Waarom Trekpleister nu komt met een campagne ‘waar je blij van wordt’

Bij moederbedrijf AS Watson Benelux regen ze de laatste jaren de prijzen voor hun arbeidsmarktcommunicatie aaneen. Recent mocht bijvoorbeeld Kruidvat nog een SAN Accent in ontvangst nemen voor hun employer branding, en even daarvoor ook al een Werf& Award voor hun solliciteren-met-je-bestie-campagne. Maar collega-drogist Trekpleister bleef daar lange tijd nogal bij in de schaduw. ‘Dat moest anders!’, vertelt Employer Branding & Recruitment Marketing Specialist Lisa van Laarhoven. En een nieuwe campagne ‘waar je blij van wordt’ moet daarbij helpen.

‘Tot voor kort miste Trekpleister net die sprankeling om jong talent aan te trekken.’

Trekpleister stond jarenlang bekend als een vertrouwde buurtdrogist’, aldus Van Laarhoven. ‘Een merk met een solide reputatie, maar tot voor kort miste het net die sprankeling om jong talent aan te trekken.’ De nieuwe campagne wil daar verandering in brengen. ‘Want onze collega’s ervaren Trekpleister als een warme en hechte plek, waar persoonlijk contact en aandacht voorop staan. Tijd dus om dat verhaal naar buiten te brengen en een nieuwe generatie te laten zien: werken bij Trekpleister? Daar word je blij van!’  

Geluksmomenten tot leven gebracht

De campagne vindt zijn oorsprong eigenlijk al in 2023, legt Van Laarhoven uit. ‘Toen startten we met de rebranding van Trekpleister met een frisse, moderne uitstraling met een nieuw logo, een eigentijds kleurenpalet en de slogan: Waar kunnen we je blij mee maken? Hiermee onderstreepten we onze kernwaarde: oprechte aandacht voor de klant. Maar daar hield het niet op. We vertaalden deze energie meteen ook naar de arbeidsmarkt met de employer branding-propositie: Werken bij Trekpleister – daar word je blij van! Zo brachten we onze merkbelofte tot leven, en spraken we tegelijk ook een nieuwe doelgroep aan.’

In de campagne worden ‘geluksmomenten’ tot leven gebracht. ‘Herkenbare situaties waar iedereen zich in kan vinden. Voor jongeren met een bijbaan? De lol van TikTok en gamen met vrienden. Voor leidinggevenden? Tijd met familie en persoonlijke passies’, aldus Van Laarhoven. ‘Deze gevoelens vertaalden we naar de werkvloer: Trekpleister is een plek waar je werk en plezier naadloos combineert. Door deze beleving consistent door te voeren op alle touchpoints met de doelgroep – van de werkenbij-site tot nieuwe point-of-sale-materialen in de winkels – willen we bij de doelgroep de juiste snaar raken waar ze blij van worden.’

Preboardingtool

Bij Trekpleister kun je nog de tijd nemen voor klanten, zo is een van de boodschappen in de bijbehorende video. Ook wil de buurtdrogist zich onderscheiden doordat je er ‘een band opbouwt met collega’s’ en ‘leert in een fijne werkomgeving’. ‘Je krijgt de ruimte om te doen waar je echt blij van wordt’, zo valt bijvoorbeeld te horen. En ook is er aandacht voor een speciale preboardingtool, ‘waarmee we je binnen 15 minuutjes alles vertellen over (werken bij) Trekpleister, zodat je met een grote glimlach op je eerste werkdag verschijnt.’

De campagne bestaat naast een nieuwe werkenbij-site, met aangepaste vacatureteksten, bijvoorbeeld ook uit ‘organische sociale media’: ‘Sinds een maand zijn we actief op TikTok en Instagram met een contentstrategie en dat levert nu al mooie resultaten op’, aldus Van Laarhoven. ‘Dit zijn voor ons de platforms om onze doelgroep te bereiken, simpelweg omdat ze hier uren doorbrengen.’ Ook zijn nieuwe brandvideo’s ontwikkeld waarin de mentaliteit van Trekpleister centraal staat. En het recruitmentteam van Trekpleister is deze maanden ook vaker dan ooit te vinden op carrièrebeurzen en campusrecruitment-events.

Wat deze campagne vooral sterk maakt, is dat hij volgens Van Laarhoven ‘perfect laat zien hoe commerciële én employer branding elkaar optimaal kunnen versterken, doordat we met die ene merkbelofte zowel klant als – toekomstige – collega aanspreken. Het zorgt voor herkenbaarheid voor de doelgroep.’ En dat is iets, zoals ze zelf zegt, waar ze alleen maar heel blij van kan worden.

'Als je doet waar je blij van wordt, maak je anderen ook blij.' Dat is de hoofdboodschap van de nieuwe campagne van Trekpleister. Hoe heeft de 'buurtdrogist' dat basisidee verder vertaald?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Sollicitanten die voor jou wervende content gaan maken: zo pakt Starbucks dat aan

Sollicitanten die voor jou reclame gaan maken, en zich als influencer en ambassadeur voor jouw merk gaan inzetten nog zonder dat ze ook maar iets van een contract hebben? In deze wereld lijkt het niet eens meer zo far-fetched. En laat het maar aan een Amerikaans (koffie)merk als Starbucks over om daar slim op in te spelen, en een heuse vacature te gebruiken om zo nog wat extra aandacht op TikTok te genereren. Geheel gratis, allemaal gemaakt en online gezet door de kandidaat.

Het moet gezegd: de bijbehorende vacature ziet er ook echt aantrekkelijk uit. Je krijgt de kans – volledig betaald – de hele wereld rond te reizen, langs allerlei Starbucks-locaties, en daarvoor een beloning tegemoet zien van zo’n 80.100 tot 136.000 dollar, voor 12 maanden werk. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is eigenlijk overal koffie drinken, en – vooral: de ervaring daarvan te delen op TikTok en andere sociale media. Of, zoals de vacature zelf zegt: ‘Dit is meer dan een baan; het is een kans om jezelf onder te dompelen in de wereld van koffie, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe plekken te ontdekken.’ En dan nog (flink) betaald ook.

Openbare sollicitatie

Klinkt aanlokkelijk? Dan is de sollicitatieprocedure bewust eenvoudig gemaakt. Er zijn eigenlijk maar twee dingen die je hoeft te doen. Het eerste is: een formulier invullen op de Starbucks Career website (let wel: sluitingsdatum is 14 juni, en de procedure is alleen toegankelijk voor Amerikaans ingezetenen). Maar het tweede is waarschijnlijk het allerbelangrijkste. De koffieverkoper vraagt je namelijk een video op TikTok te zetten, met daarbij de hashtag #StarbucksGlobalCoffeeCreator, waarin je vertelt waarom jij – een ‘koffieverslaafde, chronisch online wereldreiziger’ – de juiste persoon bent voor de baan. Een soort openbare sollicitatie dus.

@starbucks We’re hiring content creators to travel the world. Think coffee adventures across 5 continents and stores in 80+ countries. Want to apply? 1. Create a video on TikTok using #StarbucksGlobalCoffeeCreator ♬ original sound – Starbucks

Weinig verrassend misschien, maar daar waren de afgelopen weken enkele honderden (wannabe) influencers best toe bereid. Zoals deze:

@tatiannaareizaga Looking forward to learning coffee & culture – one sip at a time ✨ let’s take this global!! @Starbucks 🤍☕️🌎 #StarbucksGlobalCoffeeCreator ♬ original sound – tatianna ✨

Of wat te denken van deze:

@mandastrong #StarbucksGlobalCoffeeCreator ♬ Got To Be Real (Αs performed by Cheryl Lynn) – Pop Music Workshop

Of deze:

@danaritta Long story short, I’m a marketing graduate from the beautiful city of San Fernando in Los Angeles, California. I’m a proud Starbucks partner, a barista trainer, a sustainable creator, and a storyteller rooted in my culture and my community. Thank you @Starbucks for this incredible opportunity. Coffee isn’t just a drink it’s part of who I am. I’m 24, bags packed, and ready to create across the globe. 🌍☕️ #StarbucksGlobalCoffeeCreator #StarbucksPartner #MarketingGrad #LatinaCreator #BilingualCreator #SustainableLiving #CoffeeCulture #BaristaLife #ContentCreator #CafeConPan #SanFernandoValley #StarbucksStoryteller #TravelWithMe #GlobalBarista #UpcycledJewelry #CreativeMarketing #LatinxInMedia ♬ original sound – DANARA

Van hier tot Tokio

Allemaal mooie gratis reclame voor het koffiebedrijf natuurlijk, dat zo het fenomeen user generated content naar een next level heeft weten te brengen. Zeker ook omdat de actie ook vanuit traditionele media op behoorlijk wat belangstelling kan rekenen. Zo slaat Starbucks eigenlijk drie vliegen in één klap: het heeft de aandacht weer eens op zich gevestigd (met een vacature), laat anderen daarvoor min of meer al het werk doen, en hoeft daar bovendien nauwelijks voor te betalen (behalve het jaarsalaris dan van die twee influencers die straks daadwerkelijk de wereld rondgaan).

Het zal ons dan ook niet verbazen als hiermee een nieuwe trend gezet is. Maar wat het zegt over de arbeidsmarkt van tegenwoordig? Lastig te zeggen. Het komt Starbucks in elk geval waarschijnlijk wel gelegen, nadat het eerder dit jaar bekend maakte afscheid te moeten nemen van zo’n 1.100 medewerkers op het hoofdkantoor. Een beetje mooie reisplaatjes van over de hele wereld – van Costa Rica tot Dubai en van Milaan tot Tokio – zijn dan meestal een aardige afleiding bij zulk nieuws. Nu dan ook al benieuwd hoe ze op al die plekken de naam van de uiteindelijk gelukkige influencer wéér verkeerd op de koffiebeker weten te schrijven…

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sammi Tannor Cohen (@sammicohentalks)

Lees ook

Hoe het GVB laat zien dat het ook een snoepwinkel voor techneuten is

Het Amsterdamse GVB dook de afgelopen jaren al vaker op in de rubriek ‘Campagne van de week‘, vorig jaar bijvoorbeeld nog met een door A.I. gemaakte campagne, even later trouwens nog gevolgd door een andere buschauffeurs-campagne. Maar wat veel mensen nog steeds niet weten, is dat het vervoerbedrijf niet alleen metro’s, trams en bussen laat rijden en veerponten laat varen, maar ook zelf alle techniek daarvoor in huis heeft, en dus ook een belangrijk technisch werkgever is. Een recent gelanceerd campagne onder de noemer Alle techniek aan boord moet ook dat aan de arbeidsmarkt duidelijk maken.

‘Snoepwinkel voor techneut’

De campagne, ontwikkeld door employer branding-bureau Workstuff, focust in de eerste fase dus vooral op het vergroten van de bekendheid van GVB als technische werkgever. ‘Bij een baan bij GVB denk je al snel aan een tramconducteur of buschauffeur. Maar achter de schermen schuilt een enorme diversiteit aan technische functies in allerlei vakgebieden. Dit maakt GVB een unieke werkplek voor technici van alle disciplines’, verklaart senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie Renske Roes. ‘Voor techneuten is GVB echt een snoepwinkel: er is enorm veel te kiezen en te ontdekken.’

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen. 

Het bedrijf is de enige vervoerder in Nederland met de hele technische keten onder één dak. Van technisch onderhoud en hightech engineering tot spoorproductie in eigen fabriek. Niet verwonderlijk dus dat in alle uitingen van de nieuwe campagne échte GVB-medewerkers de hoofdrol spelen, technici die dagelijks zorgen dat de stad blijft draaien en in beweging blijft. ‘De bevlogenheid en trots van alle medewerkers straalt echt ervanaf in alle beelden’, aldus Sander van de Vlasakker, de creatief directeur bij Workstuff.

Stickers op de tram

De campagne wordt breed uitgerold in en rond Amsterdam, met onder andere commercials op AT5, lokale bioscoopreclame, social ads, in-game advertising en bestickering van trams en bussen. De mediastrategie van de campagne is (opnieuw) ontwikkeld in samenwerking met Bluewave. ‘GVB heeft alles in huis voor technisch talent’, zegt Danique Tijssen (client director bij Bluewave). ‘Samen zorgen we dat deze boodschap landt bij precies de juiste mensen.’

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen. 

Samen met het recruitment marketing-bureau is voor de campagne een full funnel-aanpak opgezet waarbij content en media zijn afgestemd op 4 technische doelgroepen: Onderhoud & reparatie, Engineering, Project- en assetmanagement en Data & IT. Vanuit de online campagne komt iedere specifieke doelgroep op een eigen landingspagina terecht met relevante informatie en specifieke vacatures.

Bezuinigingen op til

De campagne komt overigens in een roerige tijd voor het GVB. Het vorige – nu demissionaire – kabinet had besloten tot bezuinigingen van maar liefst 335 miljoen euro, op al het openbaar vervoer in Nederland. De grootste klappen vallen daarbij in de vervoerregio’s Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, die gezamenlijk 110 miljoen euro moeten inleveren. Om daartegen te protesteren hield het GVB, samen met andere vervoerders als de Haagse HTM, de Rotterdamse RET en het onder meer in de Zaanstreek actieve EBS gisteren om precies 8:45 uur een ‘toeter-actie‘ van 20 seconden.

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen. 

Mochten de bezuinigingen, ondanks de val van het kabinet nog doorgaan, dan dreigt tot 20% van het ov te verdwijnen en worden de prijzen van kaartjes bovendien fors duurder. Dit raakt niet alleen de bereikbaarheid van mensen, maar zou ook de bouw van 300.000 woningen in gevaar brengen, aldus de initiatiefnemers van de protestactie. Het protest over de bezuiniging vindt plaats in de week dat de Tweede Kamer en het demissionaire kabinet debatteren over de Voorjaarsnota 2025. Tijdens dat debat kan nog besloten worden de bezuinigingen terug te draaien. Gebeurt dat niet, dan volgen er zwaardere acties, zo is al aangekondigd.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

UWV lanceert een nieuwe employer branding-campagne die dóórwerkt

Als je een employer branding-campagne mag maken voor het UWV, dan is het natuurlijk niet heel gek dat het thema ‘werk’ centraal komt te staan. Met de deze week gelanceerde campagne is dat dan ook precies wat er gebeurt. Het UWV wil ermee duidelijk maken wat de impact van hun werk op het leven van hun cliënten is, maar ook van iedereen om hen heen. Hoe het werk van UWV dóórwerkt, met andere woorden. ‘Bij UWV maakt het niet uit welke rol je hebt, iedereen levert werk dat impact heeft op anderen’, aldus senior woordvoerder Max Schouten.

Voor de campagne is ervoor gekozen de ‘verhalen van échte collega’s’ te vertellen. Idee is zo te laten zien hoe ogenschijnlijk kleine momenten van aandacht en betrokkenheid een groot verschil kunnen maken voor cliënten. Of het nu gaat om een arts die iemand perspectief biedt, een adviseur die een nieuwe weg wijst of een IT’er die systemen ontwikkelt die mensen vooruithelpen. De nieuwe employer branding-campagne is de eerste van de hand van de combinatie SteamTalmark (arbeidsmarktcampagnes) en Roorda (publiekscampagnes) in de geïntegreerde communicatiestrategie van het UWV.

Artsen en IT’ers

De employer branding-campagne wordt ondersteund met specifieke campagnes voor doelgroepen zoals artsen en it’ers. De campagne krijgt een landelijke uitrol via tv, radio, online en social media. ‘Met deze campagne spreken we via verschillende kanalen een breed en divers publiek aan. Zo laten we heel Nederland zien dat werken bij UWV waardevol en impactvol is’, aldus Maarten Kuipers (SteamTalmark).

Het UWV telt meer dan 20.000 medewerkers. In 2024 verstrekte het UWV voor bijna 27 miljard euro aan uitkeringen en subsidies voor maandelijks ruim 1,2 miljoen mensen. Het doel van de nieuwe campagne is vooral om het beeld over het werk van UWV te verrijken, en de diversiteit aan functies bij UWV onder de aandacht te brengen.

In december 2024 lanceerde het UWV overigens al een nieuw wervingssysteem en een vacatureportaal. De website voor het werving- en selectieproces werd gebruiksvriendelijker gemaakt en kandidaten kregen meer inzicht in de status van hun sollicitatie bij het UWV. ‘Met het nieuwe wervingssysteem kunnen onze recruiters overal in de organisatie werken via één systeem waarin de kandidaten centraal staan’, aldus het jaarverslag. ‘Met het vacatureportaal zijn ook de interne vacatures beter zichtbaar voor onze medewerkers. Zo worden de doorstroom en de loopbaanontwikkeling van onze medewerkers beter gefaciliteerd.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Waarom het Reinier de Graaf-ziekenhuis wil laten zien dat je meer bent dan je werk

In april 2024 lanceerde het Reinier de Graaf ziekenhuis vol trots het nieuwe werkgeversmerk: De baan van je leven, gevolgd door onder meer De baan van je leven Battle – een creatieve wedstrijd waarin afdelingen streden om de meest inspirerende, originele en spraakmakende content voor social media rondom het thema: Wat betekent ‘De baan van je leven’ voor jou?

Die lancering is sinds kort gevolgd door een wat meer brede arbeidsmarktcampagne, ‘Jij bent meer dan je werk. Wij zien dat!’, waarbij vooral de ‘mens achter de witte jas‘ centraal staat. Daarvoor zijn in totaal 15 medewerkers geïnterviewd en geportretteerd in werk- en privékleding. Dat rondom vragen als: wie zijn zij? En waarom doen zij dit werk eigenlijk? De portretten die zijn gemaakt, zijn de komende maanden niet alleen te zien op online (sociale) media, maar ook te bewonderen in de gangen van het oudste nog bestaande ziekenhuis in Nederland, dat sinds 1252 in Delft gevestigd is.

Vintage woonkamer

De campagne werd vorige week feestelijk afgetrapt in een vintage woonkamer voor de hoofdingang van het Gasthuis. Met taart, een DJ én – natuurlijk – de collega’s in de hoofdrol. Bij de opening konden geïnteresseerde werkzoekenden (een aantal van) hen ook het hemd van het lijf vragen. Zoals oncologieverpleegkundige Léonie. ‘Ik ben opgegroeid in een warm gezin en heb als kind geleerd dat het belangrijk is om voor elkaar te zorgen. Dat zorgzame ervaar ik ook onder collega’s. We zijn er voor elkaar. We kunnen samen lachen én huilen. En dat is fijn omdat het werk op deze afdeling emotioneel zwaar kan zijn’, vertelde ze bijvoorbeeld.

Het Reinier de Graaf-ziekenhuis heeft momenteel zo’n 70 vacatures, op ongeveer 2.600 medewerkers. Dat lijkt nog mee te vallen, maar de campagne is dan ook met name op de toekomst gericht, als de vergrijzing echt toeslaat en er ook steeds minder mantelzorgers beschikbaar lijken. ‘We willen voorbereid zijn op een toekomst met vergrijzing en een bijkomende complexere zorgvraag’, aldus een woordvoerder. En bestuursvoorzitter Gert Jan de Borst zei: ‘Het aantrekken en behouden van voldoende goed opgeleide medewerkers is essentieel om onze topklinische zorg toegankelijk te houden. Een campagne als deze draagt daaraan bij.’

De hoofdrolspelers van de campagne en de Raad van Bestuur van het Reinier de Graaf-ziekenhuis.

Meer dan titels

Het ziekenhuis is vooral op zoek naar kandidaten voor gespecialiseerde functies, zoals hart- en vaatfunctielaboranten en hoopt die te vinden door te laten zien dat goed werkgeverschap om méér draait dan functietitels of competenties. ‘Medewerkers worden gezien om wie ze zijn – als mens én als professional. Dat zorgt voor een werkomgeving waarin mensen zich thuis voelen’, aldus hoofd marketing en communicatie Annekee Goedhuis. ‘Deze wervingscampagne verbindt, raakt en versterkt vooral ook de trots van onze eigen collega’s. En dat is minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuw talent.’

De campagne is ontwikkeld door We Love Brand Design. Hij viel in elk geval alvast in de smaak bij Miriam Boer, bekend van het Groot Werkvormenboek voor de Zorg. Op LinkedIn reageerde ze enthousiast: ‘Wauw! Een ijzersterke wervingscampagne – die precies de juiste snaar raakt bij jong talent. Want wat vinden jongeren belangrijk? Balans, persoonlijke groei en échte aandacht. En dat is precies wat deze campagne uitstraalt. Zó verbind je nieuwe generaties aan de zorg! Complimenten, Reinier de Graaf!’


Lees ook

 

Waarom KLM met een nieuwe campagne weer een tikkeltje hoger mikt

Hij verscheen een beetje onder de radar. Zonder veel bombarie. Bescheiden bijna. Toch oogt de nieuwe employer branding-campagne van KLM in alles doordacht en serieus. Nadat vorig jaar al de aandacht was getrokken met de Techniek XXL-campagne om vooral de zichtbaarheid als werkgever in de technische sector te vergroten, nam het luchtvaartbedrijf ook de rest van zijn recruitment onder handen, van een optimalere Hiring Manager Experience, tot sterkere interne mobiliteit (door de invoering van ontwikkelstages) en een verbeterde candidate experience met een NPS-meting. En nu is er dan ook een nieuwe ‘algemene’ campagne.

Bij KLM werken mensen al ruim 100 jaar aan de toekomst van de luchtvaart. Maar hoe maak je dit concreet en aantrekkelijk voor nieuw talent? De nieuwe KLM-campagne Always Aim Higher geeft dit streven een gezicht. Hoe ziet dat eruit?

Met Always Aim Higher wil KLM vooral duurzame ambitie uitstralen. ‘Want of je nu aan de slag gaat als vlieger, productmanager of business controller: in elke rol draag je bij aan de toekomst van de luchtvaart. We hebben natuurlijk nog een lange weg te gaan voordat we onze uitstoot tot een minimum hebben beperkt. Maar we zetten alles op alles om onze voetafdruk te verkleinen – zowel in de lucht als op de grond. Geen makkelijke missie, maar wél de juiste’, stelt het bedrijf bij de presentatie van de campagne.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door KLM Careers (@lifeatklm)

Elke dag pionieren

De nieuwe campagne is ontwikkeld door Kaliber, het Utrechtse bureau dat eerder ook tekende voor de Techniek XXL-campagne, en bijvoorbeeld de campagne met de pratende koffers (voor nieuwe bagagemedewerkers). Nu is de campagne algemener, en moet duidelijk worden dat er loopbaankansen zijn in maar liefst 7 disciplines, variërend van cockpit en cabine tot airport hospitality en finance. ‘Bij KLM werken nieuwsgierige mensen voortdurend aan de toekomst van de luchtvaart – een uitdaging die nooit ‘af’ is. Medewerkers uit alle disciplines pionieren, verbeteren en ontwikkelen er elke dag op los’, stelt het bedrijf er zelf bij.

klm campagne

Dat pionieren zit hem bijvoorbeeld in een innovatieve, nieuwe scanner de precieze afmetingen van vracht meet om de lading zo efficiënter mogelijk te stapelen. Of aan geavanceerde data-analyse die nauwkeurig voorspelt hoeveel catering nodig is voor elke vlucht. ‘Dit zorgt ervoor dat er minder voedsel wordt weggegooid, terwijl passagiers nog steeds kunnen rekenen op een hoogwaardige service. Deze gedrevenheid zit diep in het DNA van het bedrijf verankerd en iedereen met die mentaliteit krijgt volop kansen om te groeien’, zo verklaren de makers van de campagne de slogan Always Aim Higher.

‘Dromerige beelden’

In de video- en printuitingen komen de ideeën van verschillende eigen KLM-medewerkers aan bod. Zij laten zien hoe zij de luchtvaart beter (willen) maken voor passagiers, klanten en collega’s. n de key visuals staan zij bij een raam waar een opstijgend KLM-vliegtuig in weerspiegelt. Hun blik volgt het vliegtuig – symbolisch voor hun focus op de toekomst. ‘De dromerige beelden vormen een mooi contrast met de nuchtere teksten van de voice-over en body copy‘, aldus de campagnemakers.

De campagne kwam tot stand met medewerking van Studio Studio (productie), Joost Biesheuvel (regie) en Sem Langendijk (fotografie). Ook het studententeam van AeroDelft, dat als missie heeft de luchtvaart te verduurzamen, deed eraan mee.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom de nieuwe DJI-campagne vertelt dat een gevangenis geen hotel is

Als het gaat om aanhoudende personeelstekorten, dan staat de Dienst Justitiële Inrichtingen zacht gezegd stevig in de belangstelling. Recent nog leidde het bijna tot een kabinetscrisis, toen staatssecretaris Coenradie bekend maakte gevangenen eerder te willen vrijlaten, vanwege tekort aan personeel om hen te bewaken. De nieuwe campagne van DJI komt voor haar dan ook als geroepen. ‘Door de krapte op de arbeidsmarkt en het capaciteitstekort staat het werk onder druk’, zegt ze er zelf over. ‘Opnieuw aandacht vragen voor de vacatures en nieuw talent aantrekken is dus noodzakelijk. Met deze campagne gaat dat vast lukken.’

De nieuwe campagne, die deze week officieel van start is gegaan, wil vooral ‘misvattingen’ in de samenleving over werken in een justitiële inrichting doorbreken. ‘Achter de muren van een gevangenis meer schuilt dan men vaak denkt’, aldus Inge Klein-Van der Weij, senior employer branding specialist bij DJI. ‘In werkelijkheid draait het werk om vakmanschap, veerkracht en teamspirit. We willen laten zien wat onze medewerkers drijft om te werken binnen een gevangenis. In dit werk ontwikkel je ogen in je achterhoofd, blijf je kalm in onrustige situaties en zoek je voortdurend naar manieren om iemand vooruit te helpen.’

‘In dit werk ontwikkel je ogen in je achterhoofd.’

Daarnaast benadrukt de campagne het belang van teamgevoel binnen DJI, ‘waar collega’s altijd voor elkaar klaarstaan zonder dat er een woord voor nodig is’, aldus Klein-Van der Weij. ‘De campagne sluit af met de woorden ‘Dát zit er achter’, een verwijzing naar de diepere laag van het werk die vaak over het hoofd wordt gezien. Voor medewerkers van DJI gaat het niet om die twee stappen terug, maar juist om die ene stap vooruit.’

Nieuw hoofdstuk 

De campagne is ontwikkeld door employer branding-bureau SteamTalmark, en bouwt voort op het merkverhaal dat in 2022 werd geïntroduceerd onder de naam: ‘Er zit meer achter werken bij DJI’. Waar destijds het fundament werd gelegd, laat dit nieuwe hoofdstuk zien hoe medewerkers dagelijks met vakmanschap, menselijkheid en teamwork het verschil maken, stelt Laura Barmentloo, campagne specialist bij DJI. ‘We willen met deze campagne niet alleen nieuw personeel aantrekken, maar ook de betrokkenheid en trots van huidige medewerkers versterken.’

Er is speciaal veel nieuw foto- en videomateriaal gemaakt, dat breed wordt verspreid via (online) TV, bioscopen en YouTube. Klein-Van der Weij: ‘De camera volgt in één vloeiende beweging het dagelijkse werk binnen DJI, waardoor een krachtige visuele weergave ontstaat van de impact die medewerkers maken. De beelden laten zien dat het werk binnen DJI gaat om zorg, deskundigheid en het vooruit helpen van anderen, maar vooral dat je het samen doet.’ Of, zoals staatssecretaris Coenradie het stelt: ‘Als DJI’ers wordt gevraagd: waarom zou je? Dan laat deze nieuwe wervingsvideo dat prachtig zien.’

Coenradie was recent overigens zelf ook op bezoek bij het team Werving & Selectie van het Shared Service Center DJI (SSC). ‘Onwijs trots’ liep ze er weer naar buiten, meldt ze. ‘Wat een bevlogen club mensen en wat doen zij de werving goed! Ik zag enthousiaste medewerkers die zich keihard inzetten, zowel landelijk als met maatwerk in de regio. Psychologen, recruiters, data-analisten en selectie-experts werken hier dagelijks met een enorme drive aan één missie: nieuw talent aantrekken voor DJI. En dat lukt! Onze instroom is heel hoog en dat in deze moeilijke arbeidsmarkt met veel concurrentie.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Over de allereerste landelijke arbeidsmarktcampagne van Sportfondsen, die bewegen mogelijk wil maken

Of je nu aan de rand van het zwembad staat, in de sporthal werkt, in de bijbehorende horeca of plannen maakt op kantoor: ieder van de ruim 3.500 medewerkers bij Sportfondsen Nederland draagt op zijn of haar eigen manier bij aan het mogelijk maken van beweging voor jong en oud. ‘Deze persoonlijke bijdrage verschilt per functie en is terug te zien in de uitingen van de nieuwe campagne’, aldus Karin Houwer, sinds ongeveer een jaar adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de organisatie. ‘De receptie- en horecamedewerker maken bewegen gastvrij en gezellig, de toezichthouder veilig en de zwemonderwijzer waardevol.’

‘De arbeidsmarktkrapte vraagt om een meer strategische, structurele aanpak.’

In vrijwel alle regio’s in Nederland ervaren Sportfondsen-accommodaties momenteel uitdagingen in het vinden van gekwalificeerde medewerkers, aldus Houwer. Vandaar ook dat deze arbeidsmarktkrapte volgens haar vraagt om een meer ‘strategische, structurele aanpak. Niet alleen met het oog op directe instroom, maar ook met als doel om Sportfondsen steviger te positioneren als aantrekkelijke werkgever en nieuwe collega’s te inspireren en werven voor accommodaties door het hele land.’

Maak bewegen mogelijk

Met de nieuwe campagne die het thema ‘Maak bewegen mogelijk’ heeft gekregen zet Sportfondsen haar eigen medewerkers in de schijnwerpers en wil het laten zien hoe belangrijk hun bijdrage is aan een vitaal Nederland. ‘Nieuwe collega’s werven doe je met collega’s, zij zijn de ambassadeurs van de organisatie’, aldus Houwer. De campagne wil volgens haar ‘de buitenwereld laten kennismaken met de binnenwereld van Sportfondsen’. Dat gebeurt via een mix van online- en offlinemiddelen: van Instagram, Facebook en TikTok tot campagnematerialen in de accommodaties van Sportfondsen zelf.

De campagne richt zich ook op mensen die nog niet bekend zijn met Sportfondsen als werkgever. ‘Voor deze nieuwe doelgroep bieden we via ons eigen opleidingsinstituut een erkende opleiding aan, waarmee zij zich kunnen ontwikkelen tot gekwalificeerde krachten binnen de organisatie’, legt Houwer uit. Ze zegt dat het campagneconcept ook naadloos aansluit bij de oorsprong en missie van Sportfondsen. Al in 1923 legde Han Bierenbroodspot het fundament van de organisatie en de basis voor het stimuleren van sport en bewegen in Nederland. Hij geloofde erin om zwemmen voor iedereen mogelijk te maken.

‘Samen werken wij aan een vitaal Nederland – en dat begint bij onze eigen mensen.’

Die ambitie leeft tot op de dag van vandaag voort, aldus Houwer. ‘Bij Sportfondsen staan we elke dag klaar om bewegen mogelijk te maken voor iedereen. Samen werken wij aan een vitaal Nederland – en dat begint bij onze eigen mensen.’ Accommodaties van Sportfondsen zijn momenteel te vinden in ruim 100 gemeentes. Samen trekken ze zo’n 20 miljoen bezoekers per jaar. De campagne kwam tot stand samen met Guifi, FCB en Grow Conversie. Het team van Recruitment Marketeers tekende voor de kanalen- en mediastrategie. Intern zijn de credits onder meer voor content marketeer Farzaana Zahoer, en vormgever Jesse Smedts.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom elke held telt in de nieuwe campagne van Kalorama (ook die zonder cape)

De arbeidsmarkt mag dan iets aan het ontspannen zijn, in de zorgsector is de krapte nog steeds aan de orde van de dag. De ene na de andere zorgorganisatie start dan ook nog met nieuwe wervingscampagnes, eigenlijk steevast met eigen mensen en/of cliënten in de hoofdrol. De in de regio Nijmegen gevestigde zorgorganisatie Kalorama is wat dat betreft geen uitzondering. Maar hun recent gelanceerde campagne onderscheidt zich wel, en wel door het aloude superhelden-thema weer eens nieuw leven in te blazen, en min of meer 180 graden te kantelen.

Elke held telt‘ is het thema van die nieuwe campagne, en draait om het idee: je hoeft geen cape te hebben of te kunnen vliegen om een held te zijn. Soms is ook een kopje thee, een warm hart of een glimlach al genoeg. Al die kleine – en soms grote – dingen zijn óók heldendaden, aldus de organisatie, die zorg verleent aan mensen met doofblindheid, mensen die revalideren, mensen die beademingszorg nodig hebben, mensen met dementie en mensen die somatische zorg krijgen. ‘Medewerkers, vrijwilligers én bewoners: bij Kalorama is iedereen een held’, stelt de organisatie. En iedereen telt dus.

‘Symbool voor de mens’

‘De held staat symbool voor de mens. Er zijn helden van toen en helden van nu en samen maken we een mooie dag’, aldus Suzanne Boonen (van Boonen Communicatie), die bij de totstandkoming van de campagne betrokken was. En dan blijk je met dat thema – én die cape – visueel dus best nog opvallende dingen te kunnen doen. Het doet een beetje denken aan de sokken van Lievegoed, of de klompen van het Franciscus Gasthuis & Vlietland, maar dan toch weer heel anders. Maar ook deze campagne laat zien hoe een simpel kledingstuk én kan zorgen voor een consistent visueel element, én tegelijk een heel verhaal kan vertellen.

Kalorama levert overigens met meer dan 700 collega’s en ongeveer 350 vrijwilligers zorg en dienstverlening aan 500 bewoners, verdeeld over 5 locaties. Het is een van de oudste zorgorganisaties van Nederland. De oorsprong gaat terug naar de bestrijding van tuberculose, waarvoor in Beek een sanatorium werd opgericht.

Kalorama is een van de oudste zorgorganisaties van Nederland.

Voor de lancering van de campagne waren vorige week alle helden (medewerkers, bewoners en vrijwilligers) die een rol spelen in de wervingscampagne uitgenodigd voor een heuse première, inclusief popcorn, bubbels en speciaal ‘heldengebak’. Nu alleen nog maar hopen dat genoeg helden zich erdoor aangesproken voelen en gaan solliciteren.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe logistieke reus Rhenus één internationale employer branding-campagne uitrolde

Stel: je hebt een meer dan 100 jaar bestaand bedrijf met 40.000 medewerkers, op 1.320 locaties, in 70 landen over de hele wereld, samen goed voor een omzet van 7,5 miljard euro, en je wilt aan je employer branding gaan werken, wat doe je dan? Laat je al die locaties zelf hun eigen gang gaan? Of ga je aan de slag met één uniform werkgeversmerk voor de hele groep? De van oorsprong Duitse logistieke reus Rhenus, gespecialiseerd in lucht- en zeevracht, koos voor het laatste, en kwam recent met de introductie van het nieuwe wereldwijde werkgeversmerk Empowered by You. 

Empowered by You is méér dan een leidend principe – het is een belofte aan de mensen die Rhenus elke dag vormgeven.’

‘Onze medewerkers zijn het hart van Rhenus – hun inzet, ideeën en ondernemingsgeest stuwen ons vooruit’, aldus Joana Bätz, CHRO van de Rhenus Groep en lid van de Raad van Bestuur. ‘Met dit nieuwe werkgeversmerk willen we niet alleen talent aantrekken, maar vooral onze bestaande medewerkers op lange termijn aan ons binden en ondersteunen in hun ontwikkeling. Empowered by You is daarom méér dan een leidend principe – het is een duidelijke belofte aan de mensen die Rhenus elke dag vormgeven. Samen creëren we een cultuur van waardering, vertrouwen en groei.’

rhenus campagne

1.600 medewerkers in Nederland

Rhenus telt zo’n 1.600 medewerkers in Nederland, verdeeld over 35 locaties, vooral rond de Rotterdamse en Amsterdamse (lucht)haven, maar er zijn bijvoorbeeld ook 7 grote distributiecentra met in totaal meer dan 270.000 vierkante meter aan opslag. Het bedrijf is in ons land onder meer bekend van ‘The Tube‘, een opvallend distributiecentrum aan de A58 bij Tilburg.

De campagne is bedoeld om ‘het teamgevoel onder medewerkers over locaties en landsgrenzen heen te versterken.’

De nieuwe campagne is bedoeld om ‘een gezamenlijk zelfbeeld en het teamgevoel en gevoel van verbondenheid onder medewerkers over locaties en landsgrenzen heen te versterken.’ Doel is, aldus de initiatiefnemers, om ‘een werkomgeving te creëren waarin mensen zich gewaardeerd voelen, hun potentieel kunnen ontwikkelen en waarmee ze zich op lange termijn kunnen identificeren.’

4 pijlers

Volgens Bätz is een sterk employer brand een duidelijk concurrentievoordeel in de huidige arbeidsmarkt. ‘We weten dat 75% van alle werkzoekenden de reputatie van een werkgever overweegt voordat ze solliciteren, en dat bedrijven met een helder en sterk employer brand hun verloop met 28% kunnen reduceren. Dat is waarom we geloven dat investeren in onze mensen ook een zakelijk doel dient.’ 

‘Bedrijven met een helder en sterk employer brand kunnen hun verloop met 28% reduceren.’

Het nieuwe werkgeversmerk van Rhenus rust op 4 centrale pijlers die de zogeheten employer value proposition definiëren: Ondernemerschap, Purpose, Kansen en Gemeenschap (teamgeest, diversiteit en een sterke bedrijfscultuur). De introductie van het nieuwe werkgeversmerk is bewust intern begonnen, stelt Bätz. In de eerste fase wordt het merk binnen de wereldwijde teams tot leven gebracht om enthousiasme te wekken en de teamcohesie verder te versterken. Dit gebeurt via een zeker voor deze branche hippe global recruitmentsite, wereldwijde informatiecampagnes, interactieve formats en ‘dialoogmomenten’.

Truck Tour

Een bijzonder element in de campagne is daarnaast de Rhenus Empower Tour – een interactieve roadshow langs voornamelijk Duitse, maar ook internationale locaties van het familiebedrijf. Een tourtruck deed en zal nog verschillende vestigingen aandoen om samen met medewerkers de nieuwe identiteit en visie te beleven, en zo via de hashtags #EmpoweredByYou en #RhenusEmpowerTour op sociale media nog wat extra aandacht te genereren.

Rhenus Employer Branding Truck Tour, credit Vrontal Media GmbH.
De truck onderweg.
En een kijkje binnenin en buiten de truck.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe PGGM ambassadeurs met een 100% bijzondere persoonlijkheid zoekt

Past jouw werkgever 100% bij jou? ‘Toen uit de strategische workshops bleek dat de werkcultuur van PGGM als een magneet werkt op de arbeidsmarkt, konden we natuurlijk niet anders dan die cultuur centraal zetten. Je echt thuis voelen bij een werkgever en 100% jezelf kunnen zijn, wat een mooie belofte is dat. Voor iedereen, hoe je persoonlijkheid ook in elkaar steekt’, aldus Rik Blokland, die namens Creative Direction voor de campagne van de grote pensioenuitvoerder tekende.

Wat bepaalt wie jij bent? Je talent als keukenprins? Fanatieke sportgewoontes? Je doenersmetaliteit? Of juist de optelsom van dit alles? Dat 100%-percentage komt nu in cirkeldiagrammen in alle uitingen van de nieuwe campagne terug. Dat sloeg in elk geval intern gelukkig al snel enorm aan, ziet Blokland. ‘Je bent niet langer alleen ‘blauw’ of ‘rood’ of misschien ‘groen’, je persoonlijkheid wordt in deze campagne ontrafeld als een samenspel van talenten, professionele eigenschappen, bijzondere bezigheden en liefhebberijen die niemand kent. Nagelstylist voor 9%? 11% Coureur? Het kan allemaal. En zo geven de medewerkers het merk kleur.’

Aftrapfase

In de huidige aftrapfase van de campagne staan bijzondere professionals centraal, die allemaal een eigen cirkeldiagram bij zich dragen waarin hun persoonlijkheid is geanalyseerd. Ze vertegenwoordigen tegelijkertijd de verschillende afdelingen binnen de organisatie, inclusief de Engelstalige unit Investment Management, en zijn ook uitgekozen om de meest gezochte doelgroepen aan te spreken: financials, IT’ers en dataspecialisten, van starter tot senior.

De campagne loopt extern en intern parallel. Binnen de organisatie is de campagne bijvoorbeeld vormgegeven met posters, intranet, life size poppen, en interactieve sessies met persoonlijkheidstestjes. Extern zijn er video’s te zien op LinkedIn en Reddit, en commercials te beluisteren rondom podcasts op BNR en Spotify, naast online advertenties via bijvoorbeeld DPG media en Google.

‘Breed toepasbaar’

Het concept met de groene cirkeldiagrammen en het thema ‘100% PGGM’ is ‘breed toepasbaar in middelen en is in elke taal helder’, ziet Blokland met tevredenheid. Bovendien sluit het mooi aan bij de trend de eigen medewerkers centraal te stellen in arbeidsmarktcommunicatie, en is het cirkeldiagram op zich natuurlijk ook kenmerkend voor de financiële branche. Daarnaast laat het volgens hem ook duidelijk zien dat PGGM een werkgever is ‘waar iedereen zich 100% thuis voelt – welke functie, achtergrond of persoonlijkheid ook.’

Wendeliene de Vries, die vanuit recruitment (samen met Marloes den Hartog-Pauw, Paul Evekink en Anouk Lindenholz-van Alphen) betrokken was bij de campagne, sluit zich daarbij aan. ‘Bij PGGM geloven we dat je als professional het beste tot je recht komt als je jezelf kunt zijn. Jouw persoonlijkheid maakt je bijzonder. En juist die eigenheid waarderen we enorm. Wat maakt dan dat PGGM en jij bij elkaar passen? Dat is de optelsom van jouw unieke persoonlijke en professionele eigenschappen. Wij kijken daarom verder dan je studie of functieprofiel. Want wat echt telt bij PGGM zijn mensen, honderd procent!’

PGGM is een van de grootste pensioenuitvoerders van Nederland, met 5,6 miljoen deelnemers en ruim 260 miljard euro aan belegd vermogen. De organisatie kent een Nederlands onderdeel ‘Pensioenbeheer’ en een internationale unit ‘Investment Management’. Daarom kent de campagne zowel Nederlands- als Engelstalige uitingen. 

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom de nieuwe campagne van Amstelring focust op wanneer ze níet nodig zijn

Begin vorig jaar trok ouderenzorgorganisatie Amstelring al de aandacht met een vrolijke campagne rondom ‘mensenmensen‘, het eerste live werk van het destijds net gestarte employer branding-bureau RRAARR. Recent kwamen beide samen met het vervolg op dat eerste succes, dit keer volledig gefocust op de veranderende visie op kwaliteit van ouderenzorg: ‘Kijken naar wat iemand nog wel kan.’

De visie op ouderenzorg is veranderd’, vertelt Fleur Weisbard, coördinator arbeidsmarktcommunicatie, over de gedachte achter de campagne. ‘We zien de kwaliteit van leven verbeteren van de mensen die in onze woonlocaties wonen, wanneer we meer nadruk leggen op welbevinden en minder op de medische kant van zorg. Daarom kijken we bij Amstelring anders naar de inhoud van ons werk en benadrukken we in de nieuwe merkcampagne de eigen kracht van mensen. Wij weten wanneer we nodig zijn, maar ook wanneer níet.’

Nadruk op skills

Bij de werving van nieuwe collega’s legt Amstelring steeds meer nadruk op het belang van competenties en soft skills, naast of in plaats van zorgdiploma’s, aldus Weisbard. ‘Mensenmensen zijn van onschatbare waarde voor de teams en de cliënten. Onze payoff is dan ook zorgvuldig gekozen, omdat dit precies is wat onze collega’s typeert. Bij ons werken betrokken en waardevolle mensen die echt het verschil willen en kunnen maken in het leven van anderen.’

Rens de Groot, Creative Director en co-founder van RRAARR, vult aan: ‘Met krachtige beelden van krachtige ouderen en een vleugje luchtige humor laten we met deze campagne zien dat ouder worden niet betekent dat je niets meer kunt – integendeel.’ De strategie ligt volgens hem in het verlengde van de visie van Amstelring: de mens zien. ‘En hoe leuk is het dan om een campagne te maken voor de werving van nieuwe medewerkers waarin je zegt dat ze soms niet nodig zijn?’

‘Hoe leuk is het om een campagne te maken voor de werving van nieuwe medewerkers waarin je zegt dat ze soms niet nodig zijn?’

Door ‘structureel te verrassen’ met het werkgeversmerk wil Amstelring bovendien het imago van de ouderenzorg een stevige boost geven en zichzelf als werkgever nog beter op de kaart zetten. Ouderen spelen in de campagne de hoofdrol. ‘Geen clichébeelden, maar portretten van stoere ouderen’, aldus Weisbard. De campagne kun je zowel online als offline tegenkomen, verspreid door Amsterdam, in het bus- en metronetwerk daaromheen en op voortgezet onderwijs, mbo’s, hbo’s en universiteiten met zorgopleidingen in de regio.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.