Werkgevers behandelen sollicitanten slecht

Martijn Hemminga Op 10 juni 2010
Gem. leestijd < 1 minuut 2446x gelezen
Deel dit artikel:

Veel sollicitanten houden een naar gevoel over aan sollicitaties, met name door de vaak slechte afhandeling door bedrijven schrijft People Management. Dit blijkt uit Brits onderzoek onder zestienhonderd dat de helft van de Britten ontevreden is over hoe ze tijdens een sollicitatieprocedure worden behandeld.

Communicatie
Niet meedelen of de sollicitatie uberhaupt een vervolg krijgt (46 procent), geen feedback krijgen (39 procent)en geen ontvangstbevestiging krijgen (39 procent) zijn de meestgehoorde klachten. Een vijfde van de ondervraagden zegt als gevolg van een slechte sollicitatie-ervaring te zijn gestopt met het kopen van producten van het betreffende bedrijf.

Imago
Onderzoeker David Leigh waarschuwt werkgevers voor het laks omgaan met potentiele medewerkers. Het afwijzen van mensen gebeurt misschien gemakkelijk, maar werkgevers zouden er goed aan doen zich te realiseren dat ongeschikte kandidaten wel nog steeds potentiele klanten zijn. Een slechte sollicitant met een slechte ervaring kan net zo schadelijk zijn voor het imago als een ontevreden klant in de winkel.

Daarnaast loop je het risico dat de sollicitant zijn of haar ervaringen deelt met vrienden, kennissen of sociale media waardoor de schade nog groter kan worden.
Bron: People Management

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners