Sollicitaties worden steeds meer beantwoord

Bas van de Haterd Op 18 september 2014
Gem. leestijd 2 min 84x gelezen
Deel dit artikel:

63961596Het aantal beantwoorde sollicitaties alsmede de snelheid van de reactie op sollicitaties is afgelopen jaar toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van Digitaal-Werven, een onderzoek dat voor het achtste jaar op rij meer dan 400 organisaties onderzoek op hun digitale sollicitatie-ervaring. Hierbij gaat het nadrukkelijk enkel om bedrijven waar mensen in dienst kunnen treden. Bemiddelingsbureaus, zoals W&S bureaus en uitzendbureaus, zijn niet meegenomen.

Onderdeel van dit onderzoek is de ‘mystery sollicitatie’, waar bij al deze organisaties wordt gesolliciteerd. Indien er een functie open staat is dit een gerichte sollicitatie, indien dit niet het geval is een open sollicitatie. Enkel wanneer een organisatie expliciet aangeeft geen open sollicitaties te accepteren wordt er niet gesolliciteerd. Uiteraard worden deze organisaties dan ook niet meegenomen in de cijfers.

In 2014 heeft 15% van de organisaties niet gereageerd op een sollicitatie. Dit is een daling met 3% t.o.v 2013, toen 18% onbeantwoord bleef. In 2010, 2011 en 2012 lag dit percentage rond de 25%.

onbeantwoorde solls

Ook het aantal reacties dat binnen een week inhoudelijk wordt beantwoord neemt toe. In 2013 bedroeg dit 51% van alle sollicitaties, in 2014 is dit 55%. Dit terwijl het onderzoek in de zomermaanden is uitgevoerd.

sollicitatie-reacties

Conclusie

Concluderend mag gesteld worden dat sollicitanten steeds beter behandeld worden. Natuurlijk is 15% onbeantwoorde sollicitaties nog steeds onacceptabel hoog, maar het feit dat dit 10% minder is dan twee jaar geleden geeft vertrouwen. Zeker ook wanneer in acht genomen wordt dat het aantal sollicitanten per functie de laatste jaren sterk is toegenomen.

Hoe organisaties een betere sollicitatie-ervaring kunnen bieden en betere sollicitanten kunnen binnenhalen wordt op 7 oktober tijdens het Digitaal-Werven event besproken. Hier worden naast de meest opvallende zaken uit het onderzoek ook cases van succesvolle recruitmentorganisaties gepresenteerd. Tevens zijn er in de ochtend vraag-en-antwoord sessies over specifieke recruitment zaken.

Naast het event biedt Digitaal-Werven ook gratis enkele rapportages en whitepapers aan. Hierin staan feiten en cijfers over eerdere onderzoeken en tips m.b.t. het verbeteren van de sollicitatie-ervaring.

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners