The Power of Talent Sourcing (whitepaper)

Martijn Hemminga Op 05 maart 2014
Gem. leestijd 2 min 3222x gelezen
Deel dit artikel:
The Power of Talent Sourcing (whitepaper)

Werkgevers die Talent Sourcing – het actief zoeken, identificeren, benaderen, boeien en activeren van arbeidspotentieel – toepassen, hebben lagere costs per hire dan bij de toepassing van andere recruitmentmethoden. Dat is één van de conclusies uit de whitepaper The Power of Talent Sourcing.

Tot 25 procent minder recruitmentkosten

Na een aanloopperiode van zes tot negen maanden zal Talent Sourcing leiden tot een daling van de cost per hire tot 25%. Talent Sourcing kost meer tijd aan de voorkant van het recruitmentproces, omdat zij een eigen specialisme is, dat vraagt om de benodigde kennis en skills, tools én software voor de identificatie, screening en dataverzameling van potentiële kandidaten.

De kostendaling van een aanname heeft een aantal redenen:

  • Een deel van de werkzaamheden van recruiters is overgenomen door een specialist waardoor recruiters meer vacatures kunnen verwerken en tot 40% meer hires kunnen maken;
  • De doorlooptijd is ingekort: een vacature staat minder lang (of helemaal niet meer) open;
  • Ad-hoc werving neemt af, waardoor minder vacatures open staan bij werving- en selectiebureaus en op jobboards.

Verschuivingen in recruitmentbudget in 2014

De toenemende interesse voor Talent Sourcing bij Nederlandse werkgevers vinden we onder meer terug in de verschuivingen binnen het recruitmentbudget. Voor 34% van de Nederlandse werkgevers is sourcing één van de prioriteiten in 2014. Daarmee samenhangend geeft bijna de helft (47%) van de werkgevers aan in 2014 meer te gaan investeren in sourcing/social media als wervingsactiviteit dan in 2013. Slechts 4% schat in dat er minder besteed zal worden aan dit specialisme.

Steeds meer een blended recruitmentstrategie

Werkgevers vervullen met LinkedIn en Jobboards respectievelijk 13% en 8% van hun vacatures. Met sourcing en de kandidaten uit het eigen recruitmentsysteem wordt samen 15% van de hires gemaakt. Succesvolle werving is daarmee een samenspel van verschillende instrumenten gericht op actieve, latente en niet-werkzoekenden. Het wervingslandschap is daarmee aan het veranderen van ‘post & pray’ en sourcing (ad-hoc) naar uiteindelijk Talent Sourcing, waarin alle disciplines samenkomen. “Nu de grens van ‘cost of hire’ is bereikt, zien we dat werkgevers zich meer richten op het werven van ‘outperformers’. De focus ligt meer op de potentiële opbrengst van talent. De quality of hire zal het belangrijkste stuurgetal worden van talent sourcing in de komende jaren” Aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group

Download de whitepaper

De hieronder te downloaden whitepaper The Power of Talent Sourcing (32 pagina’s) van Intelligence Group is in samenwerking met FellowsGroup en Sterksen tot stand is gekomen. Onderzoeksgegevens zijn afkomstig uit het boek Recruitment Kengetallen 2013 en het onderzoek Stand van het Werven (2014) van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

* verplicht veld

 

 

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners