Werknemer productiever door winstdeling

Martijn Hemminga Op 06 augustus 2010
Gem. leestijd < 1 minuut 1188x gelezen
Deel dit artikel:

Bijna de helft van de Nederlandse werknemers gelooft productiever te zijn als zij zouden delen in de winst van het bedrijf. Dat blijkt uit de Kelly Global Workforce Index, een jaarlijks onderzoek onder 134.000 werknemers wereldwijd. Voor mannen is een prestatieafhankelijk salaris belangrijker dan voor vrouwen.

Op dit moment heeft een kwart van de werknemers een salaris dat deels afhankelijk is van prestatie. Dat betreft vooral jonge arbeidskrachten tot 30 jaar, die werkzaam zijn in de sector techniek, de zakelijke dienstverlening, nutsbedrijven of de farmaceutische industrie. 22 procent van de werknemers zonder prestatieafhankelijk loon is overtuigd dat zij productiever zou zijn als het loon wel samenhing met de prestatie.

Gezondheid ook belangrijk
Ook blijkt uit het onderzoek dat werknemers graag zouden zien dat de werkgever een grotere rol zou spelen in gezondheid van het personeel. Zo vindt 72 procent dat gezondheidsinitiatieven vanuit de werkgever onderdeel zouden moeten zijn van de arbeidsvoorwaarden. Initiatieven als ziektekostenverzekering, sportabonnementen en een rookvrije werkomgeving worden het meest gewaardeerd door de respondenten.

Naast een bijdrage aan de gezondheid blijven opleiding, flexibele werktijden en vakantie- en vrije dagen erg belangrijk voor werknemers.
Bron: Kelly Global Workforce Index

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners