Techniek leeft in onze vrouwen (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Vrouwen zijn een belangrijk toevoeging voor de technische branche. Met gerichte campagnes werven we vrouwen voor de techniek. Lees de hele case van Hoppenbrouwers Techniek, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 23 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 181x gelezen
Deel dit artikel:
Techniek leeft in onze vrouwen (inzending Hoppenbrouwers Techniek)

Onze ambitie als Hoppenbrouwers Techniek voor 2030 is om een diverser en inclusiever bedrijf te worden. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn voor iedereen en daarmee een afspiegeling van de maatschappij. Voor jongeren, ouderen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zij-instromers, allochtonen en zeker ook voor vrouwen. Het heeft geen zin om vakmensen bij onze concurrenten weg te halen. Om te kunnen voldoen aan de marktvraag moeten we in de techniekbranche juist onze vijver vergroten met andere doelgroepen.

Om te kunnen voldoen aan de vraag moeten we in de techniekbranche onze vijver vergroten met andere doelgroepen.

Is de techniek een typische mannenwereld? Ja, met ruim 90% aan mannelijke medewerkers kan ook Hoppenbrouwers dat niet ontkennen. Al sinds de jaren 80 proberen bedrijven en overheid op allerlei manieren vrouwen in de techniek te krijgen. Met het tekort aan werknemers is de vraag nu groter dan ooit. Ook voor Hoppenbrouwers Techniek, dat met een grote ambitie voor 2030 ruim 500 technische vrouwen aan zich wil binden.

Vrouwen zijn een belangrijk toevoeging voor de technische branche. Met gerichte campagnes werven we vrouwen voor de techniek, lees de hele case van Hoppenbrouwers Techniek, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Vrouwen zijn een belangrijk toevoeging voor de technische branche, zowel met als zonder ervaring. Ons doel is dat we er dan ook alles aan doen om vrouwen enthousiast te maken voor dit mooie vak. We laten met de succesverhalen van vrouwen in de techniek zien dat de techniek een interessante carrière met mogelijkheden en zekerheden kan zijn.

Campagne

Met een gerichte online employer branding-campagne laten we zien dat vrouwen heel succesvol kunnen zijn in de techniekbranche. Dit hebben we gedaan via een videoserie over vrouwen in de techniek en deze hebben we zowel intern als extern verder lading gegeven. Met een onlinecampagne op de touch-laag zijn de video’s bij vrouwen onder de aandacht gebracht via Facebook en LinkedIn.

De campagnes zijn online geweest tussen 3 oktober en 30 november in een geografisch gebied van 25 kilometer rondom onze vestigingen. Daarnaast hebben we een landingspagina gecreëerd en gekoppeld aan de campagnes voor vrouwen die interesse hebben om te werken in de techniek en/of bij Hoppenbrouwers.

Wat was de impact van de case?

We zijn in het jaar 2022 gegroeid van 32 naar 58 technische vrouwen! Het aantal vrouwen in technische functies is afgelopen jaar gegroeid met 38%. In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden. De campagne is een mooie start geweest om vrouwen in de techniek echt op de kaart te zetten binnen Hoppenbrouwers. Samen met HR en de directie is het een thema wat leeft binnen de organisatie.

We zijn in het jaar 2022 gegroeid van 32 naar 58 technische vrouwen!

We zien vanuit de media dat inclusiviteit en diversiteit ook steeds meer aandacht krijgt. Media weet ons dan ook steeds vaker te vinden met de vraag om onze visie te delen en vrouwen in de techniek ook daadwerkelijk een podium te geven. Inmiddels (maart 2023) staat de teller van technische vrouwen op 63.

Mediaresultaten:

Anne werkt als vrouw in de techniek: dat zouden er meer moeten doen – Omroep Brabant
Ellen Vermeer (Hoppenbrouwers): ‘In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden’ – Werf&
Voor het tweede jaar op rij: Prestigieuze award voor bijzonder personeelsbeleid – Installatie en Bouw

Resultaat campagne 1 oktober t/m 30 november 2022:
Op Facebook >17.500 bereik
Op LinkedIn >35.000 bereik.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De vijver rondom technische vakmensen moet vergroot worden. Het heeft geen zin om vakmensen bij concurrenten weg te kapen aangezien we daarmee de maatschappelijke uitdagingen niet weg kunnen nemen. Door om te denken en te focussen op vrouwen in de techniek, spreken we een nieuwe potentiële doelgroep aan.

Met 18% van de vrouwen die werkzaam zijn in de techniek, staat Nederland op de laatste plaats.

Met 18% van de vrouwen die werkzaam zijn in de techniek, staat Nederland op de laatste plaats. En dat terwijl vrouwen een enorme toevoeging zijn voor de technische wereld. Dat er genoeg te doen en te leren is, bewijzen onze vrouwen. We laten met echte verhalen van onze eigen vrouwen techniek tot leven brengen. Maatschappelijk en voor onze toekomst is het belangrijk dat we het stigma rondom techniek samen doorbreken, en wij hebben vanuit Hoppenbrouwers met deze campagne daar een kleine bijdrage aan mogen leveren.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:

  • Pep voor de videoproductie
  • Fotografie: Jordi Sloots

Intern

  • Linsey Thielen (Teamleider Employer Branding)
  • Ilse van den Ham (Content creator)
  • Bo Verbiest (Employer branding)
  • Alle vrouwen die hebben meegewerkt aan de campagne

Meer over de Werf& Awards 2023?

Kijk voor meer informatie op Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners