Creatieve campagne gericht op magazijnmedewerkers die samen energie geven (inzending Solar)

EN HR solutions en Solar Nederland ontwikkelden een sterke wervingscampagne voor het aantrekken van 16 magazijnmedewerkers. Lees de hele case van Solar die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 24 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 136x gelezen
Deel dit artikel:
Creatieve campagne gericht op magazijnmedewerkers die samen energie geven (inzending Solar)

Werken als magazijnmedewerker in het vernieuwde, moderne warehouse van Solar. Om deze doelgroep te interesseren voor een baan, ontwikkelde Solar in samenwerking met EN HR solutions een wervingscampagne met als concept: Solar geeft je energie. Door uitgebreid doelgroeponderzoek te doen hebben we de USP’s van de functie naar boven weten te halen. Het haakje? De sfeer, gezelligheid en collegialiteit binnen de afdeling. Een band tussen medewerkers die aanstekelijk werkt en een doorslaggevende factor is om langer te blijven en lekker te werken. Want: samen maak je het verschil. Hier kun je zijn wie je bent en voel je je welkom, altijd.

De collegiale band vertalen we in de video van vallende dominostenen naar een werkdag in het warehouse.

Via een video laten we dit creatief concept het best tot zijn recht komen. De sterke collegiale band is de invalshoek van de video waar we de symboliek van vallende dominostenen vertalen naar een werkdag in het warehouse. Elk shot van de video is een verbindende schakel in de vorm van een medewerker die een bijdrage levert aan het totale proces. Deze ‘energiegevers’ op de werkvloer maken het leuk en geven de positieve energie aan elkaar door. Een mix van aanstekelijke shots die energie geven én praktische shots die laten zien dat Solar Nederland een mooie, professionele plek is om te werken waar nieuwe technologische ontwikkelingen een rol spelen.

In deze campagne spreken we ervaren magazijnmedewerkers aan en mensen die interesse hebben in het vakgebied, maar nog niet (veel) ervaring hebben. In de campagne is gebruik gemaakt van een gerichte mediastrategie met diverse mediakanalen en uitingen. De strategie is gericht op een awareness-fase, attraction-fase en action-fase. In de awareness-fase is de full video ingezet op diverse kanalen: YouTube, Display, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Voor de attraction-fase en action-fase hebben wij verkorte video’s en animated banners ingezet. De bezoekers zijn doorgestuurd naar de vacature.

Wat was de impact van de case?

De doelgroepgerichte aanpak in de targetting en contentproductie heeft ervoor gezorgd dat de juiste doelgroepen zijn bereikt met passende content. Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland. Ook intern is het werkgeversmerk op deze manier opnieuw geladen.

Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland.

Medewerkers zijn trots op de video. Deze wordt via meerdere schermen in het kantoorpand getoond, evenals in het magazijn zelf. De wervingscampagne en boodschap wordt breed gedragen, mede doordat het warehouse heel veel aandacht heeft gekregen door de uitbreiding en verbouwing. Medewerkers vanuit andere afdelingen hebben ook meer aandacht voor het warehouse en de collega’s die hier werken. Ook vanuit de sollicitanten complimenten gekregen over de video. Sterk om te laten zien gedurende het recruitmentproces.

De campagne biedt de volgende (kwantitatieve) uitkomsten:

  • Looptijd: juli 2023 t/m januari 2024
  • Meer dan 1 miljoen impressies
  • Meer dan 140 sollicitaties
  • 16 nieuwe medewerkers (conform doelstelling)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De doelgroepgerichte aanpak, de hoge kwaliteit van de content én de sterke mediastrategie die is ontwikkeld om potentiële talenten voor Solar te werven. Dát maakt deze case zo succesvol. De resultaten van de campagne zijn ook uiterst positief. De doelstelling van 16 nieuwe medewerkers is behaald. Daarnaast heeft de campagne online enorm veel impressies en videoweergaven.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne: het creatieve thema ‘Solar geeft je energie’ is écht te koppelen aan de realiteit binnen Solar. Want, iedere medewerker binnen het warehouse levert daadwerkelijk een bijdrage aan het totale proces en vormt zo een verbindende schakel. Juist samen maak je het verschil en ieder individu mag er zijn. Welke rol of functie iemand ook heeft. Door in de video deze verbinding naar voren te brengen, laten we in deze campagne letterlijk de energie zien en zetten we Solar sterk neer als een zakelijke, maar ook sociale en mensgerichte werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Solar Nederland: Martijn Rengers, André Lankhorst, Remco van Haastrecht
  • EN HR solutions: Julene Kaandorp, Ray Pluim, Stefan Makkus, Nicky Magielsen, Lucca Wilderom, Babet Hendriks, Esmaralda Naalden en Frank Elzinga
  • Extern: Huub the producer (videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners