Are you Epic?

Bas van de Haterd Op 25 april 2016
Gem. leestijd 7 min 291x gelezen
Deel dit artikel:

Al weer een paar maanden geleden kreeg ik een mail over een nieuwe wervingssite die live was. Daar ben ik altijd blij mee, dat geeft me weer iets om over te schrijven. Dus vandaag Are You Epic van D&B The Facility Group.

Screen Shot 2016-04-25 at 11.43.15

De weg naar de site

Screen Shot 2016-04-25 at 11.46.52Het eerste dat opvalt is dat men gekozen heeft voor een naam die zo op het eerste gezicht geen enkel verband houdt met de bedrijfsnaam. Helaas komen URL’s als www.werkenbijDB en www.werkenbijDenB nergens uit. Zonde. Ook opvallend is dat de initiele link vanaf de gewone corporate site (www.db.nl) niet op deze website uitkomt, maar in de slechte lay out van het ATS om te zoeken naar vacatures. Uiteraard heb ik dit al gemeld zodat men het kon oplossen voor dit artikel geschreven werd (iets dat vanwege de drukte toch wel weken op zich heeft laten wachten, maanden zelfs), maar er is nog niets aan gedaan.

Des te opvallend omdat de andere drie links op www.db.nl gaan wel naar de nieuwe wervingssite. Ik kan me geen reden bedenken dat je van 4 dezelfde links 1 keer iets anders zou doen. Slordig dus.

De homepage

Waar komt die naam Epic dan vandaan? Nou, het blijkt te staan voor de vier kernwaarden. Energy, Pure, Inspire & Connect. Dit kom je iets dieper op de homepage te weten (ik had dat echt meteen vol in beeld gezet) en alleen als je de kleine tekst leest. Ook dat was visueel mooier aan te pakken geweest.

Iets anders dat meteen opvalt: de vacatures zijn ver weg gestopt. Zonde. Nu heb ik uit de begeleidende mail te horen gekregen dat dit een bewuste keuze is. Deze was volgens D&B nodig omdat ze een stortvloed aan sollicitaties kregen met een lage conversie. Een verkeerde keuze in mijn optiek. Daar kan ik heel helder over zijn. Een stortvloed aan CV’s betekend dat je misschien niet meer om CV’s moet vragen maar op een andere manier moet testen. Natuurlijk hebben ze functies waar je een bepaald diploma voor nodig hebt, maar dan hoef je nog steeds geen CV te vragen, je kan ook een vraag op dat gebied stellen. Voor de meeste van de functies waar men voor werft durf ik te stellen dat een CV een hele slechte voorspeller is, terwijl er testen zijn (op talent zoals Harver of karakter zoals Clearwater) die wel veel toegevoegde waarde bieden.

Ik ken de cijfers van deze specifieke organisatie natuurlijk niet, maar ik weet wel dat bij de meeste van mijn klanten meer dan 50% van je site-traffic hoe dan ook op de vacatures komt. Je kan dat bevechten, je kan dat proberen te verlagen, maar je kan dat ook accepteren als een gegeven en daar op een slimme manier mee omgaan.

Omdat de site een ‘scroll down’ pagina is (iets waar ik persoonlijk nooit fan van ben, maar ook geen reden heb om er iets over te zeggen) scrol ik verder op de ‘homepage’. Daar kom ik hele mooie dingen tegen zoals deze infographic van het bedrijf.

Screen Shot 2016-04-25 at 11.50.51

Een deel ervan is dynamisch opgebouwd. Erg mooi gedaan. Hier ben ik altijd fan van.

Ook de manier waarop de vacatures staan weergegeven is leuk. Tenminste, als extra. Bij deze site is het de enige ingang en dat is te beperkt. Maar als mooie ‘alternatieve’ ingang is het goed gedaan.

Screen Shot 2016-04-25 at 11.54.25

Visueel weergegeven, met naar ik aanneem mensen die echt in het vak zitten als foto. Goed voor het ‘ons zoekt ons’ principe. Het geeft meteen je verschillende vakgebieden weer en de provincies.

Vacatures

De vacatures dan. Ik ga voor de security vacatures. Ik krijg meteen een overzicht met de extra filter van regio erbij. Goed gedaan. Ik vraag me een beetje af of ik geen informatie mis in de grote groene blokken. Hoewel de functies redelijk duidelijk zijn (security host zal vast iemand zijn die de hele dag ergens zit) mis ik misschien die verplichte diploma’s en zo. Daar kan je meteen een deel van de ‘waste’ filteren lijkt me.

Screen Shot 2016-04-25 at 12.04.52

Verder geven ze onder de vacatures heel mooi weer wat voor hun de ‘perfecte match’ is. Dat is mooi gedaan. Onder de vacatures, dus mijn vraag is nu: hoeveel mensen zien dit? Het is een gave visuele weergave die echte waarde toevoegt, maar hebben de bezoekers dan niet al lang op een vacature geklikt? Of als ze dit lezen, komen ze dan nog wel terug bij de vacature?

Screen Shot 2016-04-25 at 12.06.57

Screen Shot 2016-04-25 at 12.08.24En onderaan de pagina staan ook nog de tips van de reruiter. Ook leuk gedaan, maar de plek is wederom twijfelachtig. Immers, dit is zo ongeveer het onderste op de pagina. Dus hoeveel mensen komen daar? En als ze daar komen, gaan ze terug naar de vacature?

Want deze geweldige informatie komt niet meer terug bij de vacature zelf. De plek waar ik het juist zou verwachten! Daar staat nog wel een ‘jouw recruiter’, maar zonder verdere mogelijkheden om dit stukje uit te klappen of zo. Deze goede informatie staat dus op de verkeerde plek in mijn optiek.

De vacature zelf is ook goed opgebouwd. Misschien wat lang, maar er is goed gespeeld met kleur (groen, vet gedrukt), wit ruimte en nog wat meer. Dus dat zit goed in elkaar. Ook geeft men bij de meeste partijen aan bij welke opdrachtgever je komt te werken. En precies waar. Heel goed.

 

Ook staan er foto’s van de locatie bij. Goed en slim. Er staat een Google Map onder met de exacte locatie. Ook slim. Alleen de D&B branding is dus ineens weg. Nu gaat het om de opdrachtgever. Dat is jammer. Want als de cijfers van D&B vergelijkbaar zijn met de rest van Nederland, ziet de meerderheid van de bezoekers nooit de D&B branding. Die zien alleen de vacatures.

Screen Shot 2016-04-25 at 12.11.57Opvallend in deze is ook de URL. /vacancy/46 in dit geval. Geen functie-titel in de URL, geen functienaam. Qua zoekmachine optimalisatie dramatisch natuurlijk. Dat komt veel hele goede, gratis, bezoekers.

En die solliciteerknop. Die is weer heel ver weg gestopt. Op een andere achtergrond (zoals je hier links kan zien, onder de Google Map op een bruine achtergrond. Onbegrijpelijk.

Ook opvallend is dat je als je voorbij de sollicitatieknop scrolt je al een tekst tegenkomt als ‘stap 1: je hebt gesolliciteerd, leuk!’. Dat heb ik nog niet. Ik heb enkel gescrolled.

Op de sollicitatiepagina is dus nog wel iets te optimaliseren lijkt me.

Solliciteren

Screen Shot 2016-04-25 at 12.18.20Het solliciteren is apart, en niet slim, ingericht. Je kan dus je CV uploaden en dan die laten extraheren, of je kan dit overslaan. Ik klik op overslaan en… krijg een invulveld waar ik uiteindelijk nog steeds mijn CV moet toevoegen. Wat heeft deze overslaan optie dan als nut? Daar heeft iemand niet goed nagedacht. Het invullen van de belangrijkste velden zonder CV zou mobiel solliciteren mogelijk maken. Dat kan dus niet.

Screen Shot 2016-04-25 at 12.21.05De extractie gaat redelijk goed, maar als ik een fout maak krijg ik enkel de foutmelding: dit is een verplicht veld, Vul de gevraagde gegevens in. Even afgezien van de gebiedende wijs in de foutmelding (iets waar ik altijd nog moeite mee heb) laat het systeem me niet zien WELK veld verplicht is. Slordig.

Ook valt het me op dat ik niet gevraagd wordt om te controleren of mijn werkervaring klopt. Of die diploma’s die ik dus wel nodig heb (juist daarom test ik dit op security) wel in mijn CV staan. Het nut van de tekstextractie in deze ontgaat me dus ook.

Aangezien ze al zoveel nutteloze CV’s krijgen breek ik hier mijn verdere test af en solliciteer ik niet. Ik zal de recruiters niet nog meer belasten.

Conclusie

D&B heeft een mooie site gemaakt, met een aantal mooie elementen erin. Ze hebben volgens mij goed gekeken naar werkenbijAmerpoort, de winnaar van Digitaal-Werven 2015. De site lijkt op die site geïnspireerd te zijn en daar is natuurlijk niets mis mee.

Er is nog wel wat laaghangend fruit te plukken denk ik. Te beginnen met een SEO optimalisatieslag. Wat kunnen ze daar nog veel gerichte bezoekers vandaan halen. Ook al heeft men teveel sollicitanten, het is iets dat ik nooit zou laten liggen. Dan moet je beter filteren.

Moeilijker, maar volgens mij ook nodig, is de presentatie van de vacatures. Ze zijn verder weg gestopt, maar dat is iets waarmee je volgens mij juist goede sollicitanten eruit filtert. Als je een probleem hebt met de kwaliteit moet je op een andere manier je selectie inrichten (ik herhaal: denk aan wat Harver met Arvato heeft gedaan). Dat is ook voor deze functies mogelijk.

Verder mis ik dus de hele DB branding rondom de vacatures. Ze hebben hele mooie dingen ontwikkeld waarvan ik me afvraag of die nu veel gezien worden. Ik ken de stats niet, maar ik heb sterk mijn twijfels. Bij veel van mijn klanten heeft de best bezochte content pagina 1% van al het bezoek en meestal zit het aantal bezoekers op vacatures ver boven de 50% van al het bezoek.

Dus goede content, goede visuele elementen, maar nog heel veel te winnen op de ‘user interface’.

Op 3 november is Digitaal-Werven 2016. Met een geweldig programma met (inter)nationale topsprekers. Zet die datum dus vast in je agenda of schrijf je vast in. Laat je tot die tijd inspireren door de gratis whitepaper: de recruitmentsite van de toekomst

Tags:
Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners