Timing komt met hippe app 'Skillzilla' om mbo'ers beter te matchen

Op weinig delen van de arbeidsmarkt is zoveel sprake van een mismatch als op die van de mbo-opgeleiden. De app ‘Skillzilla‘, net geïntroduceerd door Timing, probeert daar wat aan te doen.

Peter Boerman Op 01 september 2020 Gem. leestijd 3 min215x gelezen
Deel dit artikel:
Timing komt met hippe app 'Skillzilla' om mbo'ers beter te matchen

In maar liefst 49% van alle vacatures in Nederland wordt momenteel een mbo-opleiding gevraagd, blijkt uit onderzoek van Jobdigger. Toch bestaat er nog steeds een mismatch tussen openstaande vacatures en werkzoekenden en neemt de werkloosheid weer toe door de coronacrisis. Een nieuwe app van uitzendgroep Timing, Skillzilla geheten, probeert daar iets aan te doen door mbo-opgeleiden meer inzicht te geven in zichzelf en een breder perspectief op mogelijke banen.

‘Werkzoekenden moeten zich herkennen in vacatures en met vertrouwen solliciteren.’

Paul Haarhuis, Chief Commercial Officer bij Timing: ‘Vacatures blijven komen, maar ook openstaan, omdat werkzoekenden soms niet de juiste werkervaring hebben. Dat is ontzettend jammer, want deze personen hebben misschien wel de vaardigheden om de betreffende functie uit te oefenen. Daarom is het van groot belang dat werkzoekenden zich herkennen in deze functies en met vertrouwen solliciteren.’

Meer dan een traditioneel curriculum vitae

De met hippe beelden gelardeerde app is in het leven geroepen vanuit de behoefte om beter inzicht te krijgen in wat mbo-opgeleiden precies meebrengen naar een baan. Gebruikers vullen een aantal vragen in over hun werkervaring, opleidingen en hobby’s en op basis daarvan stelt Skillzilla een ‘skillpaspoort’ op.

Skillzilla gaat mensen nieuwe inzichten geven in vacatures die zij zouden kunnen vervullen.’

Dit skillpaspoort is meer dan een traditioneel cv. Het presenteert namelijk niet alleen de vaardigheden van een kandidaat, maar geeft ook inzicht in wat iemand precies waard is buiten de kaders van een specifieke vacature. Daarnaast kunnen werkzoekenden hun ambities invullen in de online applicatie. Skillzilla rekent dan precies uit welke vaardigheden iemand nog verder kan ontwikkelen en welke eventuele tussenstappen iemand in zijn of haar carrière kan zetten om die ambities te realiseren. Haarhuis: ‘Veel mbo-opgeleiden vinden het lastig te zeggen waar zij écht goed in zijn. Zij herkennen zich vaak niet in de vacatureteksten. Skillzilla gaat deze mensen helpen met nieuwe inzichten in vacatures die zij met hun vaardigheden zouden kunnen vervullen.’

Vacaturetekst vaak niet gelezen

Uit onderzoek blijkt dat vacaturetitels en vacatureteksten zelden overeenkomen met wat de functie in werkelijkheid inhoudt, stelt Timing. Daarbij lezen werkzoekenden volgens hen ook vaak niet wat er precies in de vacaturetekst staat. Onder andere hierom wil het uitzendbureau in de toekomst op basis van het skillpaspoort werkzoekenden direct gaan matchen met openstaande vacatures en bijbehorende organisaties die goed bij hun profiel en vaardigheden passen.

‘Je bent veel meer dan je cv. Je bent uniek. Je hebt skills.’

‘Je bent veel meer dan je cv. Je bent uniek. Je hebt skills.’ Met die zin opent de website van Skillzilla. Kandidaten kunnen in het skillspaspoort dat ze daar aanmaken niet alleen een overzicht geven van hun werkervaring, opleidingen, cursussen, hobby’s en vrijwilligerswerk. Ze kunnen hun skillspaspoort er ook uitbreiden met een persoonlijkheidstest, cultuurscan en een bevlogenheidstest. Zo wil Timing ze nog meer inzicht geven in hun persoonlijke eigenschappen en binnen welk bedrijfscultuur ze het beste passen.

skillzilla app

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark