Alert service nog steeds ondergeschoven kindje op recruitmentsites

Bas van de Haterd Op 12 oktober 2016
Gem. leestijd 3 min 59x gelezen
Deel dit artikel:

handStel, je bent op een website en je wilt een boek bestellen dat niet op voorraad is. Dan zegt de website… bestel het maar, we leveren het wel een paar dagen later. En als het boek nog niet uit is, dan zegt de website vaak: registreer je hier en je krijgt een mailtje als het er wel is. Of je kan zelfs alerts instellen op je favoriete auteur.

Dat klinkt logisch, je hebt iemand verleid om bij je site te komen, hij of zij heeft interesse en dan wil je heb of haar behouden toch? Bij vacatures zou dat niet anders moeten zijn. Dit noemen we de vacature alert service, al een systeem dat bestaat sinds er op het internet vacatures zijn. Toch blijft het een ondergeschoven kindje bij corporate vacaturewebsites. Het blijkt elke keer lastig om dit (goed) aan te bieden. De kille cijfers: 65% van alle grotere werkgevers biedt helemaal geen alert service aan!

Tweederde gooit goede kandidaten weg

Twee derde van alle organisaties in Nederland gooit goede kandidaten gewoon weg. Die hebben geen enkele manier om op de hoogte te blijven van vacatures. Dus als er vandaag geen vacature live staat die past, maar morgen wel, is dat jammer voor de kandidaat… en de organisatie.

alert-service

Van de organisaties die wel een alert optie hebben geeft gelukkig 23% ook de mogelijkheid om deze zelf in te stellen.

Zoekfunctie omzetten in alert

De meest logische situatie is de mogelijkheid om een zoekopdracht om te zetten in een alert. Dat geldt natuurlijk alleen voor organisaties die voldoende vacatures hebben om een uitgebreide zoekfunctie te hebben. Daarom heeft Digitaal-Werven hier gekeken naar de organisaties met een uitgebreide zoekfunctionaliteit. Dus waar je naast een paar kernwoorden ook zaken als opleidingsniveau of regio kan selecteren.

Technisch gezien moet dit ook makkelijk te doen zijn. Immers kan je de vacatures dan mailen op dezelfde selectie methode als je ze laat zien op je scherm. De ‘tagging’ is al gedaan.

alert-uit-zoekfunctie

56% heeft gewoon helemaal geen alert, ook al hebben ze zo’n zoekfunctie. Bij slechts 8% kan je deze volautomatisch omzetten. Bij 37% moet je alles opnieuw gaan instellen, terwijl je dus net hebt aangegeven wat je zoekt…

De plek op de site

Nieuw in het onderzoek dit jaar is de vraag waar, als er een alert service is, deze wordt aangeboden. De meest logische plek is natuurlijk bij een vacature of het vacature-overzicht. Daar weet iemand immers of er geen geschikte vacatures zijn.

alert-bij-vacature

Van alle organisaties met een alert service biedt 59% deze NIET aan op de plek waar je hem zou verwachten. Slechts 4% van alle websites heeft door dat als iemand al naar een vacature kijkt je enkele facetten vast kan invullen. Iemand die bij ICT vacatures kijkt en daar op een alert service klikt kan je als vakgebied van ICT invullen. Iemand die in senior vacatures op de alert service knop klikt kan je natuurlijk vast een senior niveau invullen. Gebeurt nog praktisch niet.

De alert service blijft het meest ondergeschoven kindje op recruitmentsites. En dit is volkomen ten onrechte.

Digitaal-Werven

De bovenstaande data komt uit het onderzoek van Digitaal-Werven 2016, dat 500 organisaties heeft onderzocht op meer dan 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners