Na vorige week de recruitmentsites van de banken bezocht te hebben, kijken we nu naar een hele andere sector: de retail. Een veel groter verschil in sectoren kan er denk ik niet zijn. De banken staan bekend om ‘grote budgetten’, detailhandelaren letten op de kleintjes. Maar belangrijker is de doelgroep. De banken zoeken primair hoog opgeleid personeel, daar waar de retail vaak een hoog volume heeft in mensen die gezocht worden. We beginnen vandaag met de Action.
Homepage
Het is heel makkelijk om de werken bij pagina van de Action te vinden. werkebijaction.nl komt meteen goed uit, de site heet officieel ‘action.jobs’ en ook op de homepage van de gewone action site staat prominent bovenin werken bij action. Daar heeft iemand zijn boerenverstand gebruikt, iets dat we bij zowel de ING als bij de Rabobank mis zagen gaan.
De homepage zelf is overzichtelijk met een hele duidelijke focus op vacaturs. Werken in de winkel, werken in het distributiecentrum, werken op het hoofdkantoor en werken in de regio. Wat ‘de regio’ is weet ik dan weer niet, ik zou denken dat dat hetzelfde is als de winkels, maar het blijkt om regionale managers en zo te gaan. Ik zou een andere term gebruiken, want de winkels staan ook in de regio’s toch?
Opvallend is meteen dat men voor de winkels een ander zoekproces hebben dan voor de andere drie. Bij de winkels heb je pull down menu’s en zoekregio’s. Bij de rest heb je meteen vacatures.
Informatie
Van de basisinformatie die ik op een recruitmentsite verwacht is helaas niets te vinden bij Action. Geen informatie over arbeidsvoorwaarden, niets over de sollicitatieprocedure. Dat is jammer. Zeker in de retail, waar alles is vastgelegd, kan je elke winkelmedewerker exact vertellen wat hij of zij gaat verdienen. Waarom kan dat niet digitaal?
En ook het proces, dat ongetwijfeld anders is voor een hoofdkantoorfunctie dan voor een winkelfunctie, kan je uitleggen lijkt me.
Vacatures zoeken
Retail gaat primair om wat er in de winkel gebeurt, dus laat ik eens een vulploeg medewerker functie of zo zoeken. In de winkel. Wat zie ik tot mijn grote verbazing als ik in de winkel ga zoeken? Functies als ‘hoofdkantoor’ (is dat een functie?) en Rayonleider (dat leek me nu net regio toch? Of is een rayon weer iets anders dan een regio)?
Ik ging dus op zoek naar de functie van vulploegmedewerker. Ik de buurt van Utrecht met een straal van 10 kilometer. Helaas, geen resultaat. Iets verder dan? Ook niets. Uiteindelijk blijkt Action geen vulploegmedewerkers, -leiders of zelfs weekendhulpen te zoeken in een straal van 100 kilometer rondom mijn woonplaats bij Utrecht. Dat is…. vreemd.
Zeker als ik zoek op de kaart. Elke blauwe A heeft vacatures. De oranje (die zit er 1 in dit plaatje als je goed kijkt) zoekt nu even geen mensen.
Daar werkt een systeem dus niet goed, namelijk het zoeken naar vacatures, het meest essentiële systeem op je recruitmentsite. Dat zou toch iemand moeten opvallend zou je denken.
Het zoeken op de kaart, dat gaat dus wel heel goed. En is mooi gedaan. Per winkel staat aangegeven welke vacatures open staan. Gewoon goed gedaan.
Vacatures
De vacature zelf is een lang verhaal. Zelfs voor een vulploegmedewerker. Volgens mij kan dat eenvoudiger, namelijk: je vult de schappen aan vanuit rolcontainers. Tenminste, dat was het toen ik 16 was….
Ook heel opvallend is deze sectie in de vacature.
- Customer Support? Voor een vacature? Niet HR of recruitment?
- Niet mogelijk met smartphone of tablet? Waarom niet? Het is een vacature voor een vulploeg medewerker. Wat voor informatie heb je nodig dan? Geen CV hoop ik.
Solliciteren
Ik zal mijn vorige vraag meteen beantwoorden. Jawel. Naast een heleboel informatie moet je ook een CV meegeven. Waarom in hemelsnaam? Wat heb je als vulploegmedewerker aan een CV? Ik snap vragen als ‘hoeveel uur per week wil je werken’ en ‘welke dagen wil je werken’ en hoeveel dagen per week wil je werken’ (hoewel die laatste twee volgens mij best wel hetzelfde weergeven uiteindelijk). Maar een CV?
Het vreemde is dat ook de full-time functie voor bijvoorbeeld de Duitssprekende HR administrateur op het hoofdkantoor deze (verplichte) vragen heeft. Hoeveel dagen wil je werken en welke dagen. Volgens mij zijn dat met een functie van 38 uur per week een beetje overbodige vragen.
Mobiel
De site is niet responsive, maar er is wel een aparte mobiele website gebouwd. Opvallend is dat als ik de site geen toegang geef tot mijn locatie, hij ook niet mij de mogelijkheid geeft om een eigen locatie in te voeren. Dus als ik in de trein zit kan ik bij de Action alleen zoeken op de locatie waar ik ben, niet waar ik heen ga. Daar heeft iemand zitten slapen.
Solliciteren kan dus niet mobiel, maar daar is aan gedacht, je kan de vacature dus alleen doorsturen, naar jezelf bijvoorbeeld. Een goede ‘second best’ optie.
Conclusie
Volgens mij is de site aan vervanging toe. Niet dat hij heel slecht is, maar als je 927 vacatures open hebt staan, moet je zorgen dat je zoekfunctionaliteit goed werkt. Moet je zorgen dat je kernvacatures (namelijk die in de winkel) zo makkelijk mogelijk te vervullen zijn. En voor vulploegmedewerkers, weekendhulpen en vakantiekrachten heb je geen CV nodig! Die moet je dus zo makkelijk en snel mogelijk laten solliciteren.
Mijn advies aan Action zou zijn om eens goed na te denken wat van belang is voor welke functies. Een gespleten proces inrichten, waarbij functies die geen CV vereisen dat ook niet vragen. En waarbij functies die full-time zijn geen vragen krijgen ‘welke dagen ze willen werken’.
Mobiel solliciteren hoeft dan geen probleem meer te zijn, zeker niet voor het gros van je functies. Vervolgens kan je ook helderder worden in je communicatie. Wat ga je verdienen? Niet ‘volgens de CAO’, je weet heel goed wat een vulploegmedewerker krijgt, of een vakantiekracht.
Volgens mij is Action een geweldig merk en ik zou dolgraag daar een ditto recruitmentsite voor ontwikkelen. Ik weet zeker dat dit de kosten in no time voor ze terugverdiend. Tijd voor actie.
Wil je leren van de top op het gebied van recruitmentsites? Kom op 7 oktober naar Digitaal-Werven. Met onder andere Roos van Vugt, die vijf jaar geleden met WerkenbijDeloitte de nieuwe standaard neerzette als het gaat om corporate recruitmentsites en Jolande van de Meer van Hunkemöller.