Vakjury over nominaties Werf& Awards: 'Je ziet kandidaat echt steeds meer centraal staan'

De 10 genomineerden voor de Werf& Awards zijn bekend. Wat viel de jury op bij de bijna 50 inzendingen? ‘Je ziet alle trends voorbijkomen. Maar wat vooral opvalt: de sollicitant staat echt centraal. Er is echt naar hem of haar geluisterd.’

Peter Boerman Op 08 april 2022 Gem. leestijd 3 min369x gelezen
Deel dit artikel:
Vakjury over nominaties Werf& Awards: 'Je ziet kandidaat echt steeds meer centraal staan'

Helemaal verrassend is het misschien niet, in tijden van grote krapte op de arbeidsmarkt. Maar toch. Dat de kandidaat centraal staat in veel cases? ‘We hebben het ook echt wel eens anders gezien’, aldus juryvoorzitter Marion de Vries over de bijna 50 inzendingen voor de Werf& Awards die ze dit jaar mocht verwelkomen. ‘Gelukkig zie je nu wel de sollicitant in veel cases centraal staan. Er is echt naar hem of haar geluisterd.’

‘Om echt effect te hebben van een sterk werkgeversmerk, is nog veel werk aan de winkel.’

De Vries ziet tot haar genoegen ook dat veel organisaties employer branding inmiddels hoog op de agenda hebben staan. Al plaatst ze daar ook meteen een kritische kanttekening bij. ‘Velen geven toch ook nog steeds voorrang aan conversiegedreven activiteiten. Zoals jurylid René van der Kroon het mooi verwoordde: “Bureau, kunnen jullie de campagne starten met een weekje awareness, dan gaan we daarna over naar conversie”. Om echt een positief effect te hebben van een sterk werkgeversmerk, is hier nog veel werk aan de winkel.’

Respect en complimenten

De juryvoorzitter had overigens ook complimenten paraat. Bijvoorbeeld voor hoe de cases zijn ingevuld. ‘Dat is nog nooit zo goed geweest. Respect dus daarvoor.’ Complimenten heeft ze ook voor haar 14 jurygenoten. ‘Die hebben per persoon meer dan 20 cases moeten lezen. En dat hebben ze heel serieus gedaan, heb ik gemerkt.’

‘De juryleden hebben elk ruim 20 cases gelezen. En dat hebben ze heel serieus gedaan.’

Ook de continuïteit in cases valt haar op. Sommige inzenders doen elk jaar mee, sommige cases werden vorig jaar al ingestuurd, maar zijn nu echt een stap verder dan een jaar geleden. ‘We kregen bijvoorbeeld vorig jaar de opmerking dat een case te vroeg was ingezonden. Op dat moment was er eigenlijk nog onvoldoende resultaat te melden. Die case is dit jaar opnieuw ingezonden. En dit keer met resultaat: zie de nominatie voor de Impact Challenge van de NBA.’

Mooi tijdsbeeld

Het totaal aan bijna 50 inzendingen geeft volgens De Vries elk jaar weer ‘een mooi tijdsbeeld’. Oftewel: alle trends komen erin terug. ‘Je ziet dit jaar bijvoorbeeld meer werving op potentieel in plaats van op activiteiten die mensen in het verleden hebben gedaan. Er is dit jaar ook duidelijk meer aandacht voor pre- en onboarding. En je ziet ook een maatschappelijk fenomeen als Open Hiring in de inzendingen terugkomen.’

‘Er is dit jaar duidelijk meer aandacht voor pre- en onboarding.’

Wat De Vries verder opvalt: het gaat steeds meer om de hele candidate journey. Oftewel: ‘Arbeidsmarktcommunicatie en recruitment raken zo sterk met elkaar verweven dat het ook bij de jurering bijna niet meer los van elkaar te beoordelen is.’ Ook valt haar op dat steeds meer selectieprocedures zich richten op zo laag mogelijke drempels voor kandidaten. En dat veel organisaties met allerlei tools proberen kandidaten gelijke kansen geven.

Weinig creatief

Een andere trend die ze in veel cases ziet terugkeren: gaming, vooral in de fase van werving, maar ook in selectie. En, zo kraakt ze als laatste kritische noot: ‘Het valt ons als jury op dat er weinig heel opvallende, verrassende creatieve concepten zijn. Maar die paar die er wel zijn…’, voegt ze daar positief aan toe.

‘Wat de jury niet wist is dat Jumbo uiteindelijk 3 keer genomineerd is.’

De vakjury is eind maart fysiek bij elkaar geweest om de cases te bespreken. Daarna is een digitale stemronde geweest waarbij alle juryleden individueel de cases nog een keer gescoord hebben. Daar is uiteindelijk de lijst met 10 nominaties uit voortgekomen. ‘Wat de jury daarbij niet wist is dat Jumbo uiteindelijk 3 keer genomineerd is.’ Zuiver toeval, aldus De Vries. ‘We zagen vorig jaar ook al mooi werk van ze voorbij komen, met uiteindelijk zelfs de beloning van een Award. Ze zijn dus gewoon goed bezig daar.’

Stemmen kan nu

Wat vind jij de beste case? Tot en met 28 april 2022 kun je als publiek stemmen op de 2×5 genomineerde cases voor de Werf& Awards. De stemming werkt als volgt:

  • Iemand die stemt, moet zijn e-mailadres achterlaten. Vanaf elk mailadres kan maximaal 1 keer gestemd worden;
  • Je kunt je stem uitbrengen op maximaal 3 cases per categorie;
  • De stemming sluit op vrijdag 28 april 2022 om 17.00 uur.
  • De case die in elke categorie het meest aantal stemmen heeft, wint de publieksprijs van de Werf& Awards 2022.

Nu stemmen

De uitreiking van de Werf& Awards vindt dit jaar plaats op 19 mei tijdens het grootschalige Werf& Live in Van der Valk in Utrecht. 

  • Niet bij de 10 genomineerden? We hebben toch van jullie allemaal genoten! Dank voor het meedoen! Bekijk hier nog eens alle inzendingen van dit jaar.
  • Bekijk hier nog eens de hele procedure.

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS