170 mensen vanuit een uitkering aan het werk op de coronatestlijn (inzending Olympia)

Olympia wist in samenwerking met het UWV binnen een maand tijd 170 vacatures in te vullen op de Test- en Vaccinatielijn met kandidaten uit een uitkering. Lees de hele case van Olympia, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 25 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 500x gelezen
Deel dit artikel:
170 mensen vanuit een uitkering aan het werk op de coronatestlijn (inzending Olympia)

Omschrijving van de case

Voor de boostercampagne van de GGD was er in de laatste twee weken van december een grote vraag naar extra contactcentermedewerkers op de Test- & Vaccinatielijn van Teleperformance. In samenwerking met het UWV en diverse gemeenten heeft Olympia mensen met een uitkering (WW, WIA, WaJong en/of Bijstand) benaderd voor deze thuiswerkvacature. Ingeschreven werkzoekenden kregen via hun werkmap op werk.nl, hun contactpersoon van de gemeente of het UWV deze vacature aangeboden. Voorafgaand hebben zij gezamenlijk kritisch gekeken naar de gevraagde eisen en het reguliere werving- & selectieproces. Daarbij zijn de beschikbaarheidseisen aangepast aan de doelgroep en is het proces versimpeld.

De beschikbaarheidseisen zijn aangepast aan de doelgroep en het proces is versimpeld.

Speciaal voor deze campagne heeft Olympia een landingspagina opgezet met een laagdrempelig aanmeldformulier. Binnen 3 dagen waren er 229 aanmeldingen en na één maand zelfs 860. Deze kandidaten werden binnen 2 uur na hun sollicitatie gebeld door een recruiter van Olympia Werkvertrouwen. Tijdens dit gesprek konden de kandidaten alle vragen stellen die ze hadden en keek de recruiter samen met de kandidaat of deze de juiste skills had voor de functie en of ze konden voldoen aan de gevraagde beschikbaarheid en thuiswerkfaciliteiten. Was dit het geval, dan kreeg de kandidaat een uitnodiging voor een digitale onboardingsessie.

170 kandidaten

Teleperformance en Olympia werkten actief samen om deze kandidaten een vloeiende start te geven in deze maatschappelijke belangrijke functie. Er werd veel aandacht besteed aan de training en persoonlijke begeleiding, ondanks dat dit ‘op afstand’ gebeurde. Uiteindelijk hebben 170 kandidaten (20% van alle aanmeldingen) de training succesvol afgerond en zijn gestart in deze functie.

Uiteindelijk hebben 170 kandidaten (20% van alle aanmeldingen) de training succesvol afgerond.

Doordat een groot aantal kandidaten al langere tijd niet meer had gewerkt en/of nog geen ervaring had in een klantcontactcenter, hebben we deze kandidaten met deze campagne en de opgedane werkervaring een (nieuwe) start gegeven op de arbeidsmarkt.

Wat was de impact van de case?

Het resultaat van deze publieke en private samenwerking is dat we in Nederland snel de boostercampagne hebben kunnen opschalen. Binnen enkele weken zijn er vanuit een doelgroep met een afstand tot de arbeidsmarkt 170 kandidaten aan het werk gegaan binnen een maatschappelijke en vitale functie. Naast dat dit ervoor heeft gezorgd dat de corona test- & vaccinatielijn beter bereikbaar werd, hebben deze mensen nieuw perspectief op werk gekregen.

Deze campagne heeft 0 euro gekost, maar hiermee hebben we wel tienduizenden werkzoekenden kunnen bereiken.

Deze campagne heeft 0 euro gekost, maar hiermee hebben we wel tienduizenden werkzoekenden kunnen bereiken. Dit door een bereidheid van diverse partijen om een bijdrage te leveren aan een betere maatschappij.

In cijfers:

  • Binnen 3 dagen 229 aanmeldingen van kandidaten, na 1 maand 860 aanmeldingen.
  • 170 kandidaten gestart.
  • Van wie 95% vanuit een uitkering.
  • 62 kandidaten zijn nog steeds werkzaam in deze functie, ondanks de afschaling in hoeveelheid medewerkers.

Deze campagne in samenwerking met Teleperformance, UWV en diverse gemeentes was een onderdeel van de grootschalige werving voor de test- & vaccinatielijn door Olympia voor Teleperformance. In de afgelopen twee jaar zijn er 13.000 medewerkers geworven die deze functie hebben uitgeoefend, van wie het overgrote deel geen ervaring had in soortgelijk werk. Zij hebben zichzelf ontwikkeld en nieuwe vaardigheden, kennis en ervaring opgedaan. Dit geeft ze nieuwe kansen op werk waar ze eerder niet voor in aanmerking dachten te kunnen komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat het aantoont dat je met samenwerken op de arbeidsmarkt niet alleen mooie wervingsresultaten kunt behalen, maar ook en misschien wel juist, omdat we hiermee sociaal maatschappelijke impact hebben gemaakt. Door je werving & selectiestrategie aan te passen aan de doelgroep bereik je het onbenut arbeidspotentieel van Nederland. De cijfers van deze campagne onderstrepen dat met een conversie boven de benchmark: een aannamepercentage van 20%. Dit hebben we weten te bereiken door kandidaten direct aan te spreken, het in contact komen voor hen laagdrempelig te maken, een snel proces en intensieve begeleiding vanuit zowel UWV, Olympia als Teleperformance tijdens de onboarding en training.

170 kandidaten via uwv en teleperformance en olympia

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Marcella de Muinck (Directeur Werkvertouwen – Olympia)
  • Hans Tange (Directeur KCC – Olympia)
  • Falko Roos (Recruitment Marketeer – Olympia)
  • Julien Hellebrekers (Head of Talent Acquisition Benelux – Teleperformance)
  • Ruben Ham (Landellijk Adviseur Werkgeversdiensten – UWV)
  • Alle werkgeversadviseurs van UWV

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners