Hoe Kruidvat de allerbeste kandidaten aanspreekt en een warm welkom geeft (inzending A.S. Watson Benelux)

Kruidvat maakt impact op het werving- en selectieproces met nieuwe arbeidsmarktcampagnes en de invoering van een nieuw recruitmentmodel. Lees de hele case van A.S. Watson Benelux die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2021.

Redactie Op 14 maart 2021
Gem. leestijd 4 min 2105x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Kruidvat de allerbeste kandidaten aanspreekt en een warm welkom geeft (inzending A.S. Watson Benelux)

Omschrijving van de case

In 2019 is Kruidvat gestart met het herdefiniëren van de Employer Brand Story en de implementate van een nieuw recruitmentmodel om meer impact te maken op de werving. Het doel? Een hogere conversie op de arbeidsmarktcampagnes, filiaalmanagers en districtsmanagers ontlasten in de proceswerkzaamheden, de doorlooptijd van de vacatures verkorten, het aannamepercentage vergroten en de candidate experience verhogen.

In de Employer Brand Story hebben we belangrijke waarden voor Kruidvat gedefinieerd.

In de Employer Brand Story hebben we belangrijke waarden voor Kruidvat gedefinieerd waaronder team, samenwerken, fun en energie. Deze waarden komen terug in onze arbeidsmarktcampagnes én hebben ze een sterke link met de producten uit de drogisterij. Hiermee bereiken we de juiste doelgroep. Zij solliciteren mobile first op onze nieuwe website en hebben snel contact met de recruiter of resourcer.

Herverdeling van de werkzaamheden

De implementatie van het recruitmentmodel: een herverdeling van de werkzaamheden in het werving- en selectieproces. Dit is gebundeld in meerdere regionale recruitmentrollen. De regionale recruiter coördineert de werving- en selectieaanpak in de regio, doet de screening van kandidaten die solliciteren op een kaderfunctie en brengt een toegevoegde waarde binnen de regio met onder andere campusrecruitment en lokale initiatieven. De resourcer screent de kandidaten voor een niet-kaderfunctie, legt het eerste contact met kandidaten en plant gesprekken in.

Is de sollicitant aan boord? Dan maakt hij/zij een vliegende start met digitale filmpjes.

Door deze aanpak is de candidate experience verbeterd en is een effectiviteitsslag gemaakt op het proces. Het eerste contactmoment met een sollicitant is binnen één werkdag, tijdens het sollicitatieproces is er één aanspreekpunt, de bereikbaarheid voor de kandidaten is beter omdat er ook in de avonduren wordt gewerkt, er is een snelle terugkoppeling naar kandidaten en het zorgt voor een warm welkom (meer uitleg over de vacature en tips ter voorbereiding op de sollicitatie). Is de sollicitant aan boord? Dan maakt hij/zij een vliegende start met de e-learnings en digitale filmpjes die zijn gekoppeld aan het ATS-systeem.

Wat was de impact van de case?

In de steeds krapper wordende arbeidsmarkt heeft Kruidvat met deze aanpak een eerste succesvolle pilot gedraaid met regionale aanpak in Amsterdam en Utrecht. Medio 2019 en 2020 is dit model landelijk uitgerold (Nederland) en zijn we bezig met de uitrol in België. Het resultaat van dit recruitmentmodel is dat we gemiddeld een 23% hoger aannamepercentage hebben, 43% minder kandidaten direct afwijzen en de doorlooptijden sterk hebben verkort. Deze resultaten monitoren we maandelijks door uitgebreide rapportages over doorlooptijden in de funnel te draaien en trends in aanname- en afwijzingspercentages te bekijken. Zo zijn we beter in staat mee te bewegen met de behoeften van onze winkeloperatie en sneller in te spelen op lokale wervingsproblematiek.

Kandidaten voelen gedurende het gehele proces de fun, het teamgevoel en het laagdrempelige contact.

Doordat kandidaten snel contact hebben met de regionale recruiter of resourcer en daarnaast gedurende het proces een aanspreekpunt hebben (waar ze laagdrempelig via Whatsapp contact mee hebben), merken we dat kandidaten een betere ervaring hebben. Zij worden aangetrokken door de arbeidsmarktcampagnes en voelen gedurende het gehele proces de fun, het teamgevoel en het laagdrempelige contact dat je met Kruidvat hebt. Vanuit de candidate experience-vragenlijsten die we naar afgewezen en aangenomen kandidaten sturen, merken we dat het persoonlijke contact erg gewaardeerd wordt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met een holistische aanpak, waarbij ‘jouw’ experience al begint bij toffe, aansprekende campagnes waarmee je volledig het Kruidvat-gevoel krijgt, enthousiast wordt, laagdrempelig en mobile kunt solliciteren én vervolgens de hele selectieprocedure het persoonlijke contact voelt, laten we zien dat we in staat zijn om aan te sluiten op de waarden van onze grootste doelgroep (15-21 jr).

We zetten Kruidvat in de markt als leuke en toffe werkgever en laden de employer brand-waarden in alles wat we doen.

We zetten Kruidvat in de markt als leuke en toffe werkgever en laden onze employer brand-waarden in alles wat we doen. Onze leuke (bij)banen zijn een serieuze optie geworden in het denkproces van onze doelgroep. En het goede nieuws: je verkoopt ook nog eens mooie en alledaagse producten. Bijvoorbeeld de nieuwe Kruidvat-make-up of (heel actueel) heel veel flesjes desinfectiehandgel. Kom er bij(baan)!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ook kans maken op een Werf& Award 2021?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Hoe je met een master recruitmentsite 7 employer brands in de markt zet (inzending A.S. Watson Benelux)

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners