Werk-privé balans belangrijkst bij baankeuze

Martijn Hemminga Op 31 maart 2010
Gem. leestijd < 1 minuut 1435x gelezen
Deel dit artikel:

Een goede balans tussen werk en privé is de belangrijkste drijfveer om voor een baan te kiezen. Dat stelden de Persgroep Banen en Nyenrode Business Universiteit vast na onderzoek naar zes verschillende redenen waarom mensen voor een bepaalde baan of werkgever kiezen.

Mensen hechten veel waarde aan een goede balans tussen werk en privé en de mogelijkheid om hun tijd zelf in te kunnen delen. Daarna komen de drijfveren ‘uitdaging en ontwikkeling’ en ‘vrijheid en autonomie’. Aan ‘hiërarchische positie, macht en status’ hechten werknemers het minst waarde.

Verschillen tussen HBO’ers en WO’ers
Uit het onderzoek blijkt verder dat drijfveren verschillen op basis van opleidingsniveau. Hoe hoger iemand is opgeleid, des te relevanter zijn bijvoorbeeld de drijfveren ‘nalatenschap’ (een maatschappelijke bijdrage leveren) en ‘uitdaging en ontwikkeling’.

Het grootste verschil tussen hbo en wo is dat hbo’ers bovengemiddeld scoren op de drijfveer ‘veiligheid en zekerheid’, terwijl wo’ers hier beneden gemiddeld op scoren. Naast opleiding, bleken ook leeftijd, branche en functie van invloed op de drijfveren van mensen.

Tevredenheid
Het onderzoek informeerde verder naar het belang van en tevredenheid over verschillende aspecten van de huidige werksituatie, zoals salaris, werksfeer en verantwoordelijkheid. Het blijkt dat werknemers anno 2010 het meest tevreden zijn over baanzekerheid (vast contract), zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Mensen hechten in hun werk de meeste waarde aan een goede werksfeer, terwijl uit het onderzoek blijkt dat men hier niet uitermate tevreden over is.
Bron: Persgroep Banen en Nyenrode Business Universiteit

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners