Van inside out naar outside in; De nieuwe wervingsstrategie van NS (NS – Ingezonden door Endouble)

Redactie Op 15 maart 2019
Gem. leestijd 4 min 652x gelezen
Deel dit artikel:
Van inside out naar outside in; De nieuwe wervingsstrategie van NS (NS – Ingezonden door Endouble)

Door vanuit de doelgroep te werven heeft NS ervoor gezorgd dat de recruitmentsite logischer is ingedeeld en dat de kwaliteit van sollicitaties toeneemt. Lees de hele case van NS – Ingezonden door Endouble die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.

Case NS – Ingezonden door Endouble

Omschrijving van de case

NS is een veelzijdig bedrijf met ruim 22.000 medewerkers die werkzaam zijn op stations, in de treinen, op de vele onderhoud- en service locaties én op kantoor. Door de oude recruitment gedachte – werven vanuit de business – was het voor kandidaten niet altijd makkelijk en logisch om de juiste baan te vinden binnen NS.

Daarom heeft NS het omgedraaid. Door de doelgroep (de kandidaat) als uitgangspunt te nemen, vindt de kandidaat veel sneller zijn weg naar een droombaan bij NS. Vanzelfsprekend speelt de carrière website hierin een belangrijke rol en samen met Endouble heeft NS vorig jaar een vernieuwde site gelanceerd.

De vraag die NS aan Endouble stelde:
“Creëer voor ons een online recruitment proces dat aansluit bij onze nieuwe wervingsstrategie. En ons continu inzicht geeft bezoekersgedrag, zodat we steeds beter in kunnen spelen op de behoeften van verschillende doelgroepen.”

De belangrijkste speerpunten voor NS zijn:
● Het aanspreken van verschillende doelgroepen
● Een volledig meetbaar sollicitatieproces tot en met aanname

Op de website worden verschillende doelgroepen aangesproken, o.a. middels gepersonaliseerde homepages per doelgroep. Ook zijn er verschillende vacature formats per doelgroep ingericht. Zo is het voor medewerkers van een stationswinkel is het belangrijk te weten wat ze gaan verdienen, terwijl een kandidaat voor een hoofdkantoor functie juist meer wil weten over de inhoud van de functie. Continu wordt gezocht naar de juiste balans tussen wat NS te vertellen heeft en aan welke informatie de kandidaat behoefte heeft.

Data en fact-based werken vormt de basis voor NS’ recruitment strategie. De recruitmentsite is dè plek waar data verzameld en aan elkaar gekoppeld wordt. Het gaat niet alleen om het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers naar de website, maar vooral om het vinden van de juiste kandidaten. Dit doen we door elke stap te meten en de factoren die een positieve invloed hebben op de kwaliteit van kandidaten te verbeteren.

Wat was de impact van de case?

Dankzij de nieuwe recruitmentsite krijgt NS een steeds beter beeld van de doelgroep en kan men stap voor stap verbeteren. Dit leidt tot een betere kwaliteit kandidaten en meer gebruikersgemak: kandidaten vinden sneller de juiste vacature.

In kwartaalmeetings geeft Endouble inzicht in hoeverre KPI’s behaald zijn en er is wekelijks contact om continu te optimaliseren. Een aantal mooie resultaten:
+150% mobiele sollicitaties, wat een stijging is van 160% mobiel sollicitatie percentage
+43% doorklik van vacature > sollicitatieformulier
+17% aanname/sollicitatie ratio
+7% Google organic verkeer

De belangrijkste innovaties die hiertoe hebben geleid:

  • Een meetbaar sollicitatieproces tot en met de hire. Dit geeft inzicht in welke bronnen de beste kandidaten opleveren, NS zet daarop gerichte campagnes in. Onlangs is een bredere samenwerking opgezet tussen NS, Endouble en een mediabureau met als doel de resultaten verder te verbeteren.
  • Doelgroep specifieke vacature pagina’s. Hier wordt de juiste relevante informatie getoond, zodat elke doelgroep een weloverwogen beslissing maakt om te solliciteren.
  • Zoekfilters per doelgroep zorgen ervoor dat de bezoeker alleen de voor hem of haar relevante informatie ziet.
  • Het platform biedt de mogelijkheid interessante vacatures op te slaan voor later op hetzelfde device. Toch solliciteren op een ander device? Ook dat is mogelijk met een functionaliteit die het mogelijk maakt in een keer alle opgeslagen vacatures per mail door te sturen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

NS is een uniek bedrijf, ook in de diversiteit aan functies. We hebben circa 600 verschillende functies maar het grote publiek kent er meestal maar twee; conducteur en machinist. Deze functies bepalen het beeld dat mensen hebben van werken bij NS. Met de nieuwe site hebben we juist ook de functies willen laten zien waar mensen niet zo snel aan denken. De mensen ‘achter de schermen’.

We hebben daarom een gebruiksvriendelijkere en logischere recruitmentsite gebouwd. We zien dit ook terug in de resultaten die worden geboekt. Door een helder KPI dashboard hebben we goed zicht op de performance van de site en kunnen we direct optimaliseren.

De nieuwe site kwam tegelijkertijd met de implementatie van een nieuw ATS. In een zeer korte tijd is de migratie gerealiseerd. Het hele proces heeft binnen het NS Recruitment Team voor veel verbinding en trots gezorgd, daar zijn we ontzettend blij mee. En dankzij een interne campagne is recruitment ook intern weer op de kaart gezet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • NS: Mascha van der Heijden, Daphne van der Sprong, Mahreen Haroon.
  • Endouble: Richard Jonkhof, Maxime Smits, Jeroen Kneppers, Yuri van Helten, Koen Knol, Roland Kedde, Rob Burgers, Fernando Martins, Paul van Buchem, Laura van Helvoort

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners