Waarom Tigris een UX-team voor zijn eigen recruitmentplatform aannam

Tigris heeft vorig jaar een gespecialiseerd team aangenomen om de kandidaatervaring op hun eigen recruitmentplatform te verbeteren. Waarom is dat? En hoe pakt dat tot nu toe uit?

Peter Boerman Op 08 mei 2022 Gem. leestijd 3 min130x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Tigris een UX-team voor zijn eigen recruitmentplatform aannam

Wat vindt de kandidaat nu echt belangrijk? Een vraag waar Tigris als grote speler in de wereld van recruittechnologie dagelijks mee bezig is. Dit heeft vanaf oktober 2021 vorm gekregen met een nieuw team, dat ervoor moet zorgen dat de kandidaat een nóg betere ervaring krijgt op Tigris’ recruitmentplatform. Zo kunnen kandidaat, flexbureau en opdrachtgever effectiever samenwerken.

‘Het werd de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?’

De organisatie die Tigris nu is richt zich op 3 partijen: flexbureau, kandidaat en opdrachtgever. Tot nu toe was het bedrijf voornamelijk gefocust op de flexbureaus. CTO Maikel Neelen: ‘Logisch, want dit zijn ook onze betalende klanten. Maar de échte innovatie zit niet alleen op dit gebied. Sterker nog, bij bureaus bleven we soms steken op procesoptimalisatie in plaats van innovatie. Het werd dus de hoogste tijd om ons écht in de kandidaat te gaan verdiepen. Wat wil die nu eigenlijk?’

Competitief blijven

Met een goede candidate experience word je als flexbureau competitief in een veranderende markt, beseft Neelen. ‘Het is voor uitzendbureaus steeds moeilijker om aan kandidaten te komen. Je moet dus echt iets onderscheidends te bieden hebben. Met een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke app breng je je kandidaten steeds dichter naar de organisatie. En uiteindelijk is dat natuurlijk ook wat onze klanten willen.’

‘We willen qua design op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.’

Om de doelen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid te bereiken, is dus per oktober 2021 een nieuw user experience (UX)-team opgetuigd. Het team gaat zich volledig verdiepen in de behoefte van de kandidaat, om die een zo groot mogelijk gemak te bieden. Het team bestaat uit marketeers/data analisten, UX designer en developers. ‘We gaan het design flink op de schop nemen’, aldus Neelen. ‘We willen hierbij op het niveau komen van een Deliveroo of Spotify.’

Data beter benutten

Maar UX is niet het enige waarmee Tigris zich wil onderscheiden in de recruittechmarkt. Zo staan ze erom bekend dat ze als geen ander inzichten kunnen halen uit de data op het platform, om zo de kandidaatervaring te verbeteren. En daarin willen ze voorop (blijven) lopen. Neelen: ‘Denk aan het voorschotelen van vacatures die goed bij de kandidaat passen, op basis van eerdere sollicitaties of een uitslag van een persoonlijkheidstest. Zo kunnen uitzendbureaus hun kandidaten een nog beter passende baan aanbieden.’

Tigris werkt in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons.

Ook werkt Tigris in de basis al met de sensoren die beschikbaar zijn in mobiele telefoons. Hierdoor kunnen ze data en timesheets vooraf ingevuld klaarzetten voor de kandidaat, gebaseerd op zijn of haar locatie. In de loop van 2022 wil Tigris de eerste stappen zetten met de nieuwe versie van het recruitmentplatform. ‘Op dat moment zullen de eerste kandidaten de app gaan gebruiken, en vinden de eerste gebruikerstesten plaats’, aldus Neelen. ‘Daarna kunnen we hierop verder gaan voortbouwen.’ Naar verwachting is de app te gebruiken door kandidaten aan het begin van 2023.

Hoe behoud ik dan een kandidaat?

Maar stel, je hebt een kandidaat gevonden, hoe houd je die dan ook binnen je uitzendbureau? Niet alleen voor Tigris een belangrijke vraag, maar ook voor de flexbureaus die aangesloten zitten bij het platform. ‘Het is belangrijk om op tijd te signaleren als een kandidaat niet langer tevreden is over zijn functie, zodat je als flexbureau contact kunt opnemen’, legt Neelen uit. ‘Dit maakt ons platform mogelijk. Nog een manier om hierop in te spelen: we maken in de app van de vertrekkende kandidaat nieuwe vacatures zichtbaar, die eventueel aansluiten op een volgende stap in zijn carrière. De inzichten in de data maken dit mogelijk.’

‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden.’

Naar de toekomst toe is Tigris ambitieus: ze willen een leidend alles-in-één-platform worden. Neelen: ‘We willen de sector transformeren, door kandidaat en opdrachtgever écht met elkaar te verbinden. Daarom willen we qua kandidaatervaring altijd een stap verder gaan dan andere platforms. Zo moeten kandidaten in de app niet alleen hun uren kunnen vullen, maar bijvoorbeeld ook op vacatures reageren, een persoonlijkheidstest invullen, en sollicitatiegesprekken inplannen.’ Ook het backofficegedeelte is tegenwoordig volledig inzichtelijk: zo kunnen de uitzendkrachten ook betalingen en loonstroken direct bekijken in de app.

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS