The Smallest Ad (inzending Your Social, a Merkle company)

Redactie Op 15 maart 2019
Gem. leestijd 3 min 360x gelezen
Deel dit artikel:
The Smallest Ad (inzending Your Social, a Merkle company)

The Smallest Ad toont hoe we ASML’s bekendheid als werkgever lieten groeien met de kleinste advertentie ter wereld (bekroond met officieel wereldrecord). Lees de hele case van Your Social, a Merkle company die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case Your Social, a Merkle company

Omschrijving van de case

The Smallest Ad geeft antwoord op de uitdaging van ASML om zijn naamsbekendheid bij technische talenten van de RWTH Universiteit in Aachen te verhogen. Het werven van technisch talent vraagt in de huidige ‘war for talent’ om een slimme aanpak. Om ASML te positioneren als alternatief naast de grote tech giants én dichtbij de core business van ASML te blijven, ontwikkelden we (uiteraard met de middelen en expertise van ASML) de kleinste advertentie ter wereld. Met een oppervlakte van 33,27 x 7,76 micrometer, niet te zien met het blote oog, werd The Smallest Ad dé manier om op te vallen bij de technische studenten. Zij kregen op een career event de exclusieve mogelijkheid om de advertentie door een microscoop te bekijken.

Officieel erkend record

De vanaf nu ‘kleinste advertentie’ ter wereld is officieel erkend en bekroond met een Guinness World Record en is drie keer kleiner dan het vorige record. Uiteraard werd de advertentie ontwikkeld en geprint door technische specialisten en apparatuur van ASML. De campagne werd gelanceerd tijdens een career event op de RWTH Universiteit in Aachen.

Behalve een exclusieve weergave van de ‘The Smallest Ad’ met behulp van een microscoop, werden de studenten aangemoedigd een foto te delen van het event met #smallest_ad. De meest creatieve deelname werd door ASML beloond met de vergoeding van het collegegeld gedurende een jaar. Zo verspreidde de boodschap zich ook organisch via de relevante social netwerken van studenten. Van de lancering is een awareness video gemaakt die op LinkedIn, Instagram en Facebook is uitgezet onder de technische studenten doelgroep.

Wat was de impact van de case?

Met deze campagne behaalden we niet alleen een officieel wereldrecord en internationale media-aandacht (free publicity op onder andere New York Post, Omroep Brabant, Werf& en Patch.com), maar ook 60% bereik binnen de hele relevante doelgroep in de regio Aachen. Uit de social effect studie (afgenomen op Facebook en LinkedIn, gedurende twee weken onder alle bereikte studenten) blijkt dat we de volgende resultaten hebben behaald:

  • 50% bereik in de omschreven target audience in Aachen;
  • 1.000.000 impressies op social media wereldwijd;
  • 180.000 video views;
  • 158.000 uniek bereik;
  • Awareness voor ASML is na de campagne 50% onder de meest relevante studenten. Een jaar geleden was de awareness nog verwaarloosbaar (gemeten door ASML zelf);
  • Onder studenten die zich herinneren in contact te zijn geweest met The Smallest Ad campagne is de spontane awareness voor ASML 30% en de geholpen naamsbekendheid 90%;
  • Ook op de kennisitems (open vraag naar wat men denkt dat ASML doet en twee kennisstatements) zien we enorme uplifts onder studenten met campagne exposure;
  • Na de campagne wordt ASML spontaan genoemd in de top 15 tech bedrijven die technische studenten overwegen. ASML staat daarmee tussen bedrijven als Apple, Google, Siemens, BMW en Amazon.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het was een geweldige arbeidsmarktcommunicatiecampagne die is ontstaan uit een – in eerste instantie – kleine briefing. ASML vroeg namelijk specifiek om een serie aan social posts om de naamsbekendheid onder de studenten aan de RWTH Universiteit in Aachen te verhogen. Door onze lange relatie met ASML op het gebied van (Social) Employer Branding strategie, creatie en operatie weten we inmiddels dat we ze mogen (moeten) challengen op een briefing. In dit geval hebben we dat gedaan door met een heel rijk idee te komen dat zowel heeft bijgedragen aan de briefing als de naamsbekendheid van ASML in Nederland en de rest van de wereld en wat resulteerde in een samenwerking met het demolab van ASML waarmee we samen de kleinste advertentie ter wereld hebben kunnen printen.

Deze rijke campagne is wat ons betreft een heel mooi en succesvol voorbeeld van hoe je op een creatieve manier onder de aandacht komt bij een moeilijk te bereiken technische doelgroep: we zijn trots!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Copy: Tim Verswijveren
  • Art: Tim Verswijveren en Irene van der List
  • Strategie: Remco de Groot en Jeffrey van Herwijnen
  • Account: Maarten Zuur en Gaby van Willigen

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners