Den Haag en Tempo-Team werken samen

Martijn Hemminga Op 27 februari 2012
Gem. leestijd 2 min 1676x gelezen
Deel dit artikel:

De gemeente Den Haag en Tempo-Team gaan intensief samenwerken om meer Haagse bijstandsgerechtigden aan het werk te krijgen. Daartoe is een overeenkomst voor vijf jaar ondertekend. Bij wijze van proef heeft Tempo-Team al honderd Haagse werklozen vanuit de bijstand aan werk geholpen. Voor het eerst vindt op een dergelijk grote schaal een publiek-private samenwerking plaats in de sociale sector.

Werkroutine

De samenwerking omvat verschillende elementen, zoals een gemeenschappelijk bemiddelingsteam, koppeling van bestanden, intensieve begeleiding, inzet van cursussen en duidelijke afspraken over de voortgang. Daarnaast worden er ook mogelijkheden voor tijdelijke banen gecreëerd, zodat werkzoekenden ervaring kunnen opdoen. Want juist door het gebrek aan werkroutine is het vaak lastig om een eerste opstap naar de arbeidsmarkt te vinden.

Kennis en ervaring delen

Wethouder Sociale en Economische Zaken Henk Kool: “Onze handtekening onder deze plannen is een belangrijke mijlpaal. Ik geloof sterk in de samenwerking met de juiste marktpartijen. Als je kennis en ervaring deelt, sta je veel sterker. Het is fantastisch dat Tempo-Team ook die verantwoordelijkheid neemt.”

Binnen de samenwerking behouden de partijen hun eigen verantwoordelijkheid. Daarbij ligt het accent vooral op het versterken en aanvullen van elkaars activiteiten. Kees Stroomer, algemeen directeur van Tempo-Team, licht toe: “We zien direct waar de schoen wringt als iemand de aansluiting naar werk mist. Vervolgens maken we een realistisch plan om wel succesvol te zijn. Het zijn vaak kleine stappen waarmee we mensen begeleiden om uiteindelijk tot een duurzame oplossing te komen.”

De samenwerkingsovereenkomst geldt voor 5 jaar. De gemeente Den Haag telt momenteel circa 19.000 bijstandsgerechtigden.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners