Word conducteur voor één dag! (inzending GVB)

In plaats van mensen te vertellen hoe afwisselend het werk van een conducteur is, hebben we het hen laten ervaren. En met succes: 318 aanmeldingen binnen een week! Lees de hele case van GVB die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 24 maart 2020
Gem. leestijd 4 min 327x gelezen
Deel dit artikel:
Word conducteur voor één dag! (inzending GVB)

Omschrijving van de case

Het idee voor de wervingscampagne ‘Conducteur voor een Dag’ is ontstaan toen afgelopen november en december collega’s van kantoor en managers van de trams een dag meehielpen om de gaten in de roosters op te vullen. Omdat zij allemaal zo enthousiast waren over hun ervaringen op de tram, ontstond eigenlijk al heel snel het idee om hier een publieksvriendelijke wervingsactie van te maken.

Het idee was om reizigers de unieke kans te geven om te ervaren hoe leuk het werken op de tram écht is.

Het idee was om reizigers en andere geïnteresseerden de unieke kans te geven om in de praktijk te ervaren hoe leuk het werken op de tram is. Hiermee wilden we het imago van het ov in zijn algemeenheid en GVB in het bijzonder een positieve push geven. Daarbij verwachtten we ook een aantal kandidaten te werven voor de vacature van conducteur. Wij zijn, net als veel andere ov-bedrijven, namelijk hard op zoek naar nieuwe collega’s. En dat is voor ons en veel andere ov-bedrijven lastig, want het ov heeft niet zo’n goed imago. Omdat de werving wat achterliep en het imago wel een impuls kon gebruiken hebben we binnen drie weken deze campagne opgezet.

Echt aan de slag

Het uitgangspunt was hetzelfde te ervaren als de collega’s die al conducteur zijn. Kandidaten konden thuis via een e-learning hun stratenkennis testen, leren hoe de kaartverkoop aan boord van de tram is en hoe je moet omroepen. Op die manier konden zij zich goed voorbereiden op hun debuut als conducteur. De ‘conducteurs voor een dag’ moesten tijdens hun rit wel echt aan de slag. Ze rijden samen met een begeleider van het begin- tot het eindpunt van een lijn. Ze moesten kaartjes verkopen, omroepen en vragen van de reizigers beantwoorden.

De ‘conducteurs voor een dag’ moesten tijdens hun rit wel echt aan de slag.

Aan de kandidaten is gevraagd om een witte blouse of overhemd aan te trekken en een donkerblauwe trui, want we konden niet iedereen meteen in bedrijfsuniform steken. Wij verzorgden de sjaals en de stropdassen en de kandidaten kregen een button op waarop stond: ‘conducteur voor een dag.’ Zo hadden de kandidaten een professionele uitstraling, maar kon je tegelijk zien dat het (nog) geen echte collega’s waren.

Wat was de impact van de case?

De wervingsactie heeft een grote impact gehad op ons bedrijf, zowel intern als extern. De reacties, bijna allemaal positief, waren overweldigend. Mensen wilden zo graag meerijden. Nog steeds krijgen we mailtjes van mensen die vragen of het mogelijk is om alsnog mee te rijden. De campagne heeft ons als bedrijf doen stralen en laten zien dat wij echt door alle lagen van de bevolking gaan en mensen verbinden. Raadsleden die wilden meerijden, mensen die serieus als conducteur aan de slag willen, mensen met een verstandelijke beperking en/of autisme, mensen die het voor de lol wilden proberen, een meneer die net Nederlander is geworden en graag via de baan als conducteur nieuwe mensen wil leren kennen.

Door de deuren open te stellen en een kijkje in de keuken van de tram te geven, hebben we iets losgemaakt in Amsterdam.

De achtergronden en beweegredenen waren heel divers. Door je deuren open te stellen en een kijkje in de keuken van het werken op de tram te geven, hebben we iets losgemaakt in Amsterdam. Intern heeft het ook veel teweeg gebracht. De collega’s die de conducteurs voor een dag begeleiden zijn blij met de aandacht. Zij kunnen laten zien hoe mooi hun vak is. Zeker als kandidaten enthousiast zijn en besluiten te solliciteren, is dat een extra beloning voor ze. Want daar doen we het uiteindelijk voor! Er bestaat ook door deze actie meer begrip voor het vak van conducteur en wat er allemaal bij komt kijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat wij op een leuke en laagdrempelige manier hebben laten zien hoe afwisselend en dynamisch het werken op de tram is. We hebben de sector, ons bedrijf, de collega’s en het vak bijna een maand lang op een positieve manier onder de aandacht weten te brengen bij het grote publiek. Daarnaast hebben we mensen zelf kunnen laten ervaren wat hun potentiële werk straks écht gaat inhouden.

We hebben laten zien dat het niet ingewikkeld of duur hoeft te zijn om een ludieke campagne te bedenken.

De Telegraaf, Editie NL (RTL Nieuws), Metro Nieuws, Goedemorgen Nederland (WNL/NPO1), AT5, dagblad Trouw, OVPro: ze hebben er allemaal op een positieve manier over bericht. Dat leverde ruim 70K aan free publicity op tussen 14 januari en 1 maart. We hebben van iets negatiefs, een tekort aan conducteurs, iets positiefs gemaakt. We hebben laten zien dat het niet ingewikkeld of duur hoeft te zijn om een ludieke campagne te bedenken. Binnen drie weken hebben we deze campagne vol trots neergezet. De kosten vielen reuze mee, want de kandidaten zijn ingedeeld tijdens een reguliere dienst van de begeleider.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Interne collega’s van GVB Exploitatie b.v. die betrokken waren bij de case;

  • 2 recruiters
  • communicatieadviseur
  • teammanager
  • praktijkopleider/begeleider
  • planner

en extern:

  • een recruiter van Olympia

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners