Hoe Alliander met webinars technici werft: live, interactief en op locatie! (inzending Alliander)

Alliander zet webinars in als hét wervingsinstrument voor technici. Vakinhoudelijk, persoonlijk en interactief. Inclusief een livestream op de werkplaats. Lees de hele case van Alliander die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 24 maart 2021 Gem. leestijd 3 min613x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Alliander met webinars technici werft: live, interactief en op locatie! (inzending Alliander)

Omschrijving van de case

Het is voor Alliander elk jaar een uitdaging om 1.200 vacatures in te vullen. De arbeidsmarkt voor technici en jong technisch talent is extreem krap. Sinds afgelopen jaar zijn live webinars hét succesvolle wervingsmiddel. Online events om verschillende doelgroepen (monteurs, uitvoerders, engineers, trainees) te interesseren voor een baan bij Alliander. Een online ontmoeting waarin informatie, interactie en het delen van vakmanschap samenkomen.

Het concept ‘Wervende webinars’ werd geboren.

Fysieke events en inhouse-dagen waren altijd belangrijke wervingsmomenten voor Alliander. Toen vorig jaar bekend werd dat dit niet meer kon, stonden we voor een grote uitdaging. Wat moeten we bieden om voor deze doelgroep online interessant te zijn? Het antwoord: onze doelgroep wil verdieping in het vak, interactie met vakgenoten en met eigen ogen zien wat een baan inhoudt. En zo was het concept ‘Wervende webinars’ geboren.

Live & interactief

De kijker komt in deze webinars in 1 uur tijd alles te weten over het bedrijf en de functie. Collega’s uit het vak (monteurs, engineers, teamleiders, trainees en opleidingscoördinatoren) presenteren samen met recruiters het webinar. Filmpjes en sprekers wisselen elkaar af met bij elk onderdeel live polls. De collega’s delen vol trots over de inhoud van hun werk en projecten, beantwoorden vragen en lichten de arbeidsvoorwaarden toe.

Het hoogtepunt is steevast een live schakeling met de werkplaats.

Het hoogtepunt is een live schakeling met de belangrijkste plek voor een technicus, de werkplaats. Een uitleg door een monteur over zijn bus en gereedschap of een rondleiding in het opleidingscentrum waarbij alle vragen beantwoord worden. Er is een verbinding van techneut tot techneut, live vanaf de werkplek!

Marketing

Promotie voor de webinars van Alliander gaat via het netwerk en social media. Met doelgroepgerichte socialmediacampagnes worden technici benaderd die zich online eenvoudig aanmelden. Daarna ontvangt de deelnemer een persoonlijke bevestigingsmail, enkele dagen voor het webinar een teaser en na afloop een bedankmail met alle Q&A’s en informatie over de instroommogelijkheden.

Wat was de impact van de case?

De campagnes van Alliander rondom de webinars hebben een enorm bereik gehad. 895.000 mensen zagen de advertenties en er waren bijna 4 miljoen weergaven met dan 25.000 interacties. Naast de 550 aanmeldingen zijn er nog eens 66 directe sollicitaties ontvangen!

Nieuwe collega’s

In korte tijd zijn webinars hét wervingsinstrument voor recruitment geworden. In één jaar hebben meer dan 2.000 deelnemers aan 1 van de 10 webinars deelgenomen. Vooraf was gerekend op 50 deelnemers per webinar, dit is een veelvoud. Gemiddeld kijkt 90% van de deelnemers een webinar af. Tot dusver heeft dit geresulteerd in 24 aangenomen technici voor zeer lastige vacatures!

Tot dusver heeft dit geresulteerd in 24 aangenomen technici voor zeer lastige vacatures!

De uitzendingen zijn live, maar worden ook veel teruggekeken. Ter illustratie: voor het webinar van het jongerenprogramma waren 55 aanmeldingen. Na afloop is deze gedeeld met docenten en decanen van (v)mbo-scholen waardoor de uitzending uiteindelijk 769 keer is bekeken. En zo zijn 6 jonge technici aangenomen in het opleidingsprogramma.

Kostenbesparing

In plaats van tientallen koffiegesprekken, bezoeken aan beurzen en scholen komt Alliander via de webinars met grotere groepen in één keer, maar wel persoonlijk in contact. Resultaat is een verlaging van de cost per hire.

Trots

Een niet te onderschatten neveneffect is de trots van collega’s. Collega’s van verschillende onderdelen werken samen aan hetzelfde doel. Een reactie vanuit de directie: Echt heel cool dit! Mooi hoe deze tijd ons stimuleert om nieuwe wegen te verkennen!

alliander webinars wat leverde het op

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De webinars van Alliander worden zeer positief ontvangen door kandidaten. Dit past bij de werkgeversbelofte dat er ‘ruimte is voor ieders energie’ en dat de kandidaat centraal staat. Persoonlijk, laagdrempelig en vernieuwend staan centraal in de visie op recruitment.

Persoonlijk, laagdrempelig en vernieuwend staan centraal in de visie op recruitment.

Deelnemers ervaren de webinars als een laagdrempelige manier om kennis te maken met het bedrijf en de functie. Een deelnemer kan onafhankelijk van locatie inloggen op een device en tijdstip naar voorkeur en in gesprek of meekijken. Feedback van een trainee: ‘het was fijn om direct vragen te kunnen stellen aan de trainees en de sfeer te proeven’ of de reactie van een monteur: ‘het webinar gaf mij een goed beeld van de werkplek en de arbeidsvoorwaarden waardoor ik contact heb opgenomen met de recruiter.’

Er is geen werkgever die webinars met deze omvang en op deze wijze succesvol inzet.

De aanpak is onderscheidend en een voorbeeld voor het vak. Er is geen andere werkgever die met deze omvang en op deze wijze webinars succesvol inzet. Alleen met de inzet van webinars kunnen de wervingsresultaten worden bereikt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander

  • De inhoudelijke vakspecialisten
    Ninette Marks, Marc Swartsenburg, Mehmet Uzmay, Edwin Kingma, Leo Stens, Geoffrey Krol, Eelco Stelleman, Gert Ruitenschild, Martijn Snijders, Amirsalar Ebad, Alwin van Kolthoorn, Mats Idema, Rosan Schotpoort, Jaap Schouten, Manon Schenkels, Eter Keijzer, Suzanne van Gelder, Lars Ebbering, Sander Rietveld.
  • De presenterende recruiters
    Danijel Miletic, Jade de Ruwe, Wouter de Jong, Linsey Sterk, Sandor Lokenberg, Jeroen de Weerd, Evelien Dijksma, Godelief Wosten, Annalyn Brugman, Gerben van Dalen.
  • Het enthousiaste AMC-team
    Renée Gosschalk, Dian Hoes, Mirjam Boersma, Simone Bouwmeister, Gino van de Hoven, Marnix de Groot.

MrWork

  • Ruud van der Wel, Roxanne Pieterse, Mees van Velzen.

WBNRS.nl
Martijn Hemminga

alliander webinars sfeerimpressie

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden

Of bekijk eerst alle inzendingen.

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS