Unilever populairst onder WO-studenten

Martijn Hemminga Op 17 juni 2010
Gem. leestijd 2 min 1256x gelezen
Deel dit artikel:

Unilever is de meest favoriete werkgever onder universitaire studenten. Vanwege de economische situatie zijn studenten minder optimistisch over hun kansen op de arbeidsmarkt. Ze verwachten ten opzichte van voorgaande jaren meer tijd nodig te hebben om een baan te vinden.

Het jaarlijkse Make a Move Monitor Arbeidsmarktonderzoek onder universitaire studenten in Nederland en uitgevoerd door Intelligence Group biedt inzicht in de beleefwereld van studenten en hun wensen en verwachtingen ten aanzien van de arbeidsmarkt. Een onderdeel van dit onderzoek geeft antwoord op de vraag wie de meest favoriete werkgever is onder studenten. Unilever is al jarenlang een populaire werkgever onder studenten en staat dit jaar wederom op de eerste plaats. Shell en Heineken hebben daarentegen de tweede en derde plaats op de ranglijst af moeten staan aan de Verenigde Naties en Het Rijk. De non-profit/(semi)overheidssector lijkt in 2010 aan populariteit te hebben gewonnen ten koste van de FMCG-branche. De uitzondering hierop is Ahold, dat sinds 2008 grote sprongen op de ranglijst heeft gemaakt. Ook Google en Rabobank laten een positieve ontwikkeling op de ranglijst zien.

Tabel 1: Meest favoriete werkgevers onder universitaire studenten

Top 10 Meest favoriete werkgevers 2010 2009 2008  
 
1. Unilever 1 1 1  
2. Verenigde Naties 2 9 8  
3. Het Rijk 3 4 7  
4. Heineken 4 3 3  
5. Shell 5 2 2  
6. Rabobank 6 8 9  
7. Boston Consulting Group 7 6 10  
8. KLM 8 5 5  
9. Ahold 9 16 25  
10. Google 10 12 18  

Hiernaast zijn er enkele interessante constateringen te zien omtrent de verwachtingen van studenten ten aanzien van de arbeidsmarkt. Waar de economische situatie vorig jaar nog geen merkbaar effect had op het arbeidsmarktvertrouwen van studenten, worden nu wel enkele veranderingen geconstateerd. Slechts 18% van alle studenten verwacht tijdens hun studie een baan te vinden, terwijl dit in 2009 nog 28% was. Desondanks is het percentage studenten dat verwacht meer dan 6 maanden nodig te hebben om een baan te vinden niet toegenomen, maar zijn er wel meer studenten die denken 3 maanden hiervoor nodig te hebben. De studenten zijn niet zozeer pessimistisch over hun arbeidsmarktkansen maar vooral minder optimistisch.

Ondank de huidige economische situatie verwacht de universitaire student nog wel te starten met een bruto maandsalaris van € 2.560,-. Dit is welgeteld € 10,- hoger dan waar de bijna afgestudeerde student in 2009 op gehoopt had.
Bron: Make a Move

Tags:
Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners