Digitaal IT’ers werven op 3 continenten vanuit Amsterdam (inzending Mavim & Pro Contact)

Hoe werf je IT’ers in 3 continenten tijdens een pandemie? Een case over een softwarebedrijf uit Noordwijk dat letterlijk de wereld verovert via Teams. Lees de hele case van Mavim & Pro Contact, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2022.

Redactie Op 14 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 320x gelezen
Deel dit artikel:
Digitaal IT’ers werven op 3 continenten vanuit Amsterdam (inzending Mavim & Pro Contact)

Omschrijving van de case

Mavim is een softwarebedrijf dat is ontstaan in Noordwijk. Het bedrijf heeft grootse uitbreidingsplannen, maar weet tegelijkertijd dat hun kracht niet ligt bij recruitment. De focus ligt op het uitbreiden van het bedrijf, door hubs op te zetten in India en de VS. Via deze hubs kan de organisatie verder zijn vleugels uitslaan. Mavim durft te dromen, is anders dan anderen en juist dat eigenzinnige karakter moet de voedingsbodem zijn voor een allesomvattende recruitmentstrategie.

‘Juist het eigenzinnige karakter van Mavim moet de voedingsbodem zijn voor een allesomvattende recruitmentstrategie.’

Precies op dat cruciale moment legt Pro Contact via LinkedIn contact met de DGA van Mavim, Jean-Jacques Vossen. Wat volgt zijn bevlogen gesprekken over de plannen, de mensen en de missie. Jean-Jacques is een groot voorstander van RPO en gelooft in de toegevoegde waarde ten opzichte van W&S, detachering en uitzenden. De samenwerking komt tot stand, de machine komt op stoom. Een echte combinatie van jobmarketing, interim recruitment en employer branding.

mavim werft met pro contact

Met behulp van job marketing campagnes worden alle vacatures via Facebook, Instagram en Google verspreid over de wereld. De recruitmentconsultants van Pro Contact werken vervolgens met het corporate recruitmentteam van Mavim samen bij het searchen en screenen van alle kandidaten. Allemaal via Teams, vanuit Nederland, worden over de hele wereld sollicitatiegesprekken gevoerd.

‘Via Teams, vanuit Nederland, worden over de hele wereld sollicitatiegesprekken gevoerd.’

Tegelijkertijd ontwikkelt het creatieve team een employer branding-campagne voor Mavim genaamd ‘You Make Mavim’ die internationaal wordt ingezet, ondersteund door een werkenbij-pagina en social media-uitingen. Inmiddels zijn de kantoren in Boston en Bangalore een feit. Grotendeels geworven via de RPO-campagnes die Mavim en Pro Contact hebben opgezet. Juist omdat medewerkers zich vanaf dag 1 onderdeel moeten voelen van de Mavim familie, is het belangrijk dat zij uitingen zien van Mavim, daar heeft RPO enorm aan bijgedragen.

Wat was de impact van de case?

De pay-off ‘You Make Mavim’ is omarmd door de gehele organisatie. Dit is tweeledig: enerzijds zijn het de mensen die Mavim tot Mavim maken, daarnaast zijn zij het die dag-in-dag-uit bezig zijn met het verbeteren van het software-product ‘Mavim’. Tijdens interne meetings wordt hier ook aandacht aan geschonken en de boodschap is dus ook echt ingebed. Dit is de belangrijkste kwalitatieve impact.

Op kwantitatief niveau heeft de samenwerking tot een enorm aantal hires geleid.

Op kwantitatief niveau heeft de samenwerking tot een enorm aantal hires via de RPO-campagnes geleid. Inmiddels staat de teller op 14 plaatsingen verspreid over drie continenten: Europa, Azië en Noord-Amerika. De recruitmentconsultants van Pro Contact zijn dusdanig vergroeid met het bedrijf, dat zij altijd verantwoordelijk zijn voor de eerste screening. Dit heeft gezorgd voor een enorme efficiencyslag omdat het corporate recruitment team van Mavim zich volledig kan richten op de tweede gesprekken, en daarmee de time-to-hire is verkort met meer dan 40%.

mavim werft met pro contact

Verder is het Mavim gelukt om een zeer krappe arbeidsmarkt zij-instromers te werven. Professionals die graag in de IT willen werken, maar zijn begonnen vanuit een andere achtergrond. Door met advertenties hierop in te spelen, hebben Mavim en Pro Contact meerdere mensen geworven voor IT-profielen, die nooit via de reguliere kanalen waren gevonden. Juist door verder te kijken, en je te begeven buiten de gebaande paden is het in deze tijd mogelijk om aan goede mensen te komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een case die alle facetten raakt van RPO. Op een creatieve manier werven met job marketing, interim recruitment als verlengstuk van de klant en een breed gedragen employer branding-campagne. Samen heeft dit ervoor gezorgd dat Mavim haar ambities kan waarmaken: uitbreiden naar meerdere continenten. Verder is het een case die de digitalisering precies vat: wat in het pre-covidtijdperk voor onmogelijk werd gehouden is waarheid geworden bij Mavim. Via Microsoft Teams zijn in samenwerking met Pro Contact twee volledige kantoren opgezet die nu ook operationeel zijn in de VS (Boston) en India (Bangalore).

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Sander Cornelissen – Directeur Mavim
  • Jean-Jacques Vossen – Directeur Mavim
  • Martijn van Steenbeek – Partner bij Pro Contact
  • Fransje Vosmeer – Recruitment Consultant bij Pro Contact
  • Roos van Pinxteren – Creative bij Pro Contact
  • Willem Bos – Creatief Directeur Pro Contact

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners