5 quick wins om te werven in een schaarse markt

Gertjan de Waal Op 07 juni 2017
Gem. leestijd 2 min 1116x gelezen
Deel dit artikel:
5 quick wins om te werven in een schaarse markt

Nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, is werven voor velen lastig geworden. Hoe kom je toch als winnaar uit de strijd? 5 keer laaghangend fruit.

De arbeidsmarkt is in het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt. In 2016 was er een toenemende vraag naar IT’ers en verpleegkundigen, maar in de afgelopen maanden ontstaan er steeds meer schaarse doelgroepen. Als adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie merken we dat klanten het overzicht kwijt zijn als het gaat om de vraag: wat moet ik doen om mijn wervingsvraag op te lossen?

Quick wins

Als het om een meerdere vacatures gaat in een schaarse markt, adviseren we vaak een aantal quick wins waar klanten in eerste instantie zelf mee aan de slag kunnen.

1. Doe doelgroeponderzoek

Breng met behulp van doelgroeponderzoek in kaart hoeveel mensen uit je verschillende wervingsdoelgroepen er beschikbaar zijn en waar ze zich bevinden. Dan krijg je een veel beter gevoel bij de haalbaarheid van de vraag.

2. Wat vindt je doelgroep belangrijk?

Onderzoek wat je doelgroepen belangrijk vinden in een baan. Gaat het om de inhoud van het werk of veel meer over de work/life balance? Een eerste onderzoek kan al beginnen met een paar gerichte vragen aan de juiste collega’s.

3. Welke media consumeert je doelgroep?

Onderzoek welk mediaconsumptiegedrag je doelgroep heeft. In welke media kun je je doelgroepen bereiken tegen de beste prijs-prestatie-verhouding? Een eerste onderzoek kan al beginnen met een paar gerichte vragen aan de juiste collega’s. Welke media en middelen gebruiken ze om bij te blijven in hun vak en welke als ze zich oriënteren op een baan?

4. Wat maakt je onderscheidend?

Probeer te formuleren wat jouw organisatie uniek en onderscheidend maakt als werkgever voor deze moeilijk te werven doelgroepen. Het helpt als je daarvoor zicht krijgt op je concurrenten en probeert te achterhalen wat zij bieden. Wat hebben zij wel wat jij niet hebt, en vice versa: wat maakt jou ten opzichte van hen uniek?

5. Onderzoek je imago

Onderzoek wat voor imago jouw organisatie heeft op de arbeidsmarkt zodat je scherp hebt welke rol arbeidsmarktcommunicatie moet krijgen. Wil je gaan sturen op kennis, houding of gedrag? Een eerste onderzoek naar je externe imago kan al beginnen met een paar gerichte vragen aan net begonnen collega’s. Wat zorgde er bij hen voor dat ze de stap gezet hebben?

Wat doe je met de insights?

Met alleen deze quick wins ben je er natuurlijk niet. Want wat ga je met al deze inzichten doen? Binnenkort in een tweede blog de vervolgstappen die je dan kunt zetten.

gertjan de waalOver de auteur

Dit verhaal is geschreven door Gertjan de Waal, initiatiefnemer van de recent gelanceerde app Wie Waar Werven. Gertjan werkt zelf bij The Addstore, ‘reclamenetwerk’ dat opdrachtgevers onder meer helpt bij vraagstukken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Lees ook wat hij hier eerder schreef:

Deel dit artikel:
Gertjan de Waal is senior communicatiespecialist op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en eigenaar van The Addstore, een communicatie-adviesbureau voor arbeidsmarktvraagstukken. Gertjan zit ruim 20 jaar in het vak en wordt graag uitgedaagd door complexe communicatievraagstukken. Gertjan de Waal heeft een voorliefde voor het meetbaar maken van communicatie. Hij won meerdere effectiviteitsprijzen zoals Effie, Esprix en de Effectiviteitsmagneet.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners