Deze baan is (n)iets voor jou (inzending Leger des Heils)

Een campagne met realistische en heftige beelden van de cliënt doelgroep waarmee je komt te werken. Deze baan is (n)iets voor jou? Lees de hele case van Leger des Heils, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 24 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 688x gelezen
Deel dit artikel:
Deze baan is (n)iets voor jou (inzending Leger des Heils)

De meeste mensen in Nederland hebben wel eens gehoord van het Leger des Heils. Maar wie je het ook vraagt, iedereen heeft een ander beeld van wat de organisatie doet. Een groot gedeelte denkt dat er vooral vrijwilligers werken en dat levert ons een ‘lief’ imago op van lieve mensen die andere mensen helpen. Maar de realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen (combinatie van verslavings- en psychische problematieken). Dat beseft de gemiddelde Nederlander vaak niet.

De realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen.

Een organisatie die ongeveer 1.500 betaalde medewerkers per jaar aanneemt en op zoek is in de top 5 schaarse profielen van een uitdagende arbeidsmarkt. Hoe deden we dat en hoe willen we dat gaan doen? Het Leger des Heils is gewend om content te delen van lachende medewerkers om te laten zien hoe ‘leuk’ het is om bij ons te werken. Maar is dat de realiteit? Wat onderscheidt ons daarmee ten opzichte van andere professionele zorgorganisaties? Ga je daarmee de juiste medewerkers vinden en behouden als het werk niet altijd even leuk is?

Buiten onze comfortzone

Het leek ons goed om het over een andere boeg te gooien en een campagne te ontwikkelen die buiten onze comfortzone zou gaan. Samen met Redmatters wilden we de realistische kant van ons werk laten zien die juist vaak niet leuk is. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen en de uitdaging aangaan. Zo ontwikkelde we een online campagne concept dat de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker mee kijkt in de moeilijke situaties waar je mee om moet kunnen gaan.

We willen de juiste kandidaten aantrekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen.

De titel en beelden van de campagne dwingt mensen om een keuze te maken of een baan bij onze organisatie iets of niets voor ze is!

Wat was de impact van de case?

Wervingsresultaten in 8 maanden van mei tm dec 2023 (campagne loopt totaal een jaar tot en met eind april 2024)

  • Meer dan 10.000.000 vertoningen op socials
  • Meer dan 130.000 mensen op onze landingspagina
  • Toename van 30% sollicitaties (3.000 meer dan zelfde periode jaar ervoor)
  • Verhoging in kwaliteit sollicitant (verwachting, nog geen statistieken)
  • Mensen die langer blijven werken bij ons omdat ze weten en hoe heftig het werk kan zijn en dus beter weten waar ze aan beginnen (verwachting, nog geen statistieken)

Secundaire doel:

  • Imagoverbetering van ‘Vrijwilligersorganisatie’ naar ‘Professionele Zorgorganisatie’.
  • Imagoverbetering van ‘lieve’ cliënt-doelgroepen naar heftige doelgroepen en dus werk waar je tegen moet kunnen.
  • Onder de aandacht brengen van een aantal specifieke functies die je bij ons kunt doen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Vanwege de goede resultaten.
  • Omdat we met deze campagne buiten onze comfortzone zijn gegaan en het ook de nodige risico’s met zich mee brengt (want ergens hebben ook een belang om het imago te houden om vrijwilligers aan te blijven trekken en donaties te ontvangen waar we van afhankelijk zijn).
  • Een non-profitorganisatie die zichzelf via een campagne op de voorgrond durft te zetten als professionele zorgorganisatie en werkgever.
  • Heftige beelden van een doelgroep waar de gemiddelde Nederlander niet mee te maken heeft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Leger des Heils (opdrachtgever)

  • Ruud de Groot

Redmatters (opdrachtnemer)

  • Vivian Landa (Accountmanager)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners