Competentiegericht werven voor een essentieel beroep in een unieke tijd! (inzending Gemeente Amsterdam)

Pareltjes ontdekken door competentiegericht te werven in een unieke tijd voor een essentiele beroepsgroep, die letterlijk midden in de samenleving staat! Lees de hele case van Gemeente Amsterdam die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 21 maart 2021
Gem. leestijd 3 min 434x gelezen
Deel dit artikel:
Competentiegericht werven voor een essentieel beroep in een unieke tijd! (inzending Gemeente Amsterdam)

Omschrijving van de case

Jij neemt de juiste competenties mee en wij leren jou het vak! De vraag naar handhavers is groot en de vijver is overbevist. Dat geldt ook voor onze hoofdstad. Tijd voor een herontwerp van het werving- en selectieproces die schaalbaar, modern en toekomstbestendig was.

Jij maakt Amsterdam. Word handhaver

Na grondige arbeidsmarktonderzoek hebben we een campagne ontwikkeld. We waren aan het pionieren; er was nog nooit een grootschalige campagne uitgevoerd voor handhavers. We kozen bewust om 5 talentvolle handhavers hierin centraal te stellen. Hun verhalen golden als inspiratie voor de campagne. De visuele stijl is stoer en krachtig en de handhavers staan midden in de stad. In de keuze van kanalen hebben we gekozen voor online. Uit onderzoek bleek dat onze potentiële kandidaten daar zitten. Met succes! We ontvingen bijna 300 reacties.

Kandidaat centraal op coronaproof selectiedagen

Hoe selecteer je uit zoveel brieven? Juist! Door inzicht te krijgen in de kwaliteiten, ontwikkelpunten en veranderkracht van de sollicitant. Dat vereiste een herontwerp van het selectieproces. Eentje waarmee we de gewenste competenties en gedragingen voor de functie van handhaver centraal konden stellen en toetsen.
Tijdens de pandemie hebben wij laten zien dat het mogelijk was om succesvolle coronaproof selectiedagen te organiseren. Vanuit verschillende expertises (recruiters, teamleiders en psychologen) werd gekeken naar de kwaliteiten en ontwikkelpotentie van de kandidaat.

Tijdens de pandemie hebben wij laten zien dat het mogelijk was succesvolle coronaproof selectiedagen te organiseren.

De keuze voor onze nieuwe instromers is daarom echt in gezamenlijkheid tot stand gekomen. Dat heeft het draagvlak binnen de organisatie een enorme boost gegeven.

competentiegericht werven gemeente amsterdam

Wat was de impact van de case?

De arbeidsmarktcampagne en het nieuwe selectieproces zijn erg goed ontvangen door de gemeente Amsterdam. De 10 aangenomen kandidaten zijn inmiddels gestart met het inwerkprogramma, onder de professionele begeleiding van senioren, mentoren en aanvoerders. Ze zijn ontzettend gemotiveerd en dat is precies wat we zochten in de handhaver van de toekomst. Die enorme motivatie horen we van iedereen terug die betrokken is bij het inwerkprogramma. Het feit dat de nieuwe bio’s (BOA in opleiding) gezamenlijk zijn gestart, creëert een onderlinge band. De sfeer is positief en de wil om elkaar te helpen is groot.

Dat de BOA’s in opleiding gezamenlijk zijn gestart, creëert een onderlinge band.

Aan kandidaten hebben wij een week na de selectiedag een digitale enquête gestuurd, die zij anoniem konden invullen. We hebben hen gevraagd om de verschillende onderdelen van het selectietraject (van werving t/m de selectiedag) te beoordelen. Wat waren we trots op het gemiddelde cijfer 8. Ook de organisatie is enthousiast over de deze nieuwe kandidaten geworven met een nieuw profiel en competentiegericht. Alle reden om door te gaan op deze ingeslagen weg. We hebben veel exposure gehad met onze aanpak en door verschillende partijen benaderd voor een artikel/interview:

  • Werf& ’Campagne van de week
  • UWV online platform voor werkgevers
  • Aaltje Vincent; in april een interview voor een live event

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze case laat zien dat competentiegericht werven de toekomst heeft. Onze case bewijst dat het loont om in een schaarse markt zelf te gaan opleiden. Daarmee vergroot je de doelgroeppool enorm. Stel je als werkgever open voor kandidaten met een andere professionele achtergrond en leer hen het vak. Toetsing van competentie voor de ontwikkelbaarheid is uiteraard belangrijk, maar betaalt zich ook terug. Het vraagt aan het begin iets meer investering op alle vlakken, maar op langere termijn betaalt het zich uit. Als werkgever toon je hier ook mee dat je wilt en kunt meegaan met de eisen die een veranderende markt vraagt.

Als werkgever toon je hiermee dat je wilt en kunt meegaan met de eisen die een veranderende markt vraagt.

We zijn in staat geweest om in een korte tijd voor onze hoofdstad een vernieuwend en modern selectieproces (incl doelgroepgerichte arbeidsmarktcampagne) te ontwikkelen en te implementeren. Hiermee kan de gemeente Amsterdam nog jaren vooruit in het aantrekken en selecteren van grote groepen handhavers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern

  • Milène Moennasing – projectleider (projectverantwoordelijke)
  • Samantha Williams – senior recruiter (herontwerp en uitvoering selectieproces)
  • Elize Nieuwboer – communicatieadviseur (wervingscampagne)
  • Pero Petroski – eventmanager
  • Teamleiders , aanvoerders, senioren, mentoren binnen THOR
  • Onze 5 ‘hero’ handhavers voor het beeldmateriaal: (namen op aanvraag)

Extern

  • LTP/Testned – business psychologen (mede vormgeven selectie instrumentarium)
  • Versblik – creatie
  • Simone ten Caat – copy
  • Flowgreen – online marketing

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners