Wat als je kandidaat niet op een baan, maar op een loopbaan solliciteert?

Vooral jonge mensen willen nogal eens te snel opklimmen en solliciteren ambitieus naar functies waar ze nog niet aan toe zijn. Iets meer langetermijnbesef is dan welkom, stelt een nieuwe whitepaper. Hoe help je daar als recruiter bij?

Peter Boerman Op 24 november 2021 Gem. leestijd 3 min506x gelezen
Deel dit artikel:
Wat als je kandidaat niet op een baan, maar op een loopbaan solliciteert?

Als recruiter heb je in de eerste plaats natuurlijk een baan te verkopen. Maar wat als je eens wat verder kijkt en de kandidaat het perspectief schetst van zijn of haar vólgende baan? Of nog beter: vanuit de stip op de horizon die hij of zij wil bereiken, en dat je dan van daaruit terugkijkt hoe je die toekomstdroom werkelijkheid kunt maken?

‘Brengt die toffe vacature jou ook naar wat je op lange termijn voor ogen hebt?’

Niet veel kandidaten kijken nu al van een afstand naar hun eigen loopbaanpad. Maar in een nieuwe whitepaper probeert bureau Velde hen daar wel mee te helpen. Onder de noemer ‘Solliciteer op je carrière en niet op een baan‘ worden sollicitanten erop gewezen hoe ze regie over hun eigen carrière kunnen nemen. ‘En dat lukt alleen als je verder kijkt dan naar de kans van je eerstvolgende baan’, aldus projectconsultant Yenthl School. ‘Heb je nagedacht of die toffe vacature jou ook brengt naar wat je op lange termijn voor ogen hebt? En weet je eigenlijk wel wat jouw ideale scenario voor de toekomst is?

Toe aan een doorbraak

School ziet dat vooral jonge mensen nogal eens te snel willen opklimmen, maar daarvoor de benodigde ervaring missen. Ze zien echter wel kansen, en ervaren daarbij ook stevige sociale druk. ‘LinkedIn en andere sociale media staan vol met succesverhalen en mooie plaatjes van al je oud-studiegenoten, vrienden en collega’s. En hoewel iedereen weet dat de realiteit vaak minder rooskleurig is, is het ideaalbeeld van snel carrière maken overal. En als je dan de imponerende functieomschrijvingen ziet die mensen krijgen of het hogere salaris dat lonkt, dan krijg je al snel het gevoel dat jij nu toch ook echt toe bent aan een doorbraak.’

Besef dat je een nieuwe baan niet alleen voor nu kiest, maar ook voor later.’

Niets mis met die ambitie, zegt ze. ‘Maar het is wel zo dat het niet het enige argument zou moeten zijn om voor een bepaalde functie te gaan. Het is vooral voor jezelf belangrijk om te bepalen of je de functie daadwerkelijk aankunt. Kijk kritisch naar je ervaring in een bepaalde branche. En naar hoe gelukkig je wordt van leidinggeven, veel reizen of veel druk, terwijl je bijvoorbeeld ook net een jong gezin hebt. Besef daarom dat je een nieuwe baan niet alleen voor nu kiest, maar ook voor later.’

Daar zouden recruiters hun kandidaten natuurlijk ook in kunnen ondersteunen. Volgens de whitepaper is het iedereen aan te raden af en toe letterlijk uit te zoomen, en jezelf af te vragen of je de goede richting hebt gekozen naar je eindbestemming. ‘Promotie maken in de branche waarin je nu actief bent, gaat relatief eenvoudig als je goed presteert. Maar hoe langer je in diezelfde branche werkt, hoe moeilijker het is eruit te komen. Stel jezelf dus de vraag: zie ik mijn toekomst in de branche waarin ik nu werk? En zo nee, besef dat een weloverwogen keuze voor jou dan extra belangrijk is.’

Jouw loopbaanplan maken

Hoe maak je als werkzoekende jouw loopbaanplan? Daarbij gaat het er vooral om trouw te blijven aan jezelf, aldus School. ‘Voel niet de druk om aan anderen verantwoording af te leggen. Je doet dit voor je eigen geluk en voor niemand anders.’ Ook raadt ze aan: ‘Pak kansen aan als ze zich aandienen. Want jouw toekomst kan ook bij je huidige werkgever liggen.’ En schrijf je ambities ook vooral op, zegt ze. ‘Het geeft om te beginnen rust om dat te doen, want het zit niet in je hoofd. En daarnaast voorkom je er impulsieve stappen mee.’

‘Voel niet de druk om aan anderen verantwoording af te leggen.’

In die zin schuilt er in de whitepaper ook een boodschap voor recruiters. Niet alleen om ook eens over hun eigen loopbaan na te denken, maar ook om het er met hun kandidaten over te hebben. En dan niet zozeer via het geijkte ‘Waar zie je jezelf over 5 jaar?’, maar eerder via vragen als: ‘Wat is je grote ambitie? En wat heb je al in huis om die ambitie te vervullen?’ Of: ‘wat moet je nog ontwikkelen om er op een later moment wel klaar voor te zijn?’

Meer weten?

Sparren over jouw toekomst en de stappen die je kunt zetten om jouw ambitie te verwezenlijken? Of nieuwsgierig naar de Velde methode©? Lees hier verder. Of download hier de hele whitepaper.

Baan of loopbaan

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS