Gebruik Apply with Linkedin stagneert

Bas van de Haterd Op 03 oktober 2016
Gem. leestijd 2 min 69x gelezen
Deel dit artikel:

apply-with-linkedin1-e1307100245856Het gebruik van de Apply With Linkedin knop stagneert. Na jaren waarin het aantal corporate careersites met een Apply with Linkedin functie groeide laat Digitaal-Werven dit jaar een (bijna) rechte lijn zien.

Het aantal corporate careersites met een Apply with Linkedin knop is op 20% gebleven (vorig jaar 21%, een marginaal verschil). Dit nadat het in 2015 juist weer sterk was gestegen nadat in 2014 Linkedin had aangekondigd dat de ondersteuning van de knop zou verdwijnen. Iets dat enkel het geval bleek voor W&S bureaus.

Stagnatie

Het feit dat de Apply With Linkedin knop nu rond de 20% van de bijna 500 onderzochte websites blijft hangen is opvallend. Na de introductie is er eigenlijk, op 2014 na, een continue stijgende trend gezien. Nieuwe websites kregen en bijna automatisch een ‘apply with Linkedin’ knop bij. Dat lijkt nu niet meer het geval.

apply-with-linkedin

Eind 2015 en begin 2016 zijn er relatief veel nieuwe corporate careersites gelanceerd. Het is duidelijk uit deze cijfers dat deze lang niet allemaal de mogelijkheid bieden om met Linkedin te solliciteren. Naar de reden hiervan is het gissen. Uit de wandelgangen hoor ik wel eens dat bureaus het afraden omdat het ingewikkeld zou zijn. Elke organisatie moet nu apart een key aanvragen, wat op zich helemaal geen probleem hoeft te zijn. Elk normale bedrijf dat zelf personeel werft, dus alles behalve bureaus en jobboards, krijgt deze key naar ik vernomen heb altijd. Enige waar dit een probleem kan zijn is detacheerders, omdat de grens tussen w&s en detachering dun is en in het Engels beide onder ‘staffing’ vallen.

Technisch niet optimaal

Opvallend is overigens ook dat in lang niet alle gevallen de apply with Linkedin ook daadwerkelijk werkt. Van de 20% van de onderzochte bedrijven die daadwerkelijk een Apply With Linkedin op de website aanboden bleek 5% niet te werken. Daar gaf de functie een foutmelding.

Digitaal-Werven

Al de bovenstaande data komt uit het onderzoek van Digitaal-Werven 2016, dat 500 organisaties heeft onderzocht op meer dan 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring. De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners