Wereldrecruiters, deel 6: Hoe vind je toptalent in… Duitsland?

Wat kunnen recruiters hier nog leren van Nederlandse collega’s die over de grens op zoek zijn naar talent? En hoe anders gaat het eraan toe in andere landen? In deze serie neemt Werf& je mee de wereld rond. In deze aflevering: Steffen Heythausen, uit Duitsland.

Leroy Meurs Op 26 maart 2021
Gem. leestijd 4 min 546x gelezen
Deel dit artikel:
Wereldrecruiters, deel 6: Hoe vind je toptalent in… Duitsland?

Zelf de wereld rondreizen kan op dit moment moeilijk. Maar er zijn vele Nederlandse recruiters ‘in den vreemde’, die ook kunnen laten zien hoe het er in andere landen aan toe gaat. Wat kunnen we van hen leren? In de rubriek ‘Wereldrecruiter’ stellen we een aantal van hen voor. Deze week: Steffen Heythausen, managing consultant van Personato Duitsland.

> Hoe ben je in Duitsland terecht gekomen?

steffen heythausen duitsland‘Ik ben zelf native Duits en woon sinds mijn jeugd in de Duits-Nederlandse grensregio, bij Venlo. Ik heb best vroeg gemerkt dat de mensen in de grensregio nog steeds de grens zien. Duitsers gaan in Nederland boodschappen en Nederlanders in Duitsland. Maar aan de andere kant werken: dat was nog niet zo bekend.’

‘Ik heb de potentie gezien en gedacht: de samenwerking tussen Nederland en Duitsland kan beter.’

‘Mensen uit Venlo werken eerder in Eindhoven dan in Mönchengladbach en mensen uit Nettetal werken eerder in Mönchengladbach of Düsseldorf, in plaats van Venlo. Hier heb ik potentie gezien en gedacht: de samenwerking tussen Nederland en Duitsland kan beter.’

> Waarom ben je recruiter geworden in Duitsland?

‘Mijn persoonlijke motivatie is iets te verbinden. In dit geval dus: Duitsland en Nederland. Dat past ook bij mijn profiel als netwerker. Daarom heb ik samen met mijn collega Daniel Görtz besloten Personato Duitsland op te richten. In het begin was onze intentie Duitse en Nederlandse bedrijven te ondersteunen het juiste personeel op de andere kant van de grens te vinden. Inmiddels is het veel meer dan dat.’

> Wat is het grootste voordeel van het werken als recruiter in Duitsland?

‘De Duitse en Nederlandse mentaliteit is niet heel verschillend. Er zijn details welke bij iedere cultuur anders zijn. Soms zijn deze details ook de reden waarom samenwerken niet mogelijk is. Ik vind de combinatie tussen de Duitse en Nederlandse mentaliteit juist heel sterk. Dat is ook de reden waarom ik graag in beide landen werk.’

> Waar zit toch het verschil?

‘Wat ik door mijn werken in Nederland heb meegenomen is de absolute handelsmentaliteit, maar ook de gezelligheid. Dit kunnen wij Duitsers zeker ook, maar wij wel nog iets meer gestructureerd en gedisciplineerd dan de Nederlanders. Daarom is deze combinatie ook zo mooi.’

> Wat zijn de grootste verschillen in de arbeidsmarkt?

‘Structuur en hiërarchie zijn in Duitsland nog steeds heel herkenbaar. Veel bedrijven proberen dit te veranderen, maar in Duitsland gaat het langzamer dan in Nederland. Soms is het ook goed twee keer over iets na te denken, maar dit betekent wel dat als de Duitse bedrijven ook nieuwe generaties willen aanspreken zij zich aantrekkelijker moeten opstellen.’

‘In Nederland zijn de mensen minder bang voor verandering dan in Duitsland. Maar aan de andere kant: het gaat in Nederland soms te snel en het gaat alleen maar om de prijs. Als je in Duitsland partner bent en samenwerkt, dan is de prijs niet zo belangrijk. Het gaat om kwaliteit. Dit is zeker iets waar vele bedrijven in Nederland nog van kunnen leren.’

> En qua recruitmentproces?

‘De doorlooptijd in Duitsland is langer dan in Nederland. In Duitsland is het afhankelijk voor welke bedrijf en positie je werft, maar vaker benader je mensen nog op de “Sie”-manier. In Duitsland heb je ook minder onderhandelingen dan in Nederland. Contracten zijn bekend en de salarissen zijn ook meestal afgestemd. Meer dan een korte onderhandelingsfase heb je niet vaak. In Nederland is het onderhandelen zeker passender bij de mentaliteit.’

> En is er een verschil in communicatie en omgang met sollicitanten?

‘Wij mixen bij Personato eigenlijk beide werelden: we nemen de snelheid van de Nederlanders (vooral in het proces) maar het kwalitatieve van de Duitsers (de Gründlichkeit). Wij investeren tijd en bouwen een partnership op. Dit waarderen de Duitsers en de Nederlanders nog meer omdat zij het op deze manier niet zo kennen. Wij ondersteunen in het hele proces, van contactmoment tot met tekenen van het contract, geven grensoverschrijdend advies en hebben ook later nog contact met de kandidaten.’

> Wat zijn de belangrijkste kanalen die je inzet?

‘Iedereen in Duitsland gebruikt de traditionele kanalen, waarin primair LinkedIn gebruikt wordt. In Duitsland wordt ook nog altijd veel XING gebruikt, waar wij dan ook onze accounts hebben. Waar wij vooral het verschil in maken in Duitsland is de inzet van marketing en videorecruitment. Dat doen er hier relatief nog niet zoveel.’

> Vraagt recruiten in Duitsland ook andere competenties?

‘Ik geloof niet zozeer dat je andere competenties nodig hebt om in een ander land succesvol te zijn. Wel moet je het land begrijpen op cultuur en juridisch niveau. In onze rol heb je een belangrijke adviserende rol en dit kan alleen als je het land ook echt snapt.’

‘Met de meer creatieve Nederlandse manier van werven kun je hier echt een groot verschil maken.’

‘Duitsland loopt op veel gebieden qua recruitment ook nog wel wat achter. Hier wordt veelal nog heel geheimzinnig en beknopt geworven met traditioneel lange wervingsteksten. Met de meer creatieve Nederlandse manier, kort en beknopt en met bijvoorbeeld videomarketing, kun je hier echt een groot verschil maken. De afstand tussen sollicitant en bedrijf is vaak nog groot in Duitsland. Ook een hele employer branding-strategie staat hier nog iets meer in de kinderschoenen. Daarin kunnen wij vanuit onze expertise in Nederland ook nog vele Duitse bedrijven mooi ondersteunen.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Leroy Meurs

corporate recruiter
Leroy Meurs werkt als interim Online Recruitment Marketeer voor Alliander. Daarnaast helpt hij bedrijven bij allerlei online marketing vraagstukken zoals het opzetten van campagnes, ontwikkeling werkenbij-sites en conversie optimalisaties.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners