Employer branding bij ASML

Martijn Hemminga Op 31 oktober 2013
Gem. leestijd < 1 minuut 2686x gelezen
Deel dit artikel:
Employer branding bij ASML

Hank Oosterbaan, manager arbeidsmarktcommunicatie bij chipmachinebouwer ASML, vertelt op de Employer Branding Experience over zijn ervaringen. E=mc2 is de titel van zijn presentatie wat staat voor de uitdaging van ASML: employer branding in een high tech omgeving met schaarse  doelgroepen.

Employer branding in high tech omgeving

In 2010 begon Oosterbaan bij ASML en de eerste vraag waar hij indook was: wat maakt ASML zo bijzonder? Het antwoord is cutting edge technology, bijvoorbeeld doordat de technologie die nu wordt gebouwd 3 jaar geleden wetenschappelijk nog niet mogelijk was.

Doelgroep

De medewerkers bij ASML zijn content gedreven met een ‘can do’ mentaliteit. Het is een doelgroep die reclame niet geloofwaardig vinden en op zoek zijn naar de feiten. People, team, technology is het uitgangspunt voor de branding. Geinspireerd door Seth Godin’s be remarkable, heeft ASML via PR haar verhaal kunnen vertellen. Realistisch en echt. In 2012 hebben een aantal grote afnemers geinvesteerd in ASML en dit is met veel perspublicaties goed uitgebuit.

Campus

Discover Channel wordt goed bekeken door de doelgroep en werd ingezet om de doelgroep meer te vertellen over ASML. En op de campus zijn een jaar geleden stagiairs ingezet als campus promotor. Een week lang zijn ze ondergedompeld in ASML en met een blauwe ASML-fiets losgelaten op hun eigen universiteit om daar ASML te promoten.

Werving

Hij vervolgt met te vertellen dat vacatures op hun eigen recruitmentsite worden voorzien van jobclips waarin de leidinggevende vertelt over de functie. Dit verhoogt de kwaliteit en daarnaast ontvangt ASML 10-15% meer respons. Oosterbaan sluit zijn bijdrage af met en aantal learnings. En een daarvan is de samenwerking tussen corporate communicatie en arbeidsmarktcommunicatie.

Deel dit artikel:
Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners