
Sourcing wordt almaar belangrijker in recruitment. En het goede nieuws: kandidaten reageren er ook sneller positief op. Begin 2022 leidde een ‘koude’ InMail bij het gespecialiseerde bureau Cooble nog in 48,2% van de gevallen tot een reactie van een kandidaat, maar in de loop van het jaar liep dat langzaam op. In het laatste kwartaal reageerde zelfs 52,2% van de benaderde kandidaten op een verzoek van de sourcers van het bedrijf.
In het laatste kwartaal reageerde 52,2% van de benaderde kandidaten op een InMail.
Ook het aantal gesprekken dat daaruit volgt zit in de lift. Aan het begin van 2022 volgde uit zo’n 7,5% van de benaderingen ook echt een eerste sollicitatiegesprek. Aan het eind van 2022 was dit opgelopen tot gemiddeld 9%. Wel daalt (daardoor?) het aantal kandidaten dat na dat gesprek ook daadwerkelijk aan de opdrachtgever wordt voorgesteld (iets). Van het aantal gesproken kandidaten stelde Cooble begin vorig jaar gemiddeld 62,2% voor aan de hiring manager. Aan het eind van het jaar was dit gedaald tot 56,4%.
Ruim helft op gesprek
Van al die voorgestelde kandidaten gaat uiteindelijk 53,5% ook daadwerkelijk op gesprek bij de opdrachtgever, blijkt uit de Sourcing Benchmark Q4, een analyse waarvoor de sourcers van Cooble elk kwartaal hun gegevens verzamelen. Uit het rapport blijkt verder onder meer dat een sourcer gemiddeld ruim twee werkweken nodig heeft om één hire te realiseren, oftewel: 84,7 uur. In totaal benaderden de 45 Cooble-sourcers in het laatste kwartaal van het jaar 42.911 kandidaten.
In totaal benaderden de 45 Cooble-sourcers in het laatste kwartaal 42.911 kandidaten.
Dat benaderen gaat overigens vooral via LinkedIn, aldus sourcer Laura Roetgerink. Al wordt ook wel gebruikt van Facebook, gespecialiseerde doelgroepplatformen (zoals Stack Overflow), cv-databases en bijvoorbeeld een X-ray search. Maar LinkedIn is dus wel het meest belangrijk, stelt Roetgerink. En niet zo gek. ‘Met 774 miljoen leden wereldwijd zijn er genoeg kandidatenprofielen te vinden. In Nederland zijn er 5 miljoen leden. Volgens Findstack is ongeveer 45% van de gebruikers maandelijks actief. En van hen logt 40% zelfs dagelijks in.’
Meer weten?
Download hier de hele benchmark