app customizen we volledig volgens jouw wensen: huisstijl, spelregels, invulling van incentives etc.
  • Binnen een paar maanden groeit je recruitmentbereik en boor je nieuw potentieel aan.

Wat was de impact van de case?

MyAmbassador is ruim 10 keer succesvol geïmplementeerd. Van onze allereerste pilotklant, Verwiel & Wijngaard personeelsprojecten (V&W), hebben we de meeste cijfers. Bij de start van het spel zijn 600 mensen benaderd met een sterke activatiecampagne. 35% van het initiële team speelt actief mee, van de nieuwe medewerkers is dit 63%!
Er is een stijgende lijn van effectief referral:

  • 2e helft 2017: 90 recruits, 45 aangenomen (50%)
  • 1e helft 2018: 266 recruits, 138 aangenomen (52%)
  • 2e helft 2018: 412 recruits, 181 aangenomen (44%)
  • 2019: 133 recruits, 77 aangenomen (58%)

Concreet: 845 geworven kandidaten, waarvan 52% aangenomen.
Deze resultaten gelden naast de reguliere werving.
Kwalitatief:

  • Naast de gebruikelijke voordelen van referral (snellere selectie, betere match, retentie, betrokkenheid, kostenbesparing) is het effect dat er meer bewustzijn is van richting goed werkgeverschap
  • De zorg was dat MyAmbassador zou stranden in intenties. Deze zorg hebben onze spelleiders door effectief begeleiden, enthousiasmeren en strak opvolgen, omgezet in energie, betrokkenheid en actie
  • Referral is voor nieuwe medewerkers onderdeel van de cultuur
  • Mooie bijvangst: sympathieke content. Een prijsuitreiking, leaderboard en achievement is een reden om een collega waardering te geven en/of een prijs uit te reiken en dit te posten op de interne (en externe!) kanalen
  • V&W is nu aan het experimenteren om MyAmbassador periodiek extra te boosten om hun piekwervingsbehoeften op te vangen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

MyAmbassador zet referral recruitment met nieuwe energie, begeleiding en technologie opnieuw op de kaart en is goed in het meekrijgen van sceptici en het identificeren van vroege fans. Onze spelleiders geven alle aandacht die nodig is om het spel succesvol op te zetten en te spelen. Wij zien MyAmbassador als een effectief instrument om de pre- en onboarding te onderzoeken en expliciet te maken waarom werknemers trots mogen zijn op hun werkgever.

Daarnaast is de beloningsstructuur van het spel rechtstreeks verbonden aan succesvolle hires. Er is een direct verband tussen kosten en baten en dit is zichtbaar. Zo houden we samen grip op de ‘cost per hire’ en belonen we de ‘quality of hire’. De ambassador krijgt exponentieel beloond voor wervingsprestaties.

Dankzij het spelelement, de slimme technologie (algoritmes), de externe energie en de belofte om dit spel een succes te maken, lukt het ons samen de medewerkers om te toveren in medewervers en trotse ambassadeurs voor hun bedrijf.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit MyAmbassador:

  • Spelleider/implementatiemanager, verantwoordelijk voor het succes van MyAmbassador bij de klant. Verantwoordelijk voor het activeren, concretiseren en behalen van de mijlpalen en nazorg.
  • IT: inrichting en customizen van de gaming-app v.w.b. spelregels, prijzen etc. en aanbieden app in de appstore en technisch verantwoordelijk voor de testfase.

Vanuit de klant (klanten zijn o.a. Verwiel & Wijngaard, Albron/CenterParcs, DUO Zorg, Koninklijke Van den Boer Groep, Recruit a Student):

  • Spelleider/eindverantwoordelijke: vaak de recruitmentmanager of een manager uit de lijn.
  • Campagneteam: recruitment, marketing/communicatie, managers van de teams waar de wervingsvraag ligt en natuurlijk de medewerkers om wie het allemaal draait!
  • Aanjagers: een geselecteerde groep medewerkers die extra gemotiveerd wordt om de game fanatiek te spelen. Hun enthousiasme is cruciaal en aanstekelijk voor de rest.
  • Alle medewerkers die we willen activeren tot medewervers.

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 15 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners