Competentiegericht werven van trainees met Brain Based Assessment Games (inzending EN HR solutions & Coöperatie VGZ)

Trainees werven doet VGZ met Brain Based Assessment Games. Door deze competentiegerichte aanpak geven we iedere kandidaat een eerlijke kans. Lees de hele case van EN HR solutions & Coöperatie VGZ, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 27 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 469x gelezen
Deel dit artikel:
Competentiegericht werven van trainees met Brain Based Assessment Games (inzending EN HR solutions & Coöperatie VGZ)

Omschrijving van de case

Elk jaar werft VGZ, met RPO-partner EN HR solutions, voor het tweejarige traineeship. Bij VGZ geloven we dat goede zorg en gezondheid voor iedereen alleen bereikt kan worden mét iedereen. Dit hebben we vertaald naar de werving van trainees door een competentiegerichte aanpak te gebruiken.

Voordeel van de games is dat de competenties en kwaliteiten van de kandidaat worden gemeten, ongeacht achtergrond.

Na het insturen van de sollicitatie worden kandidaten uitgenodigd voor een game assessment. Hierbij werken we met BrainsFirst, waarbij de kandidaten verschillende Brain Based Assessment Games spelen. Het doel is om een breinprofiel te maken dat inzicht geeft in de natuurlijke werkstijl van de kandidaat en daarmee de fit met de functie. Voordeel van de games is dat de competenties en kwaliteiten van de kandidaat worden gemeten, ongeacht kennisachtergrond of training. Iedere kandidaat krijgt zo een eerlijke kans.

Gewenst breinprofiel

Voorafgaand aan de werving hebben we met BrainsFirst een gewenst breinprofiel met competenties vastgesteld, zoals analytisch, plannend, etc. Na het spelen van de game ontvangt de kandidaat een ‘breinprofiel’, dat ook de recruiter krijgt doorgestuurd. Dit profiel bevat zowel voor de kandidaat als voor de recruiter inzicht in de kwaliteiten. De kandidaat ziet dit als erg nuttig (men heeft al tijdens het proces een rapport over hun eigen breinprofiel) en voor de recruiter biedt het breinprofiel inzicht in de kandidaat. Dit inzicht gebruikt hij of zij dan tijdens het vervolginterview. Hierdoor kan hij of zij op een gestructureerde manier interviewen.

Het breinprofiel bevat zowel voor de kandidaat als voor de recruiter inzicht in de kwaliteiten.

Om de werving van trainees extra kracht bij te zetten voeren we een arbeidsmarktcampagne. We zetten social media in en campagnes via opleidingsinstituten en studieverenigingen. Op de landingspagina kunnen kandidaten meer lezen over de doelstelling en opbouw van het traineeship en ervaringen van vorige trainees. Een video (in februari 2022 vernieuwd) laat zien waar je als trainee mee aan de slag gaat en welke thema’s belangrijk zijn. Zo maken we van VGZ de digitale koploper!

Wat was de impact van de case?

De kwalitatieve impact van de case is:

  • We hebben onderzoek gedaan naar de doelgroep en achterhaald waarom het traineeship bij VGZ interessant is voor afgestudeerden.
  • Op basis van die input hebben we een positionering ontwikkeld waarbij de thema’s in de zorg (verduurzaming, digitalisering en innovatie) een grote rol hebben.
  • We hebben een landingspagina gemaakt met hierop voorbeeldprojecten, verhalen van andere trainees en doelgroepgerichte content.
  • We hebben content gemaakt (video en fotografie) in samenwerking met voorgaande/huidige trainees om de doelgroep te enthousiasmeren.
  • Ook hebben we een duidelijk en transparant selectieproces waardoor kandidaten weten waar ze aan toe zijn.
  • We organiseren meet & greets om connectie te maken met de doelgroep en zo op een laagdrempelige manier kennis te kunnen maken met VGZ.
  • Kandidaten kunnen op een laagdrempelige manier interesse tonen in de vacature.
  • We brengen competenties en kwaliteiten van kandidaten objectief in kaart door ze te meten aan de hand van Brain Based Assessment Games.

De kwantitatieve impact van de case is tot nu toe is:

  • 3.300 bezoekers op de landingspagina en 3.500 bezoekers op de vacature
  • 40% verkeer via social media
  • 119 kandidaten hebben gesolliciteerd
  • 3% van de kandidaten solliciteerde intern
  • 100 kandidaten hebben braingame gespeeld
  • 16 kandidaten uitgenodigd op selectiedag
  • 5 kandidaten aangenomen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • De selectiemethode toont inclusiviteit en innovatie.
  • Door deze manier van selecteren kunnen we betere talent-beslissingen maken en reduceren we bias binnen de selectieprocedure.
  • Competentiegerichte aanpak waarbij we de kwaliteiten van de kandidaat centraal zetten.
  • Een transparante en laagdrempelige selectiemethode.
  • Selectieprocedure waarbij kandidaat al gedurende het proces terugkoppeling krijgt en een breinprofiel ontvangt (geeft al inzicht in eigen kwaliteiten en wordt gezien als positief).
  • Het traineeship zorgt ervoor dat VGZ als organisatie kenbaar wordt als innovatieve en digitale koploper in de (gezondheids)zorg.
  • Content waarbij trainees optreden als ambassadeurs voor de organisatie.
  • Verschillende kanalen zijn ingezet om de doelgroep te bereiken.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit VGZ:

  • Lenny van Aalst-Salet
  • Laura Maas

Vanuit EN HR solutions:

  • Natascha Schaft
  • Sophie Don
  • Jamie de Jager
  • Rob de Vormer
  • Lisanne Willemsen
  • Dario Kneefel
  • Joris van Oldenbeek

Extern

Meer weten?

Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners