Druk overnameseizoen in recruitmentmarkt: een kort overzicht

Er vallen de laatste tijd opvallend veel overnames te noteren in de markt van recruitment. Welke overnames vielen ons daarbij het meest in het oog? En wat zegt die overnamegolf eigenlijk? Een beknopt overzicht.

Peter Boerman Op 19 juli 2019 Gem. leestijd 3 min852x gelezen
Deel dit artikel:
Druk overnameseizoen in recruitmentmarkt: een kort overzicht

Het is misschien wat te vroeg om te spreken over een opvallende consolidatieslag. Daarvoor zijn de overnames ook meestal wat te klein, en lijken ze verder ook niet bepaald op elkaar. Maar toch valt het wel op: de gestage stroom aan persberichten over overnames en nieuwe samenwerkingen en investeringen in de markt van recruitmentsoftware.

De gestage stroom aan persberichten over overnames in de recruitmentmarkt valt wel op.

Zo meldden we recent al dat Recruit (of eigenlijk: Indeed) recent eerst Sfyt en daarna ClickIQ aankocht. Ook de overname van het Zweedse Assess.io door het Nederlandse Main Capital haalde de kolommen, net als de overname van ‘omgekeerd recruitmentplatform’ Honeypot door het Duitse XING, de laatste aandelenoverdracht bij Textkernel aan CareerBuilder, en natuurlijk de overname van het failliete Jobbird door YoungCapital.

Welke overnames kwamen de afgelopen tijd zoal nog meer voorbij? We pikken er 7 uit…

#1. Jobat en vacature.com samen verder

Eind mei beleefde de Vlaamse recruitmentmarkt groot nieuws: de twee grootste partijen in de markt aldaar maakten toen bekend hun krachten te bundelen. DPG Media (de nieuwe naam van De Persgroep) en Mediahuis willen voor hun beider bekende merken Vacature.com en Jobat één nieuwe joint venture oprichten. Dit vanwege een ‘in alle hevigheid woedende war for talent‘, ‘een verregaande digitale transformatie’ en het feit ‘dat ook grote internationale platformen zich steeds vaker op de rekruteringsmarkt wagen’.

#2. Talmundo in Zweedse handen

Talmundo kennen we de laatste tijd als het bedrijf dat de onboarding bij onder meer ABN Amro verzorgt. De Belgisch-Nederlandse start-up werd in 2012 opgericht door Stijn de Groef, uit frustratie over de HR-systemen van destijds, en groeide sindsdien jaarlijks met meer dan 100 procent tot een bedrijf van nu ruim 150 mensen. De Scandinavische recruiter HR Nordic group, bijgestaan door investeerder Verdane, is de nieuwe eigenaar van Talmundo en mag die groei dus hopen te gaan voortzetten, zo werd recent bekend. Talmundo is al de vierde recente overname van de groep, na de overnames van ATS-partijen HR Manager, Webcruiter en ReachMee.

#3. iCIMS koopt Jibe

Nog een best grote overname maakte het Amerikaanse recruitmentsoftwarebedrijf iCIMS vorige maand bekend toen het aankondigde het eveneens Amerikaanse Jibe over te nemen. Dat laatste bedrijf is sinds de oprichting in 2010 groot geworden in SaaS-recruitmenttechnologie voor sourcing, engaging en marketing naar kandidaten. De overname door iCIMS kan die groei nog eens versnellen, zo is de gezamenlijke bedoeling.

#4. HR2Day en Dotweb naar Visma groep

Nog een opvallende recente overname was die van zowel HR2Day en Dotweb, die beide in handen kwamen van het Noorse Visma. HR2Day, gevestigd in Amstelveen, en Dotweb, gevestigd op Schiphol-Rijk, vormen zo de nieuwste kralen aan de ketting van de Noren, die eerder al naam maakten met de overname van onder meer automatiseerder Raet en ook Proactive, Idella en Pinkweb, EBPI en Davilex Software al aan het portfolio wisten toe te voegen. Door de recente overnames heeft hr-softwarebedrijf Visma nu meer dan 2.000 medewerkers in Nederland.

#5. Jobvite koopt er 3-in-1 keer

Alweer iets ouder nieuws (uit februari), maar toch ook nog steeds opvallend: de overname door ATS-leverancier Jobvite van maar liefst drie andere bedrijven. En dat tegelijk met de aankondiging dat K1 Investment Management flink in Jobvite ging investeren. De overnameprooien: Talemetry, groot in recruitmentmarketing, RolePoint, actief in employee referral en interne mobiliteit, en ‘interviewplatform’ Canvas. Door al deze diensten te integreren moet één volledige en overzichtelijke candidate experience ontstaan, zo is de bedoeling.

#6. TMP Worldwide koopt Perengo

TMP Worldwide, wereldwijd reclamebureau voor recruitment, maakte recent bekend Perengo over te nemen, een bedrijf dat helpt meer programmatic te adverteren. Het platform dat Perengo heeft gebouwd is gebaseerd op AI, en moet bedrijven helpen hun recruitmentproces te automatiseren. Door de combinatie daarvan met het TalentBrew-platform van TMP moet een ‘end-to-end, gepersonaliseerde candidate experience’ kunnen worden geboden, via een AI-gedreven, multi-channel-strategie.

#7. Stepstone neemt meerderheid in Appcast

Stepstone, tegenwoordig eigendom van het Axel Springer-concern, is sinds deze maand voor het merendeel eigenaar van Appcast. Voor ongeveer 70 miljoen euro kreeg het 85 procent in handen van het in 2014 opgerichte Amerikaanse bedrijf, dat groot is geworden in programmatic job advertising. Met de overname wil Stepstone verder groeien in ‘intelligente recruiting en matching tools’. Appcast, tegenwoordig goed voor 100 medewerkers op vier locaties, denkt er zelf ook verder mee te kunnen groeien.

Wat betekent dat nou?

Al die min of meer grote overnames, in betrekkelijk korte tijd, wat betekent dat nou? Het zou wel eens kunnen duiden op consolidatie, schrijft ook David Bernstein. Hij ziet dat met name ATS-systemen om zich heen kijken, en de gaten proberen te vullen die ze nu laten vallen en waar klanten toch om vragen. Klanten willen niet allerlei systemen hanteren voor verschillende onderdelen van het proces, constateert hij, en daarom zullen ATS’en meer functies moeten proberen toe te voegen.

ATS-systemen kijken om zich heen, en proberen de gaten te vullen waar klanten toch om vragen

Dit gecombineerd met ‘mobile first‘, de opkomst van de platform- en de gig economy, het toenemend aantal freelance talentpools; de discussie rondom ‘total talent management’ en het vele gebruik van data,  zal volgens hem ertoe leiden dat het ATS van morgen héél wat meer in huis moet hebben dan het simpele sollicitatieverwerkingssysteem dat het ooit was. ‘De technologie die talent en werk bij elkaar gaat brengen, zal veel meer moeten kunnen dan alleen maar cv’s lezen en doorschuiven.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.