Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Uniek: een euregionaal, grensoverstijgend, cross-channel en multi-lingual arbeidsmarktcommunicatieplan opgesteld en uitgevoerd met een Nederlands sausje. Lees de hele case van Personato, in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards van 2024.

Redactie Op 24 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 71x gelezen
Deel dit artikel:
Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Redcare Pharmacy is de grootste online apotheek van Europa, gevestigd in Venlo. Omdat het een van origine Duitse organisatie is, werken hier veel mensen die in Duitsland wonen, maar dient men ook Duits of Engels te spreken. Door onder meer het ‘E-Recept‘ (voor medicijnen) in Duitsland, groeit het bedrijf, naast de normale e-commerce groei, zeer hard. Twee heel belangrijke doelgroepen voor het bedrijf zijn apothekersassistenten/apothekers en logistieke medewerkers. De eerste voor de goedkeuring en controle van receptie, de gezondheidsprogramma’s, en bijwerkingen, de tweede uiteraard om de orders ook te verwerken en te verzenden.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen en hebben ons gevraagd, na een succesvolle lange samenwerking, om hier een complete oplossing voor te bieden. Die vonden wij in: recruitment marketing. Wij hebben zelf video- en beeldmateriaal ontwikkeld om vanuit hier een geheel nieuwe recruitmentsite te ontwikkelen in 3 talen (Duits, Engels en Nederlands). Daarnaast hebben wij een online marketingplan opgesteld om deze in diverse grensoverstijgende kanalen (ook hier weer in 3 talen) te plaatsen.

Tevens ben ik als Recruitment Manager on-site om de sollicitaties te verwerken van leads, naar sollicitanten, naar hires (uiteraard samen met Redcare). Deze geheel vernieuwde website-omgeving zal dan ook de basis vormen voor de toekomstige carrièrepagina van Redcare. Hierin zijn leuke nieuwe gimmicks verwerkt, zoals een inkijkje in je nieuwe contract om zo maar contactgegevens van potentiële kandidaten te krijgen. Een case die nog altijd loopt en continue fine-tuning en afstemming vereist. Maar wel een heel mooi voorbeeld hoe arbeidsmarktcommunicatie cross-channel in 3 talen euregionaal kan worden ingezet.

Wat was de impact van de case?

Doelgroep 1. Apothekersassistenten/apothekers: dit is de lastigste doelgroep. Hier hebben we in 2 weken tijd meer dan 900 unieke bezoekers op de nieuwe webpagina gehad met 6 kwalitatieve conversies.
Doelgroep 2. Logistieke medewerkers. Hier hadden we 501 unieke bezoekers met 157 kwalitatieve conversies in 2 weken tijd.

Doordat we intern de video- en fotoreportage gemaakt hebben met de diverse collega’s voelden ze een sterkte betrokkenheid en trots naar hun werkgever. Hierdoor is er veel draagvlak voor deze nieuwe manier van branding in een nieuwe frisse stijl. Dit is onder meer terug te zien in het reposten van online posts, maar ook als ik hun op de werkvloer zie ik dat ze hier met trots naar terugkijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vooral het unieke grensoverstijgende karakter is denk ik een keer iets bijzonders. Dat dit een Nederlands bedrijf is wat een brede doelgroep (laag tot hoog opgeleid) aanspreekt in de euregio en men hier met, de toch wel Nederlandse visie op arbeidsmarktcommunicatie, iets heel moois en succesvols neer kon zetten. Het was veel learning-by-doing, en de fine-tuning is dan ook de huidige fase waar we in zitten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Personato):

  • marketing
  • directie
  • Daniel Görtz (ik)

Extern (Redcare Pharmacy):

  • Recruitment,
  • Directie,
  • Logistiek,
  • Branding,
  • Legal.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners