De nieuwe WerkenbijEnexis

Bas van de Haterd Op 05 september 2016
Gem. leestijd 5 min 120x gelezen
Deel dit artikel:

Werkenbijenexis.nl, tweevoudig winnaar van Digitaal-Werven, is geheel vernieuwd. De pagina, zo laat Enexis mij weten, geeft meer inzicht in het werk van Enexis. Op zich is inzicht geven in het werk en het bedrijf natuurlijk heel goed, maar dan moet je wel zorgen dat het ook effect heeft. Tijd voor een kritische blik dus.

Screen Shot 2016-09-02 at 10.27.40

De homepage

Over de homepage ben ik meteen al minder enthousiast dan over de oude homepage. Een mooi beeld, dat zeker. Clean en duidelijk, maar geen directe call to action. Ik kan niet meteen door naar de vacatures en die behoren op een vacaturesite altijd centraal te staan.

Verder zie ik bovenin bijvoorbeeld nog een ‘inloggen’ optie. Geen idee wat dat is, maar ook zo’n optie die ik op een recruitmentsite niet heel veel nut zie hebben.

Screen Shot 2016-09-02 at 10.31.54De rest van de homepage is dan wel weer helder en duidelijk opgebouwd, met grote vlakken, hele heldere keuze opties en een een duidelijke call to action richting vacatures of de alert service. Die had ik alleen veel hoger willen zien. Meteen in beeld.

Waar ik nu vooral ook heel benieuwd naar aan het worden ben, aangezien dit duidelijk een andere insteek qua zoeken is, is of Enexis de superieure zoekopties die men had heeft weten te behouden. Bij Enexis was het namelijk mogelijk om te zoeken op zaken als ‘geschikt voor Wajongers’ en zo.

Wat meteen, in negatieve zin, opvalt is dat de selectie van het vakgebied anders werkt dan ik had verwacht. Nu lijkt het of je een vakgebied kan kiezen en daar dan, zoals bij uitvoering, sub-gebieden in krijgt. Dat is echter enkel zo bij uitvoering en engineering, maar niet bij bijvoorbeeld Staf & Support (waar toch ook echt meerdere subgebieden zijn lijkt me) Als je op het vakgebied klikt kom je op een aparte pagina over het vakgebied.

De vakgebieden

Laten we dan eerst die pagina’s met vakgebieden maar eens bekijken.

Screen Shot 2016-09-02 at 10.44.44

Wederom valt het me op dat er niet meteen naar een vacature gegaan wordt. Een grote visual weer. Het meest storende vind ik dat de ‘direct onze vacatures bekijken’ niet uit komt bij de ICT vacatures, maar alle vacatures. Dat had beter ingericht kunnen worden.

Wel geven ze hele gave voorbeelden van het werk op ICT bij Enexis. Zoals bijvoorbeeld deze video. Nu had die nog meer op de IT toegespitst kunnen worden, maar het is wel iets waar ik denk dat veel IT’ers blij van worden. En laten we hopen dat ze in staat zijn zelf de vertaalslag te maken hoeveel IT daar aan bij moet dragen.

 

Ook zitten er hele leuke kleine nudges in. Zoals deze (die volgens mij ook nog echt de batterijduur van mijn accu uit lijkt te lezen)…

Screen Shot 2016-09-02 at 10.52.59

Het zoeken

Een van de unieke onderscheidende zaken van Enexis’ oude site was het zoeken. Dat kan nog steeds gelukkig met allerlei fulters, maar ze hebben (in mijn optiek onterecht) die onder een uitklap menu verborgen. Extra filters moet je eerst openen. Jammer. Die zouden wat mij betreft altijd open mogen staan. Wel is ook hier weer gekozen voor meer ‘grote uitleg’ dan subtiele icoontjes. Ik denk dat dat ook veel beter past bij de doelgroep als ik eerlijk ben.

Screen Shot 2016-09-02 at 13.15.37

De vacatures

De vacature begint met details en een sollicitatieknop. Die knop zit er ook onder, dus dat is slim. Screen Shot 2016-09-02 at 13.17.59

De kernmerken komen ook hier terug, dat geeft weer net iets meer informatie. Leuk gedaan dus. De locatie Noord Brabant vind ik persoonlijk nog wat breed, want een kantoorfunctie is echt in een stad en als Brabander kan ik je vertellen dat in Roosendaal werken als je uit Oss komt wel ver is.

De tekst is groot, maar er is niet gespeeld met kleuren of andere visuele trucs om de (best lange) vacature (vanwege het grote lettertype) aantrekkelijker te maken. Ik ben fan van een groot lettertype, maar speel dan met de opmaak zodat het minder massaal over komt.

Verder mis ik de informatie rondom de vacature. Bij een adviseur informatiemanagement of een ICT architect had de bovenstaande video niet misstaan. Dit is het soort projecten waar je mee bezig bent. Heel veel mensen zien namelijk enkel de vacature. Daarom moet een recruitmentsite ook vacature centraal zijn. 50% tot 80% komt nooit op een andere pagina dan de vacature. Je branding van je bedrijf, iets dat Enexis duidelijk prioriteit geeft op deze site, zou veel meer ook in en om de vacature moeten plaats vinden.

Ook is er een sectie collega’s vertellen, met video’s, maar ook die komen niet terug bij de vacatures. Een gemiste kans.

Solliciteren

Het solliciteren heeft Enexis altijd goed onder de knie gehad en dat loopt nog steeds soepel. Je CV uploaden, daar vanuit vult hij je formulier in, even controleren, klaar. Keurig.

Conclusie

De site is niet zo baanbrekend als een paar jaar geleden toen ze de award wonnen, maar toen lag de lat natuurlijk ook lager. Immers heeft Enexis destijds zelf een nieuwe standaard gezet waar velen anderen naar toe zijn gegroeid.

Er is duidelijk meer aandacht voor branding en het werk van het bedrijf. Ik denk dat dat slim is. Wat ik jammer vind is dat het losse onderdelen zijn. Het is niet één geheel. De vacature zou in mijn optiek centraal moeten staan en om de vacature moet je de branding van je organisatie doen. Video’s met projecten (die gaaf zijn), video’s met collega’s die vertellen (of foto’s met quotes). Dat zou in en om een vacature moeten zitten. Daar komen werkzoekenden namelijk. Je homepage is één van de vele ingangen. Ik vrees dat veel mooie content nu door veel mensen niet gezien zal worden.

Wel positief vind ik dat ze echt hebben nagedacht over de doelgroep, tenminste, de doelgroep zoals ik die ken. Een groot lettertype, lekker makkelijk. Ben ik (voor heel veel groepen overigens) voorstander van. Het uitschrijven van termen in plaats van icoontjes met mouse overs gebruiken. Heel verstandig.

+ Veel goed video materiaal
+ Duidelijke verhalen, inzicht in het werk
+ Groot lettertype
+ Efficiënt proces

-/- Had meer gespeeld mogen worden met kleuren
-/- Geen branding in/rond de vacature
-/- Geen hele duidelijke flow in de site

Op 3 november is Digitaal-Werven. Hét event over de optimale corporate recruitmentsite. Dit jaar met o.a. Matthew Jeffrey (global head of sourcing & Employer Branding bij SAP), Rene Herremans (Albert Heijn), enLotte Kok (Amerpoort) Dus schrijf je nu in

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners