Henkel Innovation Challenge: nieuwe manieren van werven

Bas van de Haterd Op 01 oktober 2014
Gem. leestijd 2 min 60x gelezen
Deel dit artikel:

Zondag week schreef ik over een alternatieve manier om een front end developer te selecteren. Een laagdrempelige, eenvoudige test die veel beter laat zien wat iemand kan. Goed voor een klein bedrijf. Maar wat als je nu een multinational bent en het beste talent ter wereld wilt? Nou, dan organiseer je een mega innovatie wedstrijd, zoals Henkel nu voor het zevende jaar op rij doet. De Henkel Innovation Challenge.

Schermafbeelding 2014-10-01 om 16.22.41

Concept

Het concept: bedenk een business propositie voor 2050. Dat is nog ver weg. Het geeft aan hoe vrij de geesten zijn bij de deelnemers. De vraag is natuurlijk of die bij de jury net zo vrij zijn, maar dat laat ik even in het midden. Kijkend naar de winnaars van de vorige jaren staat men open voor echte innovatie, hoewel ik eerder 2030 denk dan 2050, maar goed, dat ben ik.

In teams van twee moet je een plan maken. De beste plannen gaan door naar de halve finale, waar je coaching krijgt van een senior Henkel manager. Dat is leuk, slim en goed gedaan. Het biedt namelijk een win-win. De studenten krijgen begeleiding van mensen waar ze normaal geen toegang toe hebben. De manager kan meteen ‘up close’ kijken hoe talentvol de twee zijn.

De winnaar mag naar de grote finale in Oostenrijk en de prijs: een reischeque van 10.000 euro voor een wereldreis. Dat is nog eens leuk, want daarmee geeft Henkel meteen aan dat er meer ervaring is dan enkel de academische en werkervaring.

Succesverhalen

Leuk zijn ook de succesverhalen. Winnen is niet alles, je kan er ook als je niet wint een leuke baan aan overhouden. De studenten geven aan dat het leerzaam is, en dat geloof ik graag.

Alternatieve selectiemethoden

Zoals ik hier al vaak schreef. Ik ben een groot fan van alternatieve selectiemethoden. Een groots opgezette innovatie challenge is geweldig. Iemand daadwerkelijk iets laten doen zoals Angi studio met hun front end designer ook. Of natuurlijk zoals Arvato met de talent pitch, die de kwaliteiten meet in plaats van de CV. CV’s bieden mij niet zoveel informatie meer. Het gaat steeds meer om talent en kwaliteit. Daar moeten we de sollicitatieprocessen op gaan aanpassen.

Wil je meer weten over de Arvato Talent Pitch, kom dan op 7 oktober naar Digitaal-Werven. 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners