Home Recruitment (RPO) Is recruitment nog nooit zo makkelijk geweest als nu?

Is recruitment nog nooit zo makkelijk geweest als nu?

658 keer
0
makkelijk

Met alle moderne techniek lijkt recruitment makkelijker dan ooit. De werkelijkheid is echter een andere, constateert Annelies Graafland. Maar dat biedt recruiters gelukkig ook de kans om echt het verschil te maken.

De wereld van recruitment draait door. Slimme algoritmes zorgen dat ik bij Randstad mag rekenen op de beste kandidaten op vacatures. Simpel: door vacature en database aan elkaar te koppelen. Het algoritme denkt met mij mee en kijkt naast harde eisen ook naar natural language en bedenkt in hoeverre iemands skills matchen bij de vacature. Dat hoef ik dus allemaal niet meer zelf te doen. Makkelijk!

Wie past het beste? Het algoritme weet het

Als ik naar Monsterboard ga helpt een ‘Power CV search‘ mij met het matchen op de beste kandidaten en wordt mij door middel van scores in percentages zelfs verteld welke kandidaat het beste past. En als ik meer wil weten over een vacature, de branche en hoe schaars kandidaten zijn, dan helpt een DoelgroepenDashboard mij te bepalen of het redelijk is wat wij verwachten.

happy makkelijkOne happy world?

Kortom: het is tegenwoordig one happy world, boordevol handige tech die ervoor zorgt dat ik de beste kandidaten kan vinden. En ook om kandidaten te binden staat techniek tot mijn beschikking. Via tools als CrystalKnows weet ik precies hoe ik een kandidaat moet aanspreken, welke tone of voice de grootste kans op succes met zich meebrengt en hoe ik het beste een e-mail kan richten aan deze kandidaat.

Recruitment lijkt nog nooit zo makkelijk geweest

Ga ik voor de post & pray-methode, dan is er ook voldoende informatie beschikbaar over de persona’s die ik wil bereiken en geven dashboards mij de beste informatie welke woorden ik het beste kan gebruiken. Recruitment lijkt – met andere woorden – nog nooit zo makkelijk geweest te zijn.

Maar de kandidaat zit ook niet stil…

Maar is dat ook zo? Iedereen die momenteel een vacature heeft en iedere recruiter die op dit moment aan het werven is, weet dat de praktijk helemaal niet zo eenvoudig is. Ook bij Randstad. Waar wij als recruiters ons snel doorevolueren tot digital embraced tech savvy supermensen staat de wereld van de kandidaat ook niet stil. Iedere kandidaat weet zich tegenwoordig net zo te bekwamen als wij. Dankzij het internet zijn zij beter dan ooit tevoren op de hoogte als ze een baan gaan zoeken. Salarissen zijn doorgemeten via checklisten die je makkelijk kunt googlen; ervaring is gecheckt door de profielen van peers te onderzoeken op LinkedIn. De werkelijke vacature en de bijbehorende taken zijn geanalyseerd en bekeken.

kandidaten zijn nu gewend volledige service te krijgen. De special treatment is het nieuwe normaal

Bovendien zijn de kandidaten van nu gewend om volledige service te krijgen. De service van Coolblue en Bol.com zijn ‘the new normal’ geworden. Het extraatje, de kers op de taart, is nu de ondergrens. De volledige kennis van product (vacature) en service worden niet meer als een special treatment, maar als het nieuwe normaal gezien.

Ervaring en kennis zijn key

Als recruiter houdt het dan ook niet op bij de werkelijkheid kennen op basis van data. Ervaring en kennis zijn key. De rol van adviseur en de kandidaat uitdagen om meer in zichzelf te zien en meer uit zichzelf te halen in zijn carrière en nieuwe stap. De rol van adviseur waarin je in de huid kruipt van de kandidaat en hem of haar meeneemt in de wereld van de bij jou bekende mogelijkheden. Contact maken met de kandidaat die verder gaat dan een oppervlakkige check op inhoud en skills. Dat maakt het verschil.

Waar zit het extraatje van de recruiter?

Het extraatje zit juist in de kennis die de recruiter heeft op basis van die informatie die de kandidaat niet makkelijk kan ontsluiten. De kennis van skills die de kandidaat heeft, maar waarvan hij of zij zich nog niet bewust is. De voordelen van bepaalde carrièrestappen ten opzichte van andere, ofwel:

  • Waardering voor de kandidaat en de full service die alleen een recruiter kan bieden.
  • De journey van de kandidaat optimaliseren.
  • De wereld waarin de kandidaat klant is geworden.
  • De wereld waarin de kandidaat koning is en waar wij de kandidaat moeten meenemen in een wereld van mogelijkheden.

Meer dan alleen een nieuwe baan

De kers op de taart? De sweet spot? Die bereik je als recruiter door werk en mens aan elkaar te verbinden waarbij meer dan alleen een nieuwe baan ontstaat. Daar bevindt zich de magie van de perfecte match op cultuur, ambitie, persoonlijke doelen, waarden en normen en werkgeluk.

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Randstad Recruitment Center.

Lees haar eerdere blogs:

Of lees hier alles van Annelies

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here