Een werkgeversmerk laden met de allereerste arbeidsmarktcampagne (inzending Bergman Clinics)

Met deze allereerste arbeidsmarktcampagne ooit heeft Bergman Clinics zijn werkgeversmerk meer betekenis gegeven. Met de USP’s centraal leverde dat mooie resultaten op. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Redactie Op 19 maart 2024
Gem. leestijd 3 min 192x gelezen
Deel dit artikel:
Een werkgeversmerk laden met de allereerste arbeidsmarktcampagne (inzending Bergman Clinics)

In augustus 2023 is de allereerste arbeidsmarktcampagne voor Bergman Clinics live gegaan. In een moeilijke arbeidsmarkt met vacatures in zeer schaarse doelgroepen hadden wij te maken met een werknemersbetrokkenheid waar wij niet tevreden over waren. Bij de start van de campagne hebben wij de volgende doelstellingen geformuleerd: een aantrekkelijke propositie neerzetten om de uitdaging op de arbeidsmarkt te overwinnen en de betrokkenheid van onze medewerkers vergroten door het werkgeversmerk te laden.

‘Met deze campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen.’

Met een mooi uitgewerkte campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen. Middels een objectieve 0- en 1-meting hebben we het verschil goed in beeld gebracht.

Met de pay-off ‘Werken bij Bergman Clinics, daar word je beter van‘ hebben wij gekozen voor persoonlijke verhalen waarin onze eigen medewerkers laten zien waarom zij beter worden door het werken bij Bergman Clinics. Door beelden uit hun privéleven te combineren met beelden van het werk hebben wij een match met de USP’s opgezocht, waardoor het een logisch verhaal werd.

Voor onze 7 belangrijkste doelgroepen hebben we de USP’s uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s.

Bijvoorbeeld oogarts Alissa (foto boven). Eén van de USP’s voor die doelgroep is dat je door superspecialisatie meer ruimte hebt om kwalitatieve zorg na te streven. Alissa vindt het (net als de doelgroep) leuk om regelmatig een museum te bezoeken. Terwijl zij kijkt naar een schilderij, hebben we tekstueel de link gelegd met ‘oog voor kwaliteit’.

Dit hebben wij voor onze 7 belangrijkste doelgroepen uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s (15 sec en 1 min). Om de tell-fase meer lading te geven hebben wij interviews met onze medewerkers (maar wel andere dan in de campagne) geproduceerd. Onder de noemer “Daar wordt … beter van”. Dit heeft geresulteerd in 2 hires op de meest schaarse doelgroep Anesthesiemedewerkers.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft op Facebook, Instagram, YouTube, Google display en Google ads gedraaid en heeft ruim 30% groei in website-visits en 25% meer vacature-views opgeleverd. Door deze campagne hebben wij lading gegeven aan het werkgeversmerk Bergman Clinics. Waar zorgprofessionals in eerste instantie geloofden dat ze bij ons lagere werkdruk zouden krijgen, hebben we dit omgedraaid naar betere associaties op onze USP’s. Medewerkersbetrokkenheid hebben we omgedraaid van een negatieve eNPS naar een positief resultaat.

De campagne heeft meer dan 25% groei in website-visits en vacatureviews opgeleverd.

Op moeilijke doelgroepen hebben we direct meer sollicitanten geworven waarin resultaat op het aantrekken van zeer schaarse Medisch Specialisten het meest is opgevallen. Er is ook een significant beter resultaat gehaald op lastige doelgroepen Optometrist en Verpleegkundige.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne maakt kans op de winst omdat wij erg dicht bij de kern van het werken bij Bergman Clinics blijven. Wij zijn dichtbij onze USP’s gebleven, wat we goed hebben geaccentueerd in het privéleven van onze eigen collega’s – iets wat steeds belangrijker wordt voor werknemers. De 0- en 1-meting hebben gezorgd voor heel concreet resultaat op een betere merkassociatie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:

  • PROOF – conceptontwikkeling
  • The Others – concept uitwerking
  • Adwise – mediadistributie

Interne collega’s:

  • Chantal Nauta – Cultuur & Integratie specialist
  • Nelleke Groot – Manager Communicatie
  • Joost Bakker – Recruitment Manager
  • En natuurlijk onze eigen collega’s die in de campagne zichtbaar zijn en het gehele recruitmentteam.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners