Co for it: medewerkers als superpromotors

Martijn Hemminga Op 23 mei 2013
Gem. leestijd 2 min 1772x gelezen
Deel dit artikel:
Co for it: medewerkers als superpromotors

Co for it: medewerkers als superpromotors Vanmiddag vindt het evenement ‘CO For It’ plaats van Connexys. Rode draad van de middag was Samen werven en het creëren van ambassadeurs. Meer dan 100 recruiters en HR-professionals kwamen naar Den Haag om te luisteren naar Rijn Vogelaar en een aantal werkgevers die hun ervaringen op het gebied van (samen)werving deelden.

Van recruitment naar resource management

Commercieel directeur Jan van Goch van Connexys opent het event met te stellen dat recruiters steeds meer resource manager worden. 64,2% van de aanwezigen zijn het hier mee eens volgens de live poll. Een andere trend is de grote toename van het aantal bezoekers via smartphone en tablet. Zowel met je recruitmentsite als recruitmentsysteem kun je hier niet meer omheen sluit Van Goch de opening af.

Maak een superpromotor van jouw sollicitant

Rijn Vogelaar is algemeen directeur van Blauw Research en auteur van De Superpromotor. De superpromotor is de personificatie van de kracht van enthousiasme. Het aanstekelijke enthousiasme van de superpromotor is voor bedrijven van levensbelang, omdat het zorgt voor aanwas van nieuwe klanten en omzetgroei. De superpromotor kan een klant maar ook een medewerker of sollicitant zijn. De antipromor is het tegengestelde en vertelt overal waarom je niet bij jou moet worden. Tussen superpromotors en antipromotors is continu strijd. Als werkgever is het dus essentieel om superpromotors superpromotor te houden.

Delen van enthousiasme

Enthousiasme wil je graag delen. Dus als medewerkers enthousiast zijn over jouw organisatie, zullen ze het vanzelf delen. Als een band waarbij de zanger het publiek weet te enthousiasmeren om mee te zingen. Zoals in het voorbeeld dat Vogelaar laat zien van Snow Patrol waarin frontman Gary Lightbody het publiek meeneemt in de flow. Van flame (zanger) via de band en de muziek (flow) naar het publiek (flood). Voor social media betekent dit niet dat je alleen vanuit het corporate account je persberichten en vacatures moet doorsturen, maar vanuit echte medewerkers. Alleen medewerkers kunnen enthousiast zijn, organisaties niet. Zorg dat je als werkgever je medewerkers enthousiast maakt en houdt. En dat ze dat vervolgens als een superpromotor doorvertellen. Als ‘one voice’.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners