Stagiairs slecht voorbereid op stage

Martijn Hemminga Op 30 november 2009
Gem. leestijd 2 min 1735x gelezen
Deel dit artikel:

Het overgrote deel van de Nederlandse stagebedrijven vindt dat studenten niet goed voorbereid zijn op hun stageperiode. 65 Procent van de bedrijven vindt sollicitaties van stagiairs over het algemeen matig tot slecht. Dat blijkt uit de Landelijke Stage Enquête 2009 van Stagemotor.nl.

Werkgevers ergeren zich tijdens sollicitatiegesprekken vooral aan studenten met gebrekkige kennis over het bedrijf. Daarnaast vallen veel studenten door de mand omdat ze te weinig interesse of motivatie tonen. Bijna 80 procent van de ondervraagde bedrijven vindt dat studenten meer training moeten krijgen om aan hun sollicitatievaardigheden te werken.

Krappe voldoende voor stagiairs
Gemiddeld krijgen stagiairs van werkgevers een 6,2 als rapportcijfer voor hun sollicitatievaardigheden. Voldoende, maar kan natuurlijk een stuk beter geven de onderzoekers aan. Vaak hebben studenten genoeg kwaliteiten, maar weten ze niet precies hoe ze zichzelf moeten verkopen in een brief of tijdens een sollicitatiegesprek. Hier ligt voor opleidingen dan ook een schone taak. Want ook studenten vinden dat de begeleiding vanuit de opleiding beter kan.

Studenten ontevreden over begeleiding opleiding
Bijna 90 procent van de ondervraagde stagiairs vindt dat ze door hun school niet goed worden begeleid bij het zoeken naar een stage. Dat is een verbeterpunt voor opleidingen. Je kunt van studenten natuurlijk niet verwachten dat hun sollicitatieskills nu al perfect zijn, aldus de onderzoekers.

Landelijke Stage Enquête
De Landelijke Stage Enquête werd van oktober tot en met november 2009 gehouden onder 673 studenten en 127 werkgevers mee. Meer resultaten van het onderzoek zijn te vinden op deze site
Bron: Stagemotor.nl

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners