Wim op woensdag: Over de enige afdeling die niemand écht wil, maar iedereen nodig heeft

Recruitment. Een ambacht. Een kunst. Maar bovenal: een structureel ondergewaardeerde discipline waar iedereen een mening over heeft, maar weinigen echt verstand van hebben. En dat zie je meteen als de vraag op tafel komt: onder welke afdeling moet recruitment eigenlijk vallen?

Onder welke afdeling moet recruitment eigenlijk vallen?

HR? ‘Ja, want het gaat over mensen!’
Marketing? ‘Ja, want het gaat over positionering!’
Sales? ‘Ja, want het gaat over overtuigen!’
Of moet recruitment gewoon een onafhankelijke elite-eenheid worden, met een eigen vlag, eigen wetten en een eigen Minister van Talentacquisitie?

Geen geheime formule

Laten we eerlijk zijn: recruitment is geen rocket science. Er is geen geheime formule, geen magische A.I.-tool die het werk volledig overneemt, en geen academische studie die je voorbereidt op de realiteit van dit vak. Het is gewoon gezond verstand, goed luisteren en snel schakelen. Een goede recruiter weet wanneer deze moet pushen en wanneer hij of zij moet loslaten. De goede recruiter begrijpt mensen, speelt in op behoeftes en kan het kaf van het koren scheiden zonder er een beleidsplan van 30 pagina’s tegenaan te gooien.

Recruitment wordt nog steeds in hokjes geduwd, alsof het alleen binnen de lijntjes van HR, Marketing of Sales past.

Toch wordt recruitment nog steeds in hokjes geduwd, alsof het alleen binnen de lijntjes van HR, Marketing of Sales past. Maar klopt dat eigenlijk wel? Laten we elke afdeling even langs lopen.

HR: De veilige, maar saaie keuze

Traditioneel bungelt recruitment meestal onder HR. Logisch, toch? HR regelt arbeidscontracten, salarisadministratie en functioneringsgesprekken – dus recruitment hoort daar thuis. Maar hier zit ook meteen het probleem: HR is gebouwd op beheersing, compliance en regels.

Recruitment onder HR plaatsen is alsof je een chef-kok verplicht alleen nog maar kant-en-klare maaltijden op te warmen.

Recruitment daarentegen is: guerrilla-marketing, out-of-the-box denken, lef tonen en sales met een human touch. Zet een recruiter in een HR-meeting en binnen 5 minuten zijn ze hun LinkedIn-feed aan het refreshen. Te veel beleid, te weinig actie. Recruiters moeten jagen, verleiden, kansen creëren. En dat botst nog weleens met de HR-reflex: ‘Laten we eerst een beleidsstuk schrijven en een proces inrichten.’ Conclusie? HR en recruitment kunnen prima samenwerken, maar recruitment onder HR plaatsen? Dat is alsof je een chef-kok verplicht om alleen nog maar kant-en-klare maaltijden op te warmen.

Marketing: Het perfecte huwelijk?

Dan marketing. Veel recruiters zweren erbij: ‘We moeten recruitment behandelen als marketing! Employer branding! Candidate experience! LinkedIn-strategieën!’ Klinkt ergens ook wel logisch. Recruitment draait om zichtbaarheid, positionering en storytelling. Een goede vacaturetekst is geen functieomschrijving, maar een advertentiecampagne. Recruitment is verleiden, net zoals marketing dat doet met producten en diensten.

Recruitment is verleiden, net zoals marketing dat doet met producten en diensten.

Maar hier wringt het meteen ook. Marketing denkt in lange termijn, naamsbekendheid en engagement. Recruitment moet juist snel schakelen, scoren en deals closen. Zie je een marketeer al denken: ‘Laten we een 12-maanden strategie ontwikkelen voor de invulling van deze vacature?’ Neen. Driewerf neen.

Sales: Recruiters als closers?

Sales dan? Ergens lijkt dat ook wel logisch. Recruiters zijn verkopers. Ze verkopen banen aan kandidaten en kandidaten aan bedrijven. Ze moeten onderhandelen, weerstanden wegnemen, de deal closen. maar het probleem is natuurlijk dat Sales geld de organisatie binnenbrengt, en recruiters… tja, die kosten geld. Dat vinden directies lastig te verteren. En recruiters zijn meestal ook weer geen hardcore closers. Geen ‘Wat-moet-ik-doen-om-je-vandaag-nog-te-laten-tekenen?’-types.

Maar wat dan wel?

Misschien moeten we concluderen dat recruitment een eigen discipline verdient. Want het is een mix van HR (mensen begrijpen), Marketing (verleiden) en Sales (overtuigen en closen). Het is een vak apart. Dus, waar hoort recruitment volgens onder?

🧠 Gezond verstand – Geef recruiters de ruimte en het vertrouwen om te doen waar ze goed in zijn.
📂 HR – Omdat het uiteindelijk over mensen gaat.
📢 Marketing – Want employer branding en positionering zijn cruciaal.
💰 Sales – Overtuigen en closen, daar draait het om.

Of is het tijd dat recruitment een eigen plek opeist binnen organisaties? Wat is jouw mening? Laat het weten! Waar valt recruitment volgens jou onder? ⬇️💬

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma's beterWim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

 

Marion van Happen: ‘De arbeidsmarkt moet contractneutraal worden’

‘We moeten toe naar een systeem waarin vast en flex niet tegenover elkaar staan, maar complementair zijn’, zegt Marion van Happen. ‘We hebben enorm veel kansen om de arbeidsmarkt beter te organiseren. Maar dan moeten we wel af van het idee dat vast de enige juiste keuze is.’

‘We moeten toe naar een systeem waarin vast en flex niet tegenover elkaar staan, maar complementair zijn.’

De CEO van de snelgroeiende HeadFirst Group was recent te gast bij de Monkey Rockpodcast, wekelijks gepresenteerd door Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer (EN HR solutions) en Geert-Jan Waasdorp, waar dit seizoen topvrouwen in de arbeidsmarkt aan het woord komen. Van Happen besprak er onder meer de snelle en continue staat van verandering waarin de arbeidsmarkt zich bevindt. ‘Vroeger had je iedere 7 jaar een nieuwe economie, tegenwoordig is dat jaarlijks’, stelt ze.

Dienend leiderschap

De digitalisering, versneld door COVID-19, heeft ervoor gezorgd dat werkgevers steeds vaker worstelen met de vraag welke profielen ze nodig hebben, ziet ze. ‘Het is voor bedrijven cruciaal om de juiste mensen aan te trekken om relevant te blijven’, benadrukt ze dan ook. Daarnaast noemt ze de complexiteit van wet- en regelgeving als een van de grootste uitdagingen. ‘Nederland is koploper in het organiseren van regelgeving, en dat maakt het voor bedrijven en intermediairs steeds ingewikkelder om flexibel en efficiënt te blijven opereren.’

‘De politiek heeft weinig tijd om echt te begrijpen wat er in de praktijk speelt.’

Van Happen ziet haar rol als CEO bij HeadFirst Group vooral als een dienend leider. ‘Ik ben hier om iedereen te faciliteren zodat we samen de arbeidsmarkt optimaal kunnen bedienen’, zegt ze. Daarom ook zet ze zich actief in voor politieke verandering. ‘De politiek heeft weinig tijd om echt te begrijpen wat er in de praktijk speelt. Daarom nodig ik bewindslieden uit en deel ik veel data om de realiteit van de arbeidsmarkt inzichtelijk te maken.’ Ze geeft aan dat politiek en wetgeving vaak achterlopen op de realiteit. ‘Het duurt soms jaren voordat regelgeving wordt aangepast, terwijl de markt in de tussentijd al compleet is veranderd. We moeten sneller schakelen en meer in gesprek gaan met de mensen op de werkvloer.’

De opkomst van vrouwen

Een opvallende ontwikkeling in de arbeidsbemiddelingssector is de toename van vrouwelijke CEO’s bij grote intermediairs en brokers. Is dat toeval of noodzaak? Van Happen: ‘Ik zeg: pure noodzaak.’ Ze ziet een verschuiving in leiderschapsstijlen, waarbij vrouwen vaak een andere manier van gespreksvoering en besluitvorming hanteren. ‘Ergens 10 jaar als CEO blijven zitten? Ik denk niet dat dat nog vaak gebeurt.’

‘Ergens 10 jaar als CEO blijven zitten? Ik denk niet dat dat nog vaak gebeurt.’

Toch vindt ze dat de verschillen tussen mannen en vrouwen niet leidend moeten zijn in leiderschap. ‘Ik kijk naar de beste persoon voor de functie, ongeacht geslacht.’ Momenteel bestaat haar directieteam bijvoorbeeld uit 3 mannen en haarzelf als vrouwelijke CEO. ‘Maar dat had net zo goed andersom kunnen zijn.’

Als minister

Op de vraag of ze minister van Sociale Zaken zou willen worden, antwoordt ze lachend: ‘Iemand moet het doen!’ Maar ze blijft vervolgens diplomatiek. Hoewel ze het belang van hervormingen op de arbeidsmarkt erkent en daar ook politiek invloed op probeert uit te oefenen, laat ze doorschemeren dat haar hart ligt bij het bedrijfsleven. Toch heeft ze wel een duidelijke visie op wat er moet gebeuren als ze die rol zou aannemen.

‘Het is cruciaal om wetgeving te baseren op data en de ervaringen van werkenden zelf.’

Haar eerste prioriteit zou in elk geval zijn om direct in gesprek te gaan met de mensen op de werkvloer. ‘Werkgevers, werkenden, zzp’ers – zij moeten centraal staan in beleid.’ Ze vindt dat de politiek te veel in de Haagse bubbel blijft en te weinig luistert naar de echte praktijk. ‘Het is cruciaal om wetgeving te baseren op data en de ervaringen van werkenden zelf.’

De toekomst van de arbeidsmarkt

Daarnaast zou ze zich hard maken voor een contractneutraal arbeidsmarktstelsel, waarin flex en vast gelijkwaardig worden behandeld en alle werkenden dezelfde basiszekerheden hebben. Ook zou ze vereenvoudiging van de wet- en regelgeving doorvoeren, zodat werkgevers niet verstrikt raken in complexe administratieve processen. ‘We moeten naar een eenvoudig systeem waarin de drempels om mensen aan te nemen en te werken zo laag mogelijk zijn.’

‘We moeten zorgen dat technologie ondersteunend is aan mensen, niet andersom.’

Voor de toekomst zegt Van Happen daarnaast vooral op een eerlijker arbeidsmarktstelsel te hopen. ‘We hebben enorm veel kansen om de arbeidsmarkt beter te organiseren. Maar dan moeten we af van het idee dat vast de enige juiste keuze is’, stelt ze. Daarnaast wijst ze op het belang van technologie en A.I. ‘A.I. kan bedrijven helpen efficiënter te werken en de juiste mensen te vinden. Maar we moeten ervoor zorgen dat technologie ondersteunend is aan mensen, niet andersom.’

De 5 belangrijke take-aways:

1. De arbeidsmarkt verandert sneller dan ooit

‘Vroeger had je iedere 7 jaar een andere economie, tegenwoordig verandert die elk jaar.’ Werkgevers worstelen met de snelheid van digitalisering en veranderende wetgeving, wat de werving en inzet van talent steeds complexer maakt.

2. Nederland moet naar een contractneutraal stelsel

‘Of je nou flex werkt of in vaste dienst bent, niemand zou daar nadeel van moeten hebben.’ Marion van Happen pleit voor een arbeidsmarkt waarin vast en flex gelijkwaardig worden behandeld, zodat werkenden meer zekerheid hebben en werkgevers flexibel kunnen blijven.

3. Politiek mist voeling met de praktijk

‘Bewindslieden hebben te weinig tijd om te leren wat er in de praktijk nodig is.’ Marion van Happen probeert via gesprekken en data delen de politiek te helpen beter beleid te maken voor de arbeidsmarkt.

4. Vrouwen brengen vernieuwing in leiderschap

‘Er zit niet veel verschil tussen mannen en vrouwen, maar een frisse blik in de boardroom is essentieel.’ Ze ziet de opkomst van vrouwelijke leiders als een noodzakelijke ontwikkeling in de recruitment- en arbeidsmarktsector.

5. A.I. en technologie veranderen arbeidsmarkt fundamenteel

‘A.I. is een innovatie die door alles heen snijdt – iedereen heeft het nodig.’ Marion van Happen ziet technologie niet alleen als een uitdaging, maar vooral als een kans om werk beter en efficiënter te organiseren.

Meer weten?

Benieuwd naar meer inzichten van Marion van happen? Luister de volledige Monkey Rock-podcast en ontdek haar visie op de toekomst van de arbeidsmarkt.

Lees en luister ook:

Ontmoetingsplaats voor werkgevers met latent werkzoekenden (inzending JobQ)

Veel te veel mensen zitten vast in hun baan. Niet blij, toe aan iets nieuws, maar solliciteren? Dat voelt als een sprong in het diepe. Niet gek, want maar liefst 42% van werkend Nederland is latent werkzoekend. Ze staan open voor een nieuwe baan, mits deze écht bij hen past. Toch bereikt traditioneel recruitment deze groep nauwelijks. Recruiters benaderen hen soms, vaak vanuit een bureau. Maar dat werkt niet altijd. De druk om direct over te stappen is groot – en niet iedereen wil of kan die stap zetten.

Het gaat om één simpele vraag: hoe maak ik mijn werk weer leuk? Niet een zesje, maar een negen.

Daarom is er JobQ. De eerste digitale ontmoetingsplek waar latent werkzoekenden zich anoniem en vrijblijvend kunnen oriënteren. Waar salaris, thuiswerken, reisafstand en uren vooraf helder zijn. Waar werkgevers niet afgaan op een cv, maar direct weten wat iemand écht belangrijk vindt. Hoe we deze kandidaten bereiken? Via slimme campagnes, gericht op één simpele vraag: hoe maak ik mijn werk weer leuk? Niet een zesje, maar een negen. Het resultaat? Omgekeerd solliciteren. Werkgevers verleiden talent, niet andersom. En met onze slimme AI-matching ontstaan alleen relevante matches. Minder ruis, meer kwaliteit.

Impact? Die is er.

✅ 70% van JobQ-kandidaten is uniek. 42% is onvindbaar op jobboards, 28% heeft elders een verouderd profiel en 30% toont exclusieve informatie bij JobQ.
✅ 45% meer kwalitatieve sollicitaties.
✅ Diversere en betere instroom dankzij anonieme profielen.

En het werkt.

🔹 Mee de Meent vond via JobQ binnen een maand 11 geschikte kandidaten. Van hen toonden 6 serieuze interesse, 1 werd aangenomen en 5 zitten in de talentpool.
🔹 Linku vond dé perfecte project- en accountmanager. Een ondernemer die zijn team miste en via JobQ de ideale match vond. Contract getekend binnen enkele weken.

JobQ maakt latent talent zichtbaar. En dat maakt hét verschil in een krappe arbeidsmarkt.

Bereik latent werkzoekenden die je mist op jobboards! 70% van JobQ-kandidaten is uniek. Slimme A.I.-matchmaking, anoniem en doeltreffend. Lees de hele case van JobQ, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Impact die telt. Resultaten die het bewijs leveren.

🔹 Meer dan 50.000 kandidaten in de database – groeiend met duizenden per maand.
🔹 70% is uniek, nergens anders te vinden.
🔹 45% meer kwalitatieve sollicitaties dankzij ‘Quality Select’.
🔹 Werkgevers hebben direct contact met kandidaten.

Hoe is de 70% unieke instroom berekend? We onderzochten een aselecte steekproef van 1.000 JobQ-kandidaten en vergeleken deze met:

🔹 Indeed, de grootste cv-database wereldwijd.
🔹 LinkedIn Recruiter, specifiek ‘open to work‘ voor recruiters

Om de vergelijking compleet te maken, valideerde Robin, een overzichtsplatform van de grootste vacaturesites in Nederland, deze analyse onder een subsample van 132 kandidaten.

De uitkomst:

✅ 42% is volledig uniek en nergens anders te vinden.
✅ 28% is ‘onzichtbaar’ op andere platforms door een oud profiel of inactiviteit.
✅ 30% is wel actief elders, maar toont op JobQ een andere motivatie.

Dit bewijst: JobQ bereikt latent werkzoekenden die anders niet gevonden worden.

Bereik latent werkzoekenden die je mist op jobboards! 70% van JobQ-kandidaten is uniek. Slimme A.I.-matchmaking, anoniem en doeltreffend. Lees de hele case van JobQ, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Doelstellingen en resultaten:

Case Mee de Meent & Linku. Vooraf bepaalde doelstellingen:

✔ Mee de Meent: minimaal 1 sollicitant aannemen binnen 3 maanden.
✔ Linku: in gesprek komen met 3 geschikte kandidaten voor een business developer IT, een functie die al 6 maanden openstond.

Behaalde resultaten:

✅ Mee de Meent: binnen 1 maand contact met 11 kandidaten, 6 serieuze gesprekken, 1 hire binnen de gestelde termijn. De overige 5 zijn opgenomen in de talentpool.
✅ Linku: binnen enkele weken in gesprek met 3 geschikte kandidaten en een directe hire gemaakt.

Hoe zijn de resultaten gemeten?
✔ Aantal kwalitatieve gesprekken met passende kandidaten.
✔ Aantal hires binnen de gestelde termijn.
✔ Tijdsduur van vacature-invulling vs. traditionele methoden.

Bij beide werkgever-cases was het resultaat meetbaar en aantoonbaar: JobQ maakte latent talent zichtbaar en hielp werkgevers direct in contact te komen met onzichtbare kandidaten die wel bereid waren over te stappen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een plek waar latent werkzoekenden anoniem en onbekommerd hun kansen kunnen verkennen? Die bestond nog niet. JobQ is de eerste digitale ontmoetingsplek waar talent zich zonder drempels kan oriënteren op een volgende stap – zonder sollicitatiedruk, zonder bias.

Van onze talenten is 70% uniek ten opzichte van jobboards en onvindbaar via traditionele werving.

Voor werkgevers betekent dit een fundamenteel nieuw kanaal van werven. Niet meer schieten met hagel, maar gericht sourcen bij kandidaten die wíllen worden gevonden. Van onze talenten is 70% uniek ten opzichte van jobboards en onvindbaar via traditionele werving. Slimme A.I.-matchmaking en transparante criteria zorgen voor snelle, relevante matches. JobQ maakt recruitment effectiever, eerlijker en toekomstbestendig. We bewijzen dat het anders kan. En mooier. Daarom verdient JobQ de Werf& Award.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Boudewijn Dekker is een van de oprichters van JobQ en tevens CEO. Via JobQ wil hij het sollicitatieproces omdraaien. Werkgevers zijn aan zet om bij de kandidaat te solliciteren. Zo komen uiteindelijk veel meer werknemers terecht bij passende werkgevers, met meer werkgeluk en een betere productiviteit tot gevolg.
  • Koen Haarlemmer, accountmanager JobQ, onderhoudt de relaties met werkgevers die JobQ inzetten voor het vinden van latent talent, zoals MEE de Meent Groep en Linku.
  • Michiel Admiraal, operations manager JobQ, verzorgde de onboarding van de genoemde werkgevers. Hierbij is de vacatureintake en vervolgens de eerste benaderingsronde van de latent werkzoekenden uit de poule van JobQ (de kansdidaten), cruciaal voor succes.

Extern waren vanuit de werkgevers in deze case:

  • Liset Speijers ‑ Dennissen (P&O adviseur MEE De Meent Groep) en
  • Tanja Kirkels (HR-manager van Linku), betrokken.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Vrijdag 21 maart vindt beloofde ‘Arbeidsmarktkrapte-top’ plaats

In Nederland zijn er momenteel voor iedere 100 werkzoekenden 108 openstaande vacatures. Er zijn dus structureel te weinig mensen om al het werk te doen. De verwachting is dat dit zo blijft, zo blijkt bijvoorbeeld uit het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling 2050. Daarom stond al in het regeerakkoord een passage te lezen over een ’top over arbeidsmarktkrapte’, min of meer naar analogie van de Woontop, die in december vorig jaar werd gehouden, en waarin onder meer afspraken werden gemaakt over de versnelde bouw van 100.000 woningen per jaar.

Den Haag, juni 2024Eddy van Hijum, minister van Sociale Zaken, viceminister-president
Eddy van Hijum

Deze arbeidsmarktkrapte-top liet even op zich wachten, maar staat nu ineens toch gepland voor aanstaande vrijdag 21 maart. Op de top zullen onder meer Eddy van Hijum (minister van SZW), Dirk Beljaarts (minister van EZ), Fleur Agema (minister VWS), Eppo Bruins (minister OC&W) en staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) in gesprek gaan met verschillende maatschappelijke partijen over hoe Nederland hiermee omgaat.

Krapte duiden

De top wordt om 10 uur geopend door minister Eddy van Hijum. Daarna geeft Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, een keynote speech. Zij gaat de krapte op onze arbeidsmarkt duiden en de verbinding leggen naar gesprekken over productiviteit en over keuzes wat we doen in onze economie en publieke sector. De aanwezige bewindspersonen leveren vervolgens een bijdrage aan de paneldiscussies. Daarna gaan de aanwezigen verder in interactieve deelsessies.

‘Het tekort aan personeel ondergraaft de kwaliteit van de publieke dienstverlening en het verdienvermogen van Nederland.’

‘Het tekort aan personeel ondergraaft de kwaliteit van de publieke dienstverlening en het verdienvermogen van Nederland’, zo verklaart Van Hijum de reden van de top. ‘We moeten onder ogen zien dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Om onze welvaart op peil te houden moeten werkgevers in vrijwel alle sectoren met minder mensen méér presteren. Onze arbeidsproductiviteit moet omhoog; meer uren werken moet aantrekkelijker worden. En we moeten alles op alles zetten om mensen die nu nog werkloos langs de kant staan kansen te bieden mee te doen. Over de aanpassingen die dit vraagt ga ik op deze top met alle aanwezigen in gesprek.’ Dat zal overigens niet al te lang mogen duren: op 13.00 is de top volgens planning alweer afgelopen…

Lees ook

Een succesvolle transformatie naar een volledige skills-based strategie (inzending Gemeente Rotterdam)

In Rotterdam geloven we dat talent overal te vinden is – als je maar goed kijkt. Maar wat als de manier waarop we talent beoordelen verouderd is? Wat als diploma’s en werkervaring ons juist beperken in het vinden van de beste mensen? Die vragen stonden centraal bij onze radicale switch naar een skills-based strategie. Als stad van pioniers en doorzetters geloven wij dat iedereen een eerlijke kans verdient om bij te dragen aan de toekomst van de gemeente Rotterdam.

Onze aanpak heeft één duidelijke boodschap: je potentieel bepaalt je toekomst, niet je verleden.

Onze aanpak heeft één duidelijke boodschap: je potentieel bepaalt je toekomst, niet je verleden. Daarom hebben we – in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken – een innovatieve selectie- en ontwikkelmethode ontwikkeld die écht talent vooropstelt. Om deze verandering behapbaar en effectief door te voeren, kozen we ervoor om te starten met een pilot binnen ons traineeship. Dit gaf ons de ruimte om de volledige transformatie in een gecontroleerde setting te testen en verfijnen.

Binnen de pilot hebben we:

  • Inclusief geworven: Een gerichte aanpak opgezet om ondervertegenwoordigde doelgroepen – met name mbo’ers – beter te bereiken. In samenwerking met mbo-scholen uit de regio geven we deze groep een eerlijke kans zonder filter op opleiding of ervaring.
  • Objectief geselecteerd: Sollicitanten begonnen met verdiepende vragen en een praktijkopdracht om hun skills te tonen. De selectiedag combineerde een gestructureerd interview met een gamified assessment (escape room-ervaring).
  • Skills-based ontwikkeld: Het traineeship werd geen standaardprogramma, maar een op maat gemaakt groeipad, gebaseerd op de skills van de ambtenaar van de toekomst.

Door te focussen op skills spelen we beter in op de behoeften van de stad.

Onze aanpak vermindert ongelijkheid én maakt ons toekomstbestendig. De arbeidsmarkt verandert snel en ervaring is niet altijd de oplossing. Door te focussen op skills spelen we beter in op de behoeften van de stad.

Rotterdam transformeert zijn werving met een skills-based aanpak, vergroot kansengelijkheid en ontwikkelt toekomstbestendig talent voor de stad. Lees de hele case van de Gemeente Rotterdam, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

We willen vooropstellen dat ons belangrijkste succes is dat kandidaten en collega’s teruggeven dat ze zich gelijk behandeld en gewaardeerd voelen. Concreet hebben we de afgelopen periode de volgende successen behaald:

  • 835 kandidaten hebben een objectief selectieproces doorlopen.
  • De kwaliteit en diversiteit binnen onze instroom is significant vergroot.
  • Kandidaten en collega’s geven aan dat ze zich eerlijk behandeld en gewaardeerd voelen.

Maar Rotterdam zou Rotterdam niet zijn als we hier stopten. We blijven doorontwikkelen. Daarom:

  • Zijn we actief in gesprek met stakeholders binnen de gemeente om deze transformatie verder door te voeren.
  • Verkennen we samen met andere gemeenten in de regio hoe we onze krachten kunnen bundelen.
  • Hebben we een DIY-pakket ontwikkeld waarmee andere gemeenten en (semi-)overheidsinstellingen onze aanpak gemakkelijk kunnen repliceren.
  • Delen we onze lessen via de VNG Pilot Arbeidsmarktkrapte, middels inspiratiesessies voor een bredere community.
  • Met ieder initiatief dat we ondernemen, streven we ernaar om niet alleen binnen onze gemeente Rotterdam, maar in het hele land kansengelijkheid te vergroten.

Rotterdam transformeert zijn werving met een skills-based aanpak, vergroot kansengelijkheid en ontwikkelt toekomstbestendig talent voor de stad. Lees de hele case van de Gemeente Rotterdam, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze aanpak is niet alleen vernieuwend en wetenschappelijk onderbouwd, maar ook gedreven door een diepgewortelde overtuiging: talent zit in iedereen. Dit is Rotterdam op z’n best – kansen zien, pionieren en mensen vooruithelpen. Door deze award te winnen willen we niet alleen erkenning voor onze transformatie, maar vooral anderen inspireren om óók te kiezen voor een eerlijke en impactvolle manier van werven.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern Gemeente Rotterdam:

  • Nawal Ahimi, programmamanager traineeship
  • Imane Boumahdi, programmamanager trainees
  • Recruitment
  • Communicatie
  • Strategisch adviseur concernontwikkeling
  • Adviseur HRO (lerende organisatie, ambtenaar van de toekomst)
  • Adviseur Leren & Ontwikkelen (talentontwikkeling, neurodiversiteit)
  • Doelgroep: trainees, oud-trainees, stuurgroep traineeship, traineeclustercoördinatoren

Extern

  • Inhoudelijke experts vanuit Frisse Blikken: Britt Driessen, Jette Crone, Amy Krebber, Christie Bruinewoud en Mirthe Schouten
  • Wetenschappers en studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Doelgroeponderzoek: mbo, hbo en wo studenten en partners JINC en Wrokko
  • Foto boven: Iris van den Broek

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Een warm bad: hoe wij vakmensen werven met een knipoog en oprechte verhalen (inzending Knaapen)

Warmte in de werving: hoe we vakmensen aantrekken met een speelse wervingscampagne. Vakmensen zijn schaars, dus pakken wij het anders aan. Geen standaard vacatures, maar een campagne die raakt en opvalt. Onze boodschap? Werken bij ons voelt als een warm bad.

Persoonlijk, met een knipoog

Drie jaar geleden startten we een campagne met echte collega’s in huiselijke setting op de werkvloer. In badjas, op sloffen, of samen met hun huisdier of kind. Met de slogan: ‘Werken bij Knaapen, alsof je thuis bent‘.

Bad als symbool

Nieuwe collega’s zeiden vaak: ‘Bij jullie kom je in een warm bad terecht.’ Dit warme gevoel wilden we nóg sterker en letterlijk uitdragen. We plaatsten een ligbad op bouwplaatsen en kantoren en vulden het telkens met iets anders: zaagsel, badschuim, badeendjes of verf – een knipoog naar vakmanschap en creativiteit. Met in het bad onze eigen collega’s als model.

Campagne van binnenuit

Alles is écht: geen externe bureaus of stockfoto’s, maar een teamprestatie. Collega’s uit alle lagen van de organisatie werkten enthousiast mee. Dit onderstreept wie we zijn: samen de schouders eronder, op de bouwplaats en daarbuiten.

Van werkbussen tot billboards

Naast een werkenbij-site, online visuals, bestickering van onze werkbussen, posters en billboard brachten we de campagne tot leven met een video door De Bouwmevrouwen: ‘Wat betekent het warme bad-gevoel voor jou?’ De eerlijke, grappige en soms ontroerende reacties versterken de impact en geven een indruk van onze bedrijfscultuur.

Resultaat: een campagne die blijft plakken

Met deze campagne vullen we niet alleen vacatures in. We werken tegelijk ook een sterker werkgeversmerk. We trekken vakmensen aan die zich echt thuis voelen. En dat is waar het bij ons om draait: goed voor elkaar, werken met een glimlach, in een omgeving die voelt als een warm bad. We zijn trots op deze campagne en vooral op onze collega’s die dit mogelijk hebben gemaakt.

Warmte in de werving. Een campagne met een knipoog. Hier werken voelt als een warm bad: wees welkom, voel je thuis en wees trots op je vakmanschap. Lees de hele case van Knaapen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Een warm bad met effect: in een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, wilden we niet alleen vacatures invullen, maar ook onze unieke bedrijfscultuur uitdragen en versterken. En dat alles op onze eigen manier: creatief, authentiek en zonder duur bureau. De campagne loopt sinds 30 januari 2025. De vorige campagne had als resultaat dat we het invullen van onze vacatures – 80% door dure detacheringbureaus, 20% op eigen kracht – konden omdraaien.

De impact is vooral voelbaar: hartverwarmende reacties van medewerkers, sollicitanten en mensen uit de branche.

Drie jaar later, met deze nieuwe campagne, stelden we hetzelfde doel. Op dit moment lopen er veel sollicitatiegesprekken en is het nog te vroeg om in cijfers uit te drukken wat de campagne oplevert. Met het ‘warme bad’-thema legden we niet alleen de nadruk op vakmanschap, maar ook op het gevoel van welkom zijn en samenwerken. Dit zorgde voor impact:

  • Exposure & employer branding: onze campagne krijgt brede aandacht, niet alleen van potentiële collega’s en mensen uit de branche, maar ook van headhunters en vacatureplatforms.
  • Interne trots & verbinding: medewerkers voelen zich nog sterker verbonden met het bedrijf, wat de teamgeest versterkt in een fase van groei en verandering.
  • Creatieve samenwerkingen: de campagne was een teamprestatie van eigen medewerkers, zonder extern bureau, maar met directe betrokkenheid van externe fotografen, videografen en onze vaste grafisch vormgever.

Maar de impact is vooral voelbaar: hartverwarmende reacties van medewerkers, sollicitanten en mensen uit de branche, zowel persoonlijk als online. De campagne liet zien dat hier werken echt voelt als een warm bad.

de impact is vooral voelbaar: hartverwarmende reacties van medewerkers, sollicitanten en mensen uit de branche. Warmte in de werving. Een campagne met een knipoog. Hier werken voelt als een warm bad: wees welkom, voel je thuis en wees trots op je vakmanschap. Lees de hele case van Knaapen, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij beloven niks wat we niet kunnen waarmaken. Onze wervingscampagne is eerlijk en laat precies zien wat werken bij ons betekent: vakmanschap met een trots familiegevoel. Niet voor niets zijn we het oudste familiebedrijf van Brabant – dat merk je in wat we doen.

Niet voor niets zijn we het oudste familiebedrijf van Brabant – dat merk je in wat we doen.

We werven zoals we bouwen. Niet met gelikte praatjes, maar met échte verhalen van onze eigen mensen. Met zorg en aandacht voor de lange termijn. Goed werk begint met goede mensen. Dat is al generaties lang onze kracht. Daarom verdienen wij een Werf& Award – omdat we niet alleen bouwen aan morgen, maar ook zorgen dat het goed blijft in de toekomst.

Niet voor niets zijn we het oudste familiebedrijf van Brabant – dat merk je in wat we doen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Knaapen:

  • Jesse Vermeer, Manager Merk & Communicatie
  • Meeke Drijvers, Communicatiemedewerker
  • Twan Hofman, tekst en redactie

Partners:

  • Kapitein Koen, grafisch vormgever
  • Schellekens & Cleijsen, fotografen
  • Britt & Lynn, vlogcreators

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Er is werk aan de wereld! Op zoek naar groene financials (inzending Workstuff / Polestar Capital)

We hebben een klimaatprobleem. Steeds meer bewuste professionals willen dan ook onder werktijd bijdragen aan een gezonde planeet. Bijvoorbeeld bij duurzame impactinvesteerder Polestar Capital. Workstuff ontwikkelde de wervingscampagne die deze urgentie benadrukt: ‘Er is werk aan de wereld’, Deze oproep focust zich puur op groene financials. De luchtigheid en de inzet van eigen medewerkers in humoristische shots en copy verraadt het werkplezier.

Bewijsvoering

Iedere werkgever claimt vandaag de dag ergens ‘duurzaamheid’. Aangezien Polestar Capital dit ook echt waarmaakt, draait de kern van de communicatie om bewijsvoering. Er komen bijzondere voorbeelden van (gedurfde) investeringen voorbij. Zoals de productie van kunststof pallets uit 100% recycled plastic, een circulaire manier van komkommers telen en stadsverwarming met warm grondwater uit Limburgse mijnen.

Scherpe belofte

Na interviews met medewerkers bleek al snel dat we in de werkgeversbelofte de gedeelde missie groot moesten maken. Niemand werkt zomaar bij Polestar Capital. Als slimme financial kun je nu overal terecht, maar voor hetzelfde geld werk je hier ook aan een schonere planeet. Een scherpe en zeldzame propositie. Maar gelukkig wel eentje die nu al zorgt voor een groot aantal kandidaten! Zelfs voor de meest lastig te vervullen vacatures.

Awareness

De belangrijkste doelstelling in deze eerste fase van de campagne was naamsbekendheid voor het relatief kleine en jonge Polestar Capital. Er is ingezet op display, social advertising en de werkenbij-site. De creatieve content bestond uit onder meer video’s, statische social content en display ads. Specifiek geschreven en gericht op de 2 belangrijkste doelgroepen: MBO-geschoolde kredietacceptanten en WO-opgeleide investeringsmanagers. Binnen de markt van financiële dienstverleners viel de campagne op door de scherpe belofte, frisse uitstraling en vooral de luchtige toon die in de smaak viel bij de jongere generatie wereldverbeteraars.

Met Er is werk aan de wereld maakt Polestar Capital bewuste financials duidelijk dat ze hun talent ook kunnen inzetten voor een betere wereld. Lees de hele case van Workstuff / Polestar Capital die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Al in de eerste maand van de campagne was het voor Recruitment aanpoten. De campagne werd intern enthousiast ontvangen en massaal gedeeld op LinkedIn. Aangezien financials veel financials kennen, ging de campagne snel rond. Dit leidde in 8 maanden tijd tot 8.100 bezoeken van de werkenbij-site. Opvallend detail is dat 81% van deze bezoeken organisch binnenkwamen, dus via url, Google search of organisch via LinkedIn. Dus met een relatief laag mediabudget werd een hoge naamsbekendheid gerealiseerd. En dat was precies de bedoeling met deze awareness-campagne! In een half jaar tijd werden 25 mensen aangenomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Binnen de financiële wereld die toch bekendstaat als behoudend, laat Polestar Capital met deze ‘groene campagne’ het lef zien om kleur te bekennen. Geen wollige EVP met een veilige, generieke belofte, maar een scherpe propositie in een luchtige tone-of-voice en opvallend frisse uitstraling. Alle ballen op het domein ‘purpose’! Een gewaagde aanpak die dus bij potentiële kandidaten opviel en intern zorgde de gedeelde missie voor trots en verbinding.

Polestar Capital laat met deze groene campagne het lef zien om kleur te bekennen.

Credits case

De volgende externe partijen en mensen zijn betrokken geweest bij deze case:

  • Polestar Capital: Jan Jellema en Arlette Wouters
  • Films: Studio Littlejohn
  • Fotografie: Wiebke Wilting Photography
  • Digital Recruitment Agency: Getnoticed

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Werving van luchtverkeersleiders naar het volgende niveau (inzending LVNL)

Elke dag zorgen de luchtverkeersleiders van LVNL voor een veilige en efficiënte afhandeling van duizenden vluchten. Maar slechts de kwalitatief beste kandidaten komen in aanmerking voor deze uitdagende en bijzondere functie. De opleiding tot luchtverkeersleider is intensief en kent daarom dan ook een een strenge selectieprocedure welke bestaat uit zes selectierondes, een medische keuring en een veiligheidsonderzoek. Hierdoor blijven alleen de kwalitatief best geschikte kandidaten over en wordt de hoogste kwaliteit gegarandeerd.

Elk jaar hebben slechts 36 talenten de kans om te starten met de intensieve 4-jarige opleiding.

Met een slagingspercentage voor het doorlopen van de gehele selectie van slechts 1 op de 80 sollicitanten moeten we jaarlijks ruim 3.000 ambitieuze en talentvolle mensen tussen de 17 en 30 jaar werven om de opleiding tot luchtverkeersleider te vullen. Elk jaar hebben slechts 36 talenten, verdeeld over drie klassen van 12 trainees, de kans om te starten met de intensieve vierjarige opleiding.

luchtverkeersleiders lvnl

De uitdaging? Het identificeren en aantrekken van uitzonderlijk talent: stressbestendige en analytisch sterke kandidaten die onder hoge druk snelle en nauwkeurige beslissingen kunnen nemen. Zij moeten het in zich hebben om het complexe luchtruim boven Nederland veilig en efficiënt te beheersen.

Geen standaard vacatureteksten, maar een meeslepende ervaring.

De sleutel ligt in een volledige en strategische wervingscampagne die talent niet alleen bereikt, maar ook raakt en daadwerkelijk laat solliciteren. Een campagne die hen motiveert, hun nieuwsgierigheid aanwakkert en hen laat beseffen: luchtverkeersleider worden is echt iets voor mij! Geen standaard vacatureteksten, maar een meeslepende ervaring en inzicht in het werk die hen bij wijze van al in de toren of tussen de radarbeelden en radioverkeer plaatst.

Een strategische wervingscampagne voor luchtverkeersleiders levert recordaantal sollicitanten op, met volle klassen voor de komende jaren! Lees de hele case van LVNL, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

LVNL stond voor een grote uitdaging: het vinden en enthousiasmeren van voldoende geschikte kandidaten voor de intensieve opleiding tot luchtverkeersleider. Met deze ambitie lanceerden we in de periode van 19 mei 2024 tot 1 maart 2025 2 strategische wervingscampagnes, waarbij storytelling en beleving centraal stonden. We produceerden twee videoseries om de doelgroep op een boeiende en toegankelijke manier mee te nemen in de wereld van luchtverkeersleiding. De serie Op de Radar gaf een vloggend kijkje achter de schermen op verschillende werkplekken, waardoor kandidaten een realistisch beeld kregen van de functie.

De tweede videoserie legde beknopt het volledige selectietraject, de opleiding en de uiteindelijke werkplek uit, waardoor potentiële kandidaten gemotiveerd werden voor de selectie en opleiding en hier goed voorbereid ingingen.

In totaal leidde de campagne tot een recordaantal van 3.411 sollicitaties.

De campagne was een groot succes. In de eerste periode, waarin vooral Op de Radar werd ingezet, lag de nadruk op het enthousiasmeren en overtuigen van kandidaten en de tell- en sell-fase. Dit resulteerde in een recordaantal van 666 sollicitanten in mei 2024. In de tweede periode, waarin de informatieve videoserie werd gebruikt om kandidaten te begeleiden in hun keuze, volgden in oktober nog eens 414 sollicitanten. In totaal leidde de campagne van mei 2024 tot 1 maart 2025 tot maar liefst een recordaantal van 3.411 sollicitaties – meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar na corona (1.600 sollicitanten). Hierdoor hebben we nu al 2 jaar op rij volle opleidingsklassen en is er zelfs een sterke kandidatenpijplijn voor dit jaar en de toekomst.

Meer dan alleen sollicitaties

De impact van de campagne ging verder dan alleen sollicitaties. De bekendheid van de functie groeide aanzienlijk, wat terug te zien is in de websitecijfers. De sollicitatiepagina werd 72.110 keer bezocht, waarvan 36.883 keer door nieuwe bezoekers. Ook de verdiepende ‘Word luchtverkeersleider’-pagina trok 57.356 unieke bezoekers, van wie 42.314 nieuw waren. De engagement rate van 70,19% en een sessieduur van bijna twee minuten laten zien dat bezoekers actief op zoek gingen naar informatie en echt betrokken raakten bij de inhoud.

Door een combinatie van storytelling, een slimme online strategie en sterke content hebben we niet alleen meer sollicitanten bereikt, maar ook de juiste kandidaten weten te overtuigen. Het resultaat: een succesvolle instroom, een structureel verbeterd wervingsproces en de basis voor hopelijk een toekomst zonder tekort aan luchtverkeersleiders

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient de Werf& award door de uitzonderlijke resultaten in het aanpakken van het langdurige tekort aan luchtverkeersleiders. Door een strategische wervingscampagne werden maar liefst 3.411 sollicitanten geworven, vergeleken met slechts 1.600 na corona. Dit gebeurde terwijl LVNL nu ook verantwoordelijk is voor de werving van luchtverkeersleiders voor de militaire vliegvelden, naast de civiele. De cijfers zijn bijzonder: websitebezoeken verdubbelden, met een engagement rate van 70,19% en een sessieduur van bijna 2 minuten.

De campagne heeft niet alleen het aantal sollicitanten verhoogd, maar ook het wervingsproces structureel verbeterd.

De campagne heeft niet alleen het aantal sollicitanten verhoogd, maar ook het wervingsproces structureel verbeterd. De instroom van gekwalificeerd talent is voor de komende jaren flink versterkt, wat essentieel is voor de veiligheid van zowel civiele als militaire luchtvaart. Door deze successen hebben we al 2 jaar op rij volle opleidingsklassen en zal dit volgens de cijfers ook komend jaar het geval zijn. Daarom verdient deze campagne een Award!

Credits case

Het team achter de succesvolle wervingscampagne bestond uit een diverse groep professionals:

  • Desmond Opmeer, Arbeidsmarktcommunicatie & Recruitment Specialist, vervulde de rol van campagnemanager en was verantwoordelijk voor de werving van luchtverkeersleiders. Hij kreeg hierbij ondersteuning van
  • Wendy Nordemann, Sr. Employer Branding Specialist, en
  • Annemiek Lenting, Content & Arbeidsmarktcommunicatie Specialist, beiden vanuit LVNL.
  • Media Monks ontwikkelde de vlogserie Op de Radar, die een realistisch kijkje achter de schermen bood.
  • Voor de productie van de explainer-video’s werkte het team samen met DSPH, dat zorgde voor heldere en informatieve video’s over het selectie- en opleidingsproces.
  • Mediabureau Initiative was verantwoordelijk voor de betaalde media-inzet.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Ouderen als levend billboard om nieuwe zorgcollega’s te werven (inzending Omring)

Werken in de zorg is meer dan een baan – het is een roeping. Maar hoe activeer je jong talent in een tijd waarin zorgwerving steeds uitdagender wordt? Omring staat voor zorg met aandacht, nu én in de toekomst. Omring ontwikkelde daarom, samen met The Groundbreakers, een unieke wervingscampagne: ‘Wij zitten op jou te wachten’. Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk, levend billboard, waarbij ouderen letterlijk de oproep deden aan zorgprofessionals van de toekomst.

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Door senior acteurs – ‘ouderen’ die op jong zorgtalent zitten te wachten – plaats te laten nemen in bushokjes en op bankjes bij centrale OV-locaties in West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, brachten zij in de maand oktober 2024 de zorgvraag letterlijk de straat op. Zo ontstonden persoonlijke, laagdrempelige gesprekken tussen generaties, die niet alleen de urgentie van de ouderenzorg voelbaar maakten, maar ook inspireerden om een loopbaan in de zorg te overwegen.

Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk billboard.

Waar de levende abri meer in de SEE-fase van de funnel zat, wilden wij ook aandacht besteden aan de THINK-fase. Met Omring’s Hangout hebben wij een opvolgingsactie georganiseerd. Omring’s Hangout was hét evenement waar de ouderen bij de jongere bezoekers solliciteerden en hen enthousiasmeerden voor de ouderenzorg.

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Kwalitatieve doelstellingen

  • Omring positioneren als aantrekkelijke en innovatieve werkgever in de zorg.
  • De kracht van menselijk contact inzetten voor recruitment.
  • Een vernieuwende campagne neerzetten die jongeren activeert.

Kwalitatieve resultaten

  • Echte interactie: De doelgroep werd aangesproken door de mensen om wie het gaat – ouderen zelf.
  • Sterke media-aandacht: Publicaties in onder meer Noordhollands Dagblad, NextLive, Skipr, Werf& en Omring.nl zorgden voor extra bereik.
  • Creatieve doorbreking van traditionele zorgwerving: Geen ‘werken bij’-pagina’s, maar levende oproepen op straat.

Kwantitatieve doelstellingen

  • Minimaal 300.000 jongeren bereiken via paid media
  • Publicaties in de (regionale) media (earned media)
  • Minimaal 40 bezoekers bij het evenement Omring’s Hangout

Kwantitatieve resultaten

  • Mooie bijvangst: in de maand van de activatie – de maand oktober – zagen wij een toename van 26% in het aantal sollicitanten en in november een toename van 17%.
  • Via TikTok en Snapchat (paid media) hebben we 407.444 weergaven onder jongeren bereikt in de regio.
  • Onder andere publicaties (earned media) in het Noordhollands Dagblad, OnsWestfriesland, Hoorns Dagblad, Werf&, Skipr en Rodi Media.
  • Er zijn 50 bezoekers geweest bij Omring’s Hangout in Hoorn, de opvolgingsactie waarin bezoekers direct in gesprek konden gaan met onze recruiters en de ouderen van de billboards (onder andere via ‘oma weet raad’, mental check-up en de Ontmoetmobiel).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is een voorbeeld van innovatieve zorgwerving met een menselijke touch.

  • Geen standaard recruitmentcampagne, maar een activatie die mensen écht raakt.
  • Innovatief & gedurfd: Een recruitmentaanpak die verder gaat dan de gebruikelijke kanalen.
  • Directe impact op instroom, employer branding en maatschappelijke bewustwording.

Omring laat hiermee zien dat zorgwerving anno 2025 anders kan – én moet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Opdrachtgever: Omring (Richard Mellaart, Josien van der Wal en Mariëlle Kerssens)
  • Creatief concept & uitvoerende partner: The Groundbreakers
  • Hoofdrolspelers: oudere acteurs als ambassadeurs van de ouderenzorg.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Hoe de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub ook jouw vakkennis kan vergroten

Boeken kopen en ze vervolgens ongelezen in de kast laten verdwijnen. We kennen het allemaal. In 2018 besloot arbeidsmarktcommunicatieprofessional en jarenlang Werf& Awards-juryvoorzitter Marion de Vries daarom dat het anders moest. Ze richtte daarop de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub op, een stok achter de deur om vakinhoudelijke boeken daadwerkelijk te lezen én er met anderen over te praten. Het bleek een schot in de roos. Inmiddels telt de club 137 leden, verspreid over een LinkedIn- en WhatsApp-groep.

‘Een boekenclub is een perfecte manier om je netwerk uit te breiden.’

Marion de Vries

‘We sparren samen en wisselen ervaringen uit. Daardoor leer je hoe anderen uitdagingen aanpakken en krijg je frisse ideeën voor je eigen werk’, vertelt De Vries. ‘Daarnaast is een boekenclub een perfecte manier om je netwerk uit te breiden. Vakgenoten spreken elkaar meestal op congressen of via LinkedIn, maar echte, diepgaande gesprekken voer je pas als je samen ergens induikt. De Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub biedt die kans.’

Verschillende perspectieven

Met een boekenclub blijf je op de hoogte van de nieuwste inzichten, doe je kennis op en vertaal je die direct naar de praktijk, is haar ervaring. De mix van deelnemers maakt de bijeenkomsten extra uniek, zegt ze. Van opdrachtgevers tot freelancers: vanuit verschillende perspectieven kijkt eenieder naar de boeken en onderwerpen. ‘Hoe pas je een bepaalde strategie toe in een corporate omgeving? Hoe werkt het in een kleine organisatie? Die kruisbestuiving van inzichten maakt de gesprekken extra interessant.’

‘Zelfs als je een keer minder tijd hebt om alles zelf door te nemen blijft het toegankelijk.’

‘Bovendien is het geen passieve club waarin iedereen alleen luistert’, onderstreept ze. ‘De aanpak is hands-on: zo delen we het komende boek op in thema’s, en iedere deelnemer leest en presenteert een deel. Dat maakt het toegankelijk, zelfs als je een keer minder tijd hebt om alles zelf door te nemen.’ En natúúrlijk, er is ook ruimte voor gezelligheid, zegt ze. ‘De bijeenkomsten vinden meestal plaats op een vrijdagmiddag, en na afloop wordt er geborreld. Kennis delen én ontspannen, dat is de ideale combinatie.’

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Klassiekers en nieuwigheden

De club heeft inmiddels een indrukwekkende lijst met boeken doorgenomen, van marketingklassiekers tot boeken die de nieuwste inzichten in employer branding beloven. Een paar opvallende titels die recent op tafel lagen:

De boeken gaan in ieder geval allemaal, direct of indirect, over de arbeidsmarkt, employer branding of interne communicatie. ‘Hoe zorg je dat medewerkers je merkwaarden écht uitdragen? Hoe betrek je ze bij je werkgeversmerk? Dat waren vragen die bij deze boeken centraal stonden’, vertelt De Vries.

Auteurs schuiven aan

Uniek aan de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub is dat ook regelmatig auteurs zelf aanschuiven. Zo waren Monica Wigman en Cor Hospes aanwezig bij de sessies over hun boeken. Dat leverde diepgaande gesprekken op over hoe je draagvlak creëert binnen je organisatie en hoe storytelling kan bijdragen aan een sterk werkgeversmerk.

Cor Hospes vertelde: ‘Ga naar elkaar luisteren. Zie elkaar als mens.’

Profielfoto van Cor Hospes
Cor Hospes

Zo vertelde Cor Hospes de aanwezigen: ‘Ga naar elkaar luisteren. Zie elkaar als mens. Geef de ander vaker een complimentje. Gedraag je niet als een werkpersona en huldig het belang van het kantoor. Zomaar enkele learnings uit mijn boek Hart voor Zaken van een groepje recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten.’

Op de agenda: Marketingfacts

Op 11 april komt de club weer bij elkaar. Dit keer staat Marketingfacts 2025 op het programma, een boek dat de laatste marketing- en communicatietrends beschrijft. De centrale vraag: hoe kunnen we deze trends vertalen naar employer branding?De onderwerpen worden verdeeld onder de 10 mensen die meestal aanwezig zijn, zodat iedereen zich kan verdiepen in een specifiek thema.

De onderwerpen worden verdeeld onder de 10 mensen die meestal aanwezig zijn, zodat iedereen zich kan verdiepen in een specifiek thema.

Ben je (bijna) dagelijks bezig met employer branding en wil je meedenken over de nieuwste ontwikkelingen? De eerstvolgende bijeenkomst van de Arbeidsmarktcommunicatie Boekclub vindt plaats in Abcoude (naast het station) op 11 april van 15.00 tot 17.00 uur. Meld je aan via de LinkedIn-groep als je erbij wil zijn. En wie weet schuift de auteur ook deze keer aan voor een extra inspirerend gesprek.

Meer lezen?

De baan van je leven-Battle (inzending Reinier de Graaf Ziekenhuis)

In april 2024 lanceerde het Reinier de Graaf ziekenhuis vol trots het nieuwe werkgeversmerk: De baan van je leven. Dit merk is niet van bovenaf bedacht, maar vanaf het allereerste moment gevormd mét en vóór onze medewerkers. Kenmerkend voor Reinier de Graaf is namelijk de aandacht die er voor de medewerkers is. Als zij goed in hun vel zitten, kunnen zij de beste zorg aan de patiënten geven. Dit vertaalt zich door in de cultuur en nu ook in het werkgeversmerk.

Het nieuwe werkgeversmerk is vanaf het allereerste moment gevormd mét en vóór de medewerkers.

Direct vanaf de lancering wilden we de slogan echt tot leven brengen bij de medewerkers. Zij zijn tenslotte de belangrijkste ambassadeurs. Daarom organiseerden we De baan van je leven Battle – een creatieve wedstrijd waarin afdelingen strijden om de meest inspirerende, originele en spraakmakende content voor social media rondom het thema: Wat betekent ‘De baan van je leven’ voor jou?

Feestelijke première

We trapten af met een feestelijke première, waarbij niemand minder dan out-of-the-box-denker en schrijver Rico Bakker de medewerkers meenam in een creatieve sessie: ‘De kracht van een slecht idee’. Hier kregen teams de eerste out-of-the-box ideeën waarmee ze aan de slag konden om kans te maken op een fantastische prijs.

Daarna was het aan de afdelingen om hun creativiteit uit te voeren en in te leveren. Deze content werd beoordeeld door een vakjury (inclusief Rico Bakker!) én vervolgens gedeeld via de social media-kanalen van Reinier de Graaf. Extra uitdaging: wie verzamelt de meeste likes en reacties? De interne competitie was groot en de medewerkers zorgden ervoor dat de content volop werd gedeeld.

Het resultaat? Een record aan bereik op social media, een toename aan sollicitanten én een flinke dosis trots bij onze medewerkers. Kandidaten laten weten dat de content hen heeft geïnspireerd en enthousiast heeft gemaakt om bij ons te solliciteren. Daarnaast leverde het een winnaar op: de Intensive Care afdeling won een uitje met het hele team. Kortom: de baan van je leven.

Wat was de impact van de case?

De baan van je leven-Battle was onderdeel van de brede lancering van het nieuwe werkgeversmerk. Het doel van de Battle was om de nieuwe slogan te laten doorleven door de medewerkers en daarmee interne trots te behalen. Daarnaast wilden we hier ook een bredere doelgroep bereiken via onze social media kanalen. We hadden de uitdaging dat er geen breed budget beschikbaar was, daarom moesten we creatief zijn. Het leverde uiteindelijk mooie resultaten op:

  • 11 inzendingen van 9 verschillende afdelingen

Instagram:

  • In totaal 74,4k impressies (aantal keer bekeken)
  • Bereik van 48,1k (aantal bereikte accounts)

Facebook

  • In totaal 20,6k impressies
  • Bereik van 19k

Resultaten uit totale campagne:

  • Doorlooptijd van vacatures is versneld: van 105 naar 54 dagen
  • Betere kwaliteit kandidaten: beter passende match met de vacature
  • Toename in aantal sollicitanten: +25%

Het Reinier de Graaf Ziekenhuis lanceerde met ‘De baan van je leven’ een battle waarin medewerkers creatieve content maken om nieuwe collega’s aan te trekken. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Nooit eerder hadden we zo’n groot bereik via onze social media kanalen. Daarnaast had het direct invloed op de resultaten van de doelstellingen van de totale werkgeverscampagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met deze innovatieve, creatieve én effectieve aanpak is ons werkgeversmerk tot leven gebracht. Geen traditionele campagne; de medewerkers zijn centraal gesteld en actief betrokken bij het versterken van het merk. Waarom is dit Award-waardig?

  • Employee engagement: betrokken medewerkers maken ambassadeurs van het merk. Resultaat: authentieke en geloofwaardige content.
  • Creatief en interactief: De battle-aanpak met spelelement en creatieve spreker zorgt voor energie, fun en hoge participatie.
  • Meetbaar succes: Een recordbereik en interactie op social media. Resultaat: een piek in sollicitaties én versterkte employer branding.
  • Duurzame impact: content leeft voort, blijvend effect op de interne trots en aantrekkingskracht van de organisatie.
  • Creatief met weinig budget: Met minimale kosten het maximale uit de middelen gehaald.

Kortom: de case laat zien hoe je employer branding écht tot leven brengt, met creatieve energie, minimaal budget en concrete resultaten.

Het Reinier de Graaf Ziekenhuis lanceerde met ‘De baan van je leven’ een battle waarin medewerkers creatieve content maken om nieuwe collega’s aan te trekken. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Credits case

Het werkgeversmerk is een gezamenlijke effort geweest van de afdelingen P&O, recruitment en communicatie. Rico Bakker was de externe inspirator. En tenslotte natuurlijk ook dank aan alle medewerkers die met hun afdeling hebben meegedaan aan de Battle.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Werken bij Partou. Bepaald niet kinderachtig (inzending Partou kinderopvang)

Met de huidige personeelstekorten en het stigma rondom werken in de kinderopvang willen wij bij Partou, als grootste kinderopvangorganisatie van Nederland, verandering brengen. Daarom introduceerden we de campagne: Werken bij Partou. Bepaald niet kinderachtig. Deze campagne snijdt aan twee kanten:

  • Werving en waardering: We trekken nieuw talent aan en laten ons huidige personeel zien dat hun werk wordt gewaardeerd.
  • Bewustwording en positionering: We creëren meer begrip bij ouders, de overheid en andere stakeholders over de waarde van kinderopvang.

Samen hebben we een Big Idea gecreëerd dat de kern van ons merk verwoordt en verbeeldt.

Het creatieve concept werd ontwikkeld door reclamebureau Hotel L’Amour, na een uitgebreide briefing vanuit Partou. Samen hebben we een Big Idea gecreëerd dat de kern van ons merk verwoordt en verbeeldt. Dit idee inspireert, vergroot de interne verbondenheid en draagt aantoonbaar bij aan de werving van nieuwe medewerkers. Voor de mediaplanning werkten we samen met Zigt, en voor de branded content sloegen we de handen ineen met &C. Deze samenwerking heeft geleid tot een impactvolle campagne die de eerste stap vormt in een bredere en langetermijnstrategie voor onze werkgeverspositionering.

Wat was de impact van de case?

Op 5 november 2024 (week 49) is de campagne live gegaan op social media, YouTube, het werkenbij-platform van Partou, out-of-home (OOH) en radio. De resultaten spreken voor zich:

  • 25 miljoen online impressies
  • 4.672 sollicitaties

Na dit succes volgde een samenwerking met &C, waarin actrice en ondernemer Carolien Spoor een dag meedraaide met drie Partou-medewerkers. Via video’s, testimonials en advertorials liet zij zien waarom werken bij Partou ‘bepaald niet kinderachtig’ is. Dit vervolg droeg verder bij aan de zichtbaarheid en aantrekkingskracht van Partou als werkgever.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient te winnen vanwege de innovatieve en effectieve aanpak om pedagogisch medewerkers aan te trekken en te behouden. Het Big Idea versterkt zowel interne binding als externe werving en vormt de basis voor een bredere werkgeverscampagne.

De campagne levert sterke resultaten op:

  • Groei in naamsbekendheid (Partou steekt boven andere aanbieders in de kinderopvang uit, >1/3 doelgroep).
  • Hoge overweging als werkgever (28%), voorkeur Partou (21%).
  • Herkenning (50%), met de meeste impact via radio (44%), online video (31%), OOH (28%) en social media (26%). Maar liefst 63% heeft een positiever beeld van Partou als werkgever.
  • Activering: 27% zocht info op, 11% overwoog te solliciteren, 5% deed dit ook daadwerkelijk.

De campagne is intern onderzocht: “Belangrijke rol” en “bepaald niet kinderachtig” komen duidelijk over. De meeste respondenten vinden de campagne helder, passend en opvallend. Het externe panel waardeert vooral het vernieuwende en de interesse in kinderopvang. De campagne laat ouders zien dat wij goed werk verrichten.

Credits case

Deze campagne is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen meerdere partijen:

  • Partou Kinderopvang: verantwoordelijk voor de briefing, inhoudelijke input en werkgeversstrategie.
  • Hotel L’Amour: creatief bureau achter het Big Idea en de visuele uitwerking.
  • Zigt: verantwoordelijk voor de mediaplanning en -strategie.
  • &C: betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van de branded content.
  • Externe partijen voor video-opnames, voice-overs en influencer marketing.

Lees ook

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards