Werkgever, wat is je verhaal?

Werkgever, wat is je verhaal?

305 keer
2
story telling

Bedrijven moeten veel fundamenteler nadenken over hun Employer Brand Story, zegt Gertjan de Waal. ‘Met alleen een talent pipeline aanleggen win je de strijd om het talent niet.’

Deze week volgde ik een paar webinars van de Webinar Week van Werf&. Op de dag die ik volgde stond het verhaal van de Candidate Journey en Employer Branding centraal. Ik moet zeggen: de verkooppraatjes hadden soms wat minder gekund, maar over het algemeen was het interessant en leerzaam.

Veel aandacht voor Candidate Journey

Wat mij opviel is dat er vooral vanuit de technische hoek veel aandacht uitgaat naar de Candidate Journey. Welke reis onderneemt een potentiële kandidaat? En hoe kunnen we die reis zo goed mogelijk faciliteren?

‘Zorg dat mensen in elke fase van het proces relevante informatie krijgen’

In elke fase relevante info

Op zich is dat een prima vraag. Laat mensen niet verdwalen in het werving- en selectieproces en zorg dat ze in elke fase relevante informatie krijgen aangeboden. De juiste informatie geven op het juiste moment is als werkgever niet alleen netjes, het is ook erg verstandig. Hoe verder een kandidaat in een werving- en selectieproces zit, hoe hoger het virtuele prijskaartje dat aan hem of haar hangt. Het is belangrijk om daar niet lichtzinnig mee om te gaan.

Twee zaken onderbelicht

Over het (optimaliseren van het) proces heb ik veel gehoord tijdens de webinars. Over de rol van Employer Branding – al dan niet in combinatie met de Candidate Journey – helaas een stuk minder. In mijn optiek worden in de technische benadering van het werving- en selectietraject twee zaken onderbelicht. Het is natuurlijk heel slim om de ‘talent pipeline’ zo goed mogelijk in te richten. Alleen: wie of wat gaat ervoor zorgen dat er aan de voorkant ook geschikte kandidaten in de pijplijn komen?

‘Wie of wat zorgt ervoor dat er aan de voorkant ook geschikte kandidaten in de pijplijn komen?’

Snelweg zonder verkeer

In mijn optiek wordt veel te makkelijk over die vraag heen gestapt. Het voelt een beetje als het aanleggen van een mooie snelweg zonder dat er is nagedacht over het verkeersaanbod.

Fundamenteler gaan nadenken

Bedrijven moeten volgens mij veel fundamenteler gaan nadenken over hun Employer Brand Story. Met welk verhaal ga je de verschillende doelgroepen op de arbeidsmarkt naar je toe trekken? Waarin zit het onderscheid ten opzichte van andere, vergelijkbare aanbieders? En is het aanbod van jouw bedrijf eigenlijk wel relevant voor de verschillende doelgroepen?

Creatief vertalen

Als je dat verhaal goed hebt gedefinieerd en op een creatieve manier kunt vertalen naar de verschillende media en middelen (lees ook mijn eerdere blog over ‘branding in vacatureteksten’), dan ga je de strijd om het schaarse talent echt winnen. Met alleen het aanleggen van een talent pipeline gaat dat niet lukken. Met alleen een mooi werkgeversverhaal overigens evenmin…

gertjan de waalOver de auteur

Dit verhaal is geschreven door Gertjan de Waal, werkzaam bij The Addstore, ‘reclamenetwerk’ dat opdrachtgevers onder meer helpt bij vraagstukken op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Lees ook wat Gertjan hier eerder schreef:

Ook je mening delen?

Er is nog ruimte voor bloggers die iets willen delen met het recruitersvakgebied! Mail je bijdrage, en je krijgt in elk geval respons.

2 REACTIES

  1. Goed om na te denken over je employer brand, zorg er dan echter ook voor dat je dat wat je wilt zijn, ook daadwerkelijk bent. Oftewel: maak het niet mooier dan het is. Vaak zie ik prachtige arbeidsmarktcommunicatiecampagnes en employer brand stories waarmee mensen worden binnengehaald. Echter, 70% haakt binnen een jaar af. Focus je liever op het werken aan een bedrijf waar het elke dag feest is als je er werkt, dan volgen ambassadeurs vanzelf!

  2. Eens Marthe,
    Een goede Employer Branding Strategie moet passen bij het bedrijf (mag iets voor de muziek uitlopen).
    Zo’n strategie begint binnen de organisatie en kan misschien ook naar buiten. Bijvoorbeeld in een arbeidsmarktcampagne. Je menig over prachtige amc-campagnes die je vaak ziet, deel ik niet want ik zie niet zoveel prachtige campagnes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER