De ideale recruitmentfunnel voor freelancers (inzending Jellow en ANWB)

Door een speciale freelance funnel te bouwen, werkt de ANWB aan zijn opdrachtgevers-merk. Hierdoor zijn zij in staat sneller en betere freelancers te werven. Lees de hele case van Jellow en ANWB, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 27 maart 2024
Gem. leestijd 4 min 179x gelezen
Deel dit artikel:
De ideale recruitmentfunnel voor freelancers (inzending Jellow en ANWB)

Het menselijk kapitaal is de belangrijkste asset voor bedrijven/organisaties. Daardoor wordt er veel geïnvesteerd in het vinden en binden van het juiste talent. Maar tot op heden wordt één zeer belangrijke doelgroep op de arbeidsmarkt in bijna alle plannen vergeten; de freelancers/zzp’ers. Een steeds groter wordende doelgroep, die ook steeds belangrijker wordt voor werkgevers. Bij de ANWB erkennen ze dit en zien ze de noodzaak om ook de groep freelancers beter te targetten, servicen, converteren en te binden.

Naast werknemers in loondienst maakt ANWB veelvuldig gebruik van freelancers.

Naast werknemers in loondienst maakt ANWB veelvuldig gebruik van freelancers. Bij projecten, als er specifieke, specialistische kennis nodig is, als er tijdelijk opgeschaald moet worden en op legio andere momenten zijn het juist freelancers die het verschil kunnen maken.

Door een speciale freelance funnel te bouwen, werkt de ANWB aan zijn opdrachtgevers-merk. Hierdoor zijn zij in staat sneller en betere freelancers te werven. Lees de hele case van Jellow en ANWB, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Vandaar dat Jellow samen met ANWB een optimale freelance funnel heeft gecreëerd. Zo werkt de ANWB nu ook aan hun opdrachtgevers-merk. En zijn zij vanaf nu in staat sneller en betere freelancers te vinden en binden. Op hun werkenbij-pagina is ruimte gecreëerd voor een freelancen-bij-pagina. Speciaal gericht op deze doelgroep. Hier vinden freelancers alle informatie over freelancen bij ANWB en kunnen zij zich inschrijven voor de ANWB freelance-pool. Deze pool wordt gecreëerd en beheerd op het Jellow-platform.

In 2 maanden tijd is een pool opgebouwd met ruim 150 freelancers.

Hier houden freelancers niet alleen voor de ANWB, maar ook voor 4.000 andere opdrachtgevers hun profiel, tarief en beschikbaarheid bij. Hierdoor is het voor hen relevant om hun zaken up-to-date te houden. Geen freelancer doet namelijk voor 1 enkel bedrijf. De ANWB kan zelf met deze pool communiceren over allerlei zaken die spelen binnen hun organisatie. Belangrijker: op het moment dat zij een freelance opdracht hebben, kunnen zij nu direct en snel met de freelancers schakelen. Zelfs op het moment dat de freelancer nog niet beschikbaar is. In 2 maanden tijd is een pool opgebouwd met ruim 150 freelancers en is zelfs de eerste opdracht al vervuld. Zo is het nu al een groot succes.

Wat was de impact van de case?

Binnen 2 maanden hebben zich al ruim 150 freelancers zich aangemeld voor de freelance pool. Deze freelancers hebben zich zelfstandig aangemeld en geven aan graag een opdracht voor ANWB te willen vervullen. Van schaarse IT-profielen tot de beste arbeidsmarktmarketeers. Er is een ‘branded omgeving’ gecreëerd waardoor de ANWB haar eigen opdrachtgevers-merk laadt. De speciale freelancen-bij-pagina waarop alle specifieke informatie zoals inhuurvoorwaarden en recruitmentproces te vinden is, converteert naar concrete inschrijvingen.

Freelancers hebben volledige profielen aangemaakt inclusief uurtarief, beschikbaarheid, naw gegevens en zelfs beoordelingen. Omdat zij dit niet doen in een ‘stand alone’-omgeving, maar op het Jellow-platform, is het voor hen relevant genoeg om deze data te onderhouden. Hierdoor is de kwaliteit van de data erg hoog. De ANWB is nu altijd verzekerd van up-to-date informatie en er kan direct geworven. Mocht de ANWB de freelancer niet vinden in hun eigen pool, dan kan er direct geschakeld worden met meer dan 60.000 andere freelancers die actief zijn op Jellow. Een win-win-situatie.

Het eerste concrete resultaat is er al doordat er een freelancer is ingehuurd zonder tussenkomst van een bureau.

Recruiters hebben nu direct toegang tot een groot netwerk met freelancers. Zij kunnen vanaf nu ook zelf snel en eenvoudig freelancers inhuren. Ze zijn hierdoor ook op freelance vlak een volwaardig partner voor de hiring managers. Het eerste concrete resultaat is er al doordat er een freelancer is ingehuurd zonder tussenkomst van een bureau. Dit bespaart geld en tijd.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is gericht op een belangrijke doelgroep op de arbeidsmarkt die erg vaak vergeten wordt. Hier ligt een enorme potentie. De inhuur van freelancers wordt door niemand echt geclaimd. Het dwarrelt ergens tussen inkoop, HR/Recruitment en de lijn. Het wordt er vaak maar even ‘bij gedaan’. Deze case bewijst dat als recruitment de regie neemt over dit proces, er heel snel goede stappen gemaakt kunnen worden. Het gaat immers over het werven en binden van talent. En daar is recruitment goed in. ANWB heeft dit begrepen en direct goed aangepakt.

Een award zou zorgen voor meer aandacht voor het proces rondom het werven van freelancers, interimmers en zzp’ers. Hier valt nog heel veel te winnen.

Door focus, goede tooling en gebruik te maken van bestaande kennis, is recruitment in staat om snel het verschil te maken. Resultaat: minder afhankelijk van bureaus, betere en gelukkigere freelancers en daardoor een beter bedrijfsresultaat. Deze case verdient ook de Werf& award omdat de Award ervoor zorgt dat er meer aandacht ontstaat voor het proces rondom het werven van freelancers, interimmers en zzp’ers. Hier valt nog heel veel te winnen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Daan van de Ridder (Jellow)
  • Mariska Bos (Jellow)
  • Lars Evers (Jellow)
  • Wouter Hylarides (ANWB)
  • Brenda Keijzer (ANWB)

Ook kans maken op een Werf& Award 2024?

Maak ook kans op een Werf& Award. Stuur uiterlijk dinsdag 26 maart 2024 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners